Håller RS-sikten för kulträffar på linsen?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Finnen

Re: Håller RS-sikten för kulträffar på linsen?

Inlägg av Finnen »

Achilles:

Vet ej något om dina tidigare erfarenheter eller vad du baserar dina argument på, dock så rekommenderar jag dig att tagga ner och komma ihåg att desto mer galla du spyr över andra här på forumet, istället för att vara saklig och presentera fakta som stödjer dina egna argument, desto mer kommer du att begrava dig själv i troll-träsket.
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

Achilles

Inlägg av Achilles »

Fakta och saklighet var just det jag frågade efter om du läser igenom tråden.

Det hela började med att jag fick förklarat för mig hur mycket sämre siktena jag länkade
till var jämfört med några andra i samma prisklass. Detta baserat på personliga åsikter istället för fakta.

Men skit samma, en liknande diskussion som denna kommer aldrig i mål, det är ett internetfenomen
och jag har inget intresse att fortsätta älta detta i evigheters evighet.

Acepalm har nog all info han behöver nu för att bilda sig en egen uppfattning och ta ett beslut därefter.

Kan ju avsluta med att både Leapers Accushot serie och Leupold har livstidsgaranti på sina sikten.
Tydligen finns det nöjda kunder också.

http://www.leapers.com/testimonials.php

samt att om man sätter en Lexanlins framför så är det bortkastat att köpa ett sikte för flera tusen.
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber

Acepalm

Inlägg av Acepalm »

Förvisso tror jag det stämmer att mycket beror på vinkeln och hastigheten kulan träffar glaset i, men notera väl att tjockleken på glaset och kvaliteten på siktet påverkar desto mer. Samtliga i Umeå-området som spelar på Skroten vet med all säkerhet att en glasruta håller utan tvekan för en airsoftkula, men så är det också Bilrutor och dyl. som är gjort för att hålla, men jag anar/antar att glaset på riktiga kvalitetssikten ska tåla det minst lika bra.

Enda anledningen att jag vill ha ett RS sikte är för eyerelief och kvalite, finns liten vits att köpa ett kinasikte då dom knappt går att kolla genom och dom pajar såfort man går utomhus i något annat än +35 och sol. Som jag ser det är några tusen en liten investering för något som förmodligen håller längre än mig, och så har jag ju också något att utgå från om jag börjar jaga. Andrahandsvärde ej att glömma.

Som Achilles sade så får man lägga på ett antal tusenlappar för att få ett nämnvärt bättre sikte än de han länkade, och då dessa räcker mycket väl till airsoft, vad är vitsen med att byta upp sig? Är skillnaden verkligen värt priset? EDIT: Med det sagt menar jag inte att dom är bäst i prisklassen, kan gott och väl finnas bättre sikten för samma pris och då är givetvis de en bättre investering.

Undviker helst skit framför linsen, då vet jag hellre att den håller om en kula nu skulle lyckas träffa den.
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
They who dine on lost souls know only hunger

Kether
Admin

Inlägg av Kether »

Iofs... men en repa eller missformning av linsen av en airsoftkula träff är nog lika störande, om inte mer, än en lexan skiva eller liknande.

Jag skyddar inte mitt EoTech, inte för att jag inte bryr mig, varken om brytning på grund av en lexanskiva eller om siktet går sönder.
Tror det nog handlar om ren lättja från min sida.
Och att jag tror på turen. :D

Acepalm

Inlägg av Acepalm »

Tror inte glas missformas eller repas så lätt ;)

Dock något jag kan leva med då det somsagt finns garantier som täcker det och då en skiva Lexan precis som achilles säger kan bryta ljuset fel och göra siktet i princip oanvändbart.
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
They who dine on lost souls know only hunger

Finnen

Inlägg av Finnen »

Acepalm:

Kanske bra att ändå kolla upp exakt vilka försäkringskrav tillverkarna har för sina sikten, misstänker att då dom designats främst för både jakt eller militär/polisiär syfte så har dom kanske inte inkluderat "skotträff i främre linsen" som en försäkringstäckande skada, av självklara orsaker ;)
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

Packe

Inlägg av Packe »

Jag tänker hålla mig utanför lins går sönder eller ej diskussionen

Men kan säga att jag har ett Leapers/UTG Cqb 1-4x zoom sikte, och jag är nöjd med det. Bra eye relief och kostade mig bara ca 129$ inga farliga pengar, kanske inte lika bra som RE men för min M14 så funkar den bra.
Min Affärsredovisning

ADAM skrev:Den vill att du ska placera kablarna på varandra och sedan ropa "Fus doh dah". True story

seamaster

Inlägg av seamaster »

pajar det så är det väll bara köpa ett nytt,hur dyrt kan ett kina sikte vara ?

RS sikten håller häller inte för kulträffar, de är gjorda för att sikta med inte för att ta träffar !

Taint

Inlägg av Taint »

Satt här på kvällskvisten och läste denna tråd. Blev väldigt nyfiken och läste vidare.
Så, håller linserna för direktträffar? Jag var tvungen att testa.

Testobjekt: Reitz Fair 2,5 - 10x56 (nä, inget RS-sikte. men det är ett sikte)
Vapen: Ett stycke APS2 @ 5.5J med en guarder .43-kula.
Avstånd: Point blanc.
Resultat: Nu är det så att främre linsen är bortplockad på denna, linsen är, på sitt tjockaste ställe, ungefär 15mm tjockt (i mitten då). och kan för allt i världen inte hitta linsen. Så, jag drog av ett skott på bakre linsen. Kulan smulades sönder utan att lämna en enda repa på linsen. Hittar jag den främre linsen kan jag testa den också.
PTH - Pure Awesomness Designated Marksman
Hitta oss på Facebook

Achilles

Inlägg av Achilles »

Vi har skjutit en miljard kulor på bilrutor på skroten här i Umeå, ofta från väldigt korta avstånd på mindre än en meter( står väl minst par hundra bilar med rutor här) och aldrig har en ruta gått sönder, men vi måste haft tur då.

Satte just tio kulor med min WE Glock 18 på 5cm håll på ett gammalt halvdugligt luftgevärssikte jag hade liggande. Kulorna smulades sönder men siktet är oskadat. Ska se om jag har tid att filma det i morgon.
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber

Skriv svar