Jag sökte men kunde inte finna någon information om detta ämne, så jag startar en tråd här i "Allmänt om airsoft", då jag anser att det är den mest lämpliga kategorin för ämnet. Admin är välkommen att flytta tråden till lämpligare kategori om sådan finnes.
Det börjar närma sig perioden för diverse marknader, och i samband med detta saluförs som de flesta vet airsoft-vapen i leksakskvalité till höger och vänster. Denna diskussion är tänkt att handla om detta, med en särskild inriktning mot vad vi (mer) organiserade hobbyutövare kan göra för att påverka, hindra eller minska diverse olagligheter i samband med detta.
Som de flesta vet är det relativt vanligt att "knallar" säljer dessa "soft air guns" till minderåriga, samt att de säljer dessa till föräldrar som langar dessa till sina barn. Jag har personligen flera gånger när jag besökt marknader upplevt smärre krig bland barn och unga, och även blivit beskjuten lite här och var av dessa barn. Då knallarna bara vill ha pengar och föräldrarna inte är insatta/bryr sig inte, blir det som resultat att underåriga får tag i dessa vapen, vilket kan sluta i en negativ medial uppståndelse, vilket är det sista denna hobby behöver.
- - - - -
Ett relativt välbeprövat koncept är att meddela polis om vad som föregår, vilket dock oftast enbart resulterar i en smärre tillsägelse eller varning, och i mer undantagsfall (sällan) att de vidtar direkta åtgärder som att stänga ner knallaren, eller frånta barnen/ungdomarna deras nya "leksak".
En annan metod som jag tidigare kört med relativt flitigt är att personligen säga till/upplysa knallaren eller innehavande barns förälder om vad som gäller, vilket dock oftast resulterar i aggression mot mig och "det ska du ta och skita i" eller "det kan inte du bestämma" spys ut.
Att säga till marknadsarrangören brukar gå relativt bra, då de är lite mer måna om sitt rykte och inte vill ha negativ publicitet, men att hitta dessa (om de nu är på plats på marknaden) är ett större spanings- och spårningsprojekt i sig, det brukar inte stå "Arrangör" på ryggen precis.
- - - - -
Något jag funderat på är om kan skulle kunna ha möjlighet att själv sätta upp ett stånd på marknaden, men för utom att enbart sprida information om vad som gäller kanske "värva" några nya intressenter (i rätt ålder) till hobbyn? Genom att ha det "organiserat" på sådant vis och påvisa seriositet inom hobbyn kan man nog få ett positivt intryck från allmänheten, eller är den idén ute på djupt vatten?
Marknader och airsoft
-
Marknader och airsoft
// Gnagande hälsningar
Little Rat
AEI Task Force
Little Rat
AEI Task Force
- HrodgarHippie
- Hippie
- Lag / förening: Cannibal Hippies
- Aktiv sedan: 2004
Re: Marknader och airsoft
Att "skvallra" till arrangören är nog det som är effektivast, för som du säger de är väldigt måna om att inga olagligheter förekommer. Att vissa handlare då säljer såft äär ganns kanske inte ens arrangören vet om är olagligt, så att påpeka är bra.
Men som du säger. Det är ofta svårt att hitta arrarna. Fråga runt bland några stånd, säljarna brukar ha koll på "cheferna".
Men som du säger. Det är ofta svårt att hitta arrarna. Fråga runt bland några stånd, säljarna brukar ha koll på "cheferna".
Detta kommer ju upp varje år när det börjar bli dags för marknader och dyl.
Informera Arr om vad som gäller är som sagt det man bör göra. Det går att få bort denna typ av varor från marknaderna då Arr som sagt är rätt måna om att det ska gå rätt till.
Kan vara en idé att vara ute i tid, börja informera innan så information kan gå ut till säljare innan de står på plats. Lättare att förhindra "under bordet" försäljning om de från start inte har med sig grejerna till marknaden.
Tyvärr är det ju så att denna typ av grejer säljer och ekonomin styr ju som bekant så mindre nogräknade säljare får man väl "sätta dit" på plats så att säga.
Informera Arr om vad som gäller är som sagt det man bör göra. Det går att få bort denna typ av varor från marknaderna då Arr som sagt är rätt måna om att det ska gå rätt till.
Kan vara en idé att vara ute i tid, börja informera innan så information kan gå ut till säljare innan de står på plats. Lättare att förhindra "under bordet" försäljning om de från start inte har med sig grejerna till marknaden.
Tyvärr är det ju så att denna typ av grejer säljer och ekonomin styr ju som bekant så mindre nogräknade säljare får man väl "sätta dit" på plats så att säga.
Vill du Little Rat arbeta lite med detta så kontakta Tomer, http://www.tomer.se/ och informera dessa om det ständigt återkommande problemet.
Varje respektabel knalle/försäljare är ansluten där.
Har diskuterat detta med min svärmor som åker runt och säljer på marknader i norra sverige, de flesta marknader från Gävle och upp har förbud att sälja airsoft i alla dess former.
Varje respektabel knalle/försäljare är ansluten där.
Har diskuterat detta med min svärmor som åker runt och säljer på marknader i norra sverige, de flesta marknader från Gävle och upp har förbud att sälja airsoft i alla dess former.
- HrodgarHippie
- Hippie
- Lag / förening: Cannibal Hippies
- Aktiv sedan: 2004
Alla "respektabla" marknader, dvs minsta lilla etablerade och som har med Tomer att göra har förbud mot Airsoft i sina regler.
Problemet är att när alla knallar kommit och packat upp så slinker puffrorna upp i smyg efter att Arr varit och hälsat på.
Problemet är att när alla knallar kommit och packat upp så slinker puffrorna upp i smyg efter att Arr varit och hälsat på.
"Arr". heter i detta fallet MarknadsGeneral. 
Skånes mest erfarne och kunniga inom dessa är Eivor De La Cueva i Klippan, få tag i henne på turistbyrån i Klippan så får ni mer eller
mindre en korrekt och fullständig genomgång av regler och funktioner.
Hjälpte henne personligen några gånger med att gå vaktvarv bland knallarnas bord och leta efter bössor och pistoler.

Skånes mest erfarne och kunniga inom dessa är Eivor De La Cueva i Klippan, få tag i henne på turistbyrån i Klippan så får ni mer eller
mindre en korrekt och fullständig genomgång av regler och funktioner.
Hjälpte henne personligen några gånger med att gå vaktvarv bland knallarnas bord och leta efter bössor och pistoler.
Här om dagen var det några som besköt en skola här med troligtvis luftgevär, har själv blivit skjuten i skallen när jag var runt sjutton och åkte moppe, var några som låg och sköt på bilar och förbi passerande.
Nu är det ju inte luftgevär men kan lätt se ungar göra likadant med softairguns, blir riktigt irriterad på sånna som säljer till barn som sen härjar fritt med dom.
Så nu har jag emoat klart, ska helt klart börja anmäla när jag ser på marknader.
Nu är det ju inte luftgevär men kan lätt se ungar göra likadant med softairguns, blir riktigt irriterad på sånna som säljer till barn som sen härjar fritt med dom.
Så nu har jag emoat klart, ska helt klart börja anmäla när jag ser på marknader.
-
The Omen: Ska kolla sidan, tack!
Yog: Ska försöka komma ihåg det när jag har ärenden i området, är i Klippan ganska frekvent pga den geografiska lokaliseringen jämte Kvidinge.
Då har vi slagit fast att kontakt med ansvarig är den rätta vägen att gå, alternativt samordnare etc. Ganska logiskt när man tänker efter.

Yog: Ska försöka komma ihåg det när jag har ärenden i området, är i Klippan ganska frekvent pga den geografiska lokaliseringen jämte Kvidinge.
Då har vi slagit fast att kontakt med ansvarig är den rätta vägen att gå, alternativt samordnare etc. Ganska logiskt när man tänker efter.

// Gnagande hälsningar
Little Rat
AEI Task Force
Little Rat
AEI Task Force