m14 som semi-sniper?
Re: m14 som semi-sniper?
Nackdelen med M14 i AEG är som sagt dissasembly av själva bössan, i jämförelse med så många andra bössor som oftast bara behöver några lossade sprintar och skruvar innan man har gearboxen i näven. Ett sånt arbete tar inte mycket mer än någon minut. Dessvärre så är hopupen ofta ganska kass och ömtålig till M14 också.
Gearboxen å andra sidan tål sjuka mängder stryk och är relativt lättmekad, men precis som Allan säger så är reservdelar något jobbigare att få tag på (iaf inrikes) än till de vanliga V2 och V3 bössorna.
Bryr man sig inte om att bössan tar extra lång tid eller är jobbig att meka med så finns det inte mycket att tveka över, inte mycket mer än hopupen iaf.
Gearboxen å andra sidan tål sjuka mängder stryk och är relativt lättmekad, men precis som Allan säger så är reservdelar något jobbigare att få tag på (iaf inrikes) än till de vanliga V2 och V3 bössorna.
Bryr man sig inte om att bössan tar extra lång tid eller är jobbig att meka med så finns det inte mycket att tveka över, inte mycket mer än hopupen iaf.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.
-
var försiktigt med motorhållaren om du köper en m14. Pajar den får du beställa en ny från staterna 
f.ö så M14 ett helvete att mecka med. Typ varenda liten del är fjäderbelastad och sen så tappar du bort den där fjädern.. Jag har exempelvis ersatt min cutoff-lever fjäder med ett gummiband.

f.ö så M14 ett helvete att mecka med. Typ varenda liten del är fjäderbelastad och sen så tappar du bort den där fjädern.. Jag har exempelvis ersatt min cutoff-lever fjäder med ett gummiband.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!
??
Det håller inte jag med om.
Det håller inte jag med om.
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?
- Coolt, resten av ansiktet då?
Re: Sv: m14 som semi-sniper?
Mja lite jobbig är den allt men det är nog mycket en vanesak. Det är inte direkt smidigt att meka med en v2 låda heller.
Om jag skulle bygga en semi idag så skulle det antagligen bli något med delad box eller snabbyte av fjäder.
Om jag skulle bygga en semi idag så skulle det antagligen bli något med delad box eller snabbyte av fjäder.
Lgt. Skalptagare
Alla boxar är svåra för de som inte kan meka!
Jag skulle kört på en M14, hatar allt som är släkt med m4or.... Blöööööööööh.

De svider när jag kissar.
Av ren kuriosa:
När jag körde med Cyma M14 (långa versionen) bytte jag aldrig inner-pipan på den. Någon som har erfarenhet om en precision-pipa överhuvud taget gör så stor skillnad mot den befintliga som är i svängarna 6,04-6,05 om jag inte misstar mig?
När jag körde med Cyma M14 (långa versionen) bytte jag aldrig inner-pipan på den. Någon som har erfarenhet om en precision-pipa överhuvud taget gör så stor skillnad mot den befintliga som är i svängarna 6,04-6,05 om jag inte misstar mig?
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Enligt nuvarande visdom: Nej. Den får gärna vara vidare tom, men precisionen kostar lite fps.

-
Självklart. M4or bleknar i jämförelse med m14. Trots att m14 är svårare än m4 skulle jag fortfarande valt m14 alla dagar i veckan.Snöhäst skrev:Alla boxar är svåra för de som inte kan meka!![]()
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!
Men nu var det inte själva gearboxen som gjorde en Cyma M14 jobbig utan arbetet innan man kommer ner till den. Det är inget som är omöjligt eller något man måste vara en raketforskare för att lära sig men i jämförelse med flera andra system så är det väldigt komplicerat och jobbigt. Skulle det nu skita sig om man försöker sig på att meka med den själv så blir det mycket svårare att hitta någon som kan hjälpa.
Gearboxen är skitsmidig, det är som sagt självaste ner monteringen som kan vara en plåga för de flesta.
Jag föredrar själv M4, eller kanske inte just M4 men HK416 som är precis samma system då det finns äckligt många tillbehör och trim till dem + att de är betydligt mer lättsålda eller lätt mekade än de flesta andra vapensystem. Men vad jag tycker om M4 vs M14 eller någon annan bössa hör inte hemma här.
Gearboxen är skitsmidig, det är som sagt självaste ner monteringen som kan vara en plåga för de flesta.
Jag föredrar själv M4, eller kanske inte just M4 men HK416 som är precis samma system då det finns äckligt många tillbehör och trim till dem + att de är betydligt mer lättsålda eller lätt mekade än de flesta andra vapensystem. Men vad jag tycker om M4 vs M14 eller någon annan bössa hör inte hemma här.

Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.
Grattis, bra val 
Alltså auto a och auto b är bara namn på klassen, samma som cqb eller semi.
cqb, auto a och auto b är alla tillåtna att köra helautomat, men cqb (0-1J) har 0 meter säkerhetsavstånd, auto a (1,1J - 1,34J) har 5 meters säkerhetsavstånd, auto b (1,35-1,75J) har 10 meters säkerhetsavstånd.
Det handlar alltså om grupperingar med brytvärden 0 till 1 Joule, 1.1 till 1,34 Joule, 1,35 till 1,75 Joule osv. Respektive grupp bestämmer säkerhetsavståndet, bara för att förenkla egentligen då det knappast spelar någon större roll om du har 1,34J eller 1,35J i bössan i verkligheten, men på ett spel så gör det alltså skillnad i det faktum att du har 5 respektive 10 meters säkerhetsavstånd.
Orsaken är alltså att om vi inte hade auto a och b så skulle auto a (1,1J) ha samma säkerhetsavstånd som auto b (1,75J) dvs 10 meter.

Alltså auto a och auto b är bara namn på klassen, samma som cqb eller semi.
cqb, auto a och auto b är alla tillåtna att köra helautomat, men cqb (0-1J) har 0 meter säkerhetsavstånd, auto a (1,1J - 1,34J) har 5 meters säkerhetsavstånd, auto b (1,35-1,75J) har 10 meters säkerhetsavstånd.
Det handlar alltså om grupperingar med brytvärden 0 till 1 Joule, 1.1 till 1,34 Joule, 1,35 till 1,75 Joule osv. Respektive grupp bestämmer säkerhetsavståndet, bara för att förenkla egentligen då det knappast spelar någon större roll om du har 1,34J eller 1,35J i bössan i verkligheten, men på ett spel så gör det alltså skillnad i det faktum att du har 5 respektive 10 meters säkerhetsavstånd.
Orsaken är alltså att om vi inte hade auto a och b så skulle auto a (1,1J) ha samma säkerhetsavstånd som auto b (1,75J) dvs 10 meter.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.