LIPO 7,4 vs NiMH 8,4

Goter88

Re: LIPO 7,4 vs NiMH 8,4

Inlägg av Goter88 »

Tack för svaren, bliv lite klokare ;)

Men detta gäller båda gamla och nya LIPO batterier. Brosans nya M249 med medföljande "kinabatteri" 8,4 MiMH batteri levererade betydligt bättre ROF än ett splitternytt 7,4 LIPO 2600mha. Så det var då jag testade samma sak med min bössa och nu har även mina kompisar gjort likadant och vi alla kom fram till den banbrytande nyheten att MiMH 8,4 batteri levererar bättre ROF än våra 7,4 LIPOs :)
Division Bärsärk!

ohman

Inlägg av ohman »

Låter onekligen mycket konstigt. För min del så funkar 7.4 lipo bättre än de 9.6 nimh batterier jag har. Ett 8.4 kommer inte i närheten...
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Erka

Inlägg av Erka »

Har du utfört dessa tester i kyla?
Upplever att största skillnaderna mellan 7.4Lipo och 8.4Nimh uppstår vid minus 10, men Thinker har gjort en bra undersökning på det om jag minns rätt. :)

ADAM

Inlägg av ADAM »

Lite mer bakgrundsinfo vore användbar:
1. skriv ut specifikationer på era LiPo och NiCd/Nimh. Alltså mer än bara volt. mAh. C-värde. Tjocklek (ja, faktiskt är det intressant)
2. vad använder ni för laddare? inställningar på laddaren?
3. vad använder ni för testmiljö? (precis som ovan talare nämner så påverkar t.ex. temperatur)
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

Goter88

Inlägg av Goter88 »

Tyvärr har jag ingen ork att springa ned till källaren för att ta alla mått på alla batterier, :oops: men som sagt så gäller alla batterier av helt olika fabrikat.

Angående laddare så använder alla snabbladdare av olika fabrikat.

Kan det vara att fjädern är olika? Att batteriet drar fjädern på olika sätt beroende på hur vilken fjäder bössan har?

En av oss testade i sin M4:a igår, och den drar bättre med 7,4 LIPO än 8,4 NiMH men samma batterier i M249:an var det precis tvärtom. Testet utfördes i samma timme, samma väder, samma underlag :)
Division Bärsärk!

Packe

Inlägg av Packe »

Med snabbladdare hoppas jag du menar LiPo snabbladdare.

Sedan så en sak som påverkar RoF väldigt mycket på LiPo är C-värdet. Du kan ha låga C värden på dina batterier, där av kan ditt NiMh ge högre RoF.

Detta gäller säkert också mellan LiPo ex: 7.4 60C har nog högre RoF än 11.1 10C, men det är bara en teori.
Min Affärsredovisning

ADAM skrev:Den vill att du ska placera kablarna på varandra och sedan ropa "Fus doh dah". True story

ministry

Inlägg av ministry »

Goter, naturligtvis spelar fjäderstyrka in; ju lägre trim desto högre ROF. En M130-fjäder med 7,4v LiPo kontra M100 med 8,4 NiMh kommer att skilja sig åt.

För att detta test ska vara av intresse utöver "I min bössa så..." skulle det behövas att du listade bland annat;

Fjäderstyrka
Typ av motor samt fabrikat
Batteriernas alla värden (mAh, C-värde, och så vidare) samt specifikationer då fysiskt större batterier påverkas mindre av kyla och inre resistens (iirc..)
Testtemperatur

Självfallet skall det vara samma bössa och övriga förhållanden för de olika batterierna, annars blir testet värdelöst. Att en bössa skjuter si och en så betyder ingenting mer än att de olika bössorna har lite olika internals...

Även om du kanske snarare observerade än sökte genomföra ett test är själva voltantalet bara en del av batteriets slutpåverkan på vapnets prestanda. xV vs yV betyder utan de andra värdena tämligen lite; det blir mest en fingervisning, typ 11.1v LiPo ger generellt sett högre rof än 12(?)v NiMh
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Säger det för miljonte gången: C-värdet påverkar ingenting, det är en passivt uppskattad säkerhetsgräns för vad batterier tål. Det är inte mätbart, och hänvisar inte till någon fysikalisk egenskap alls. Om man använder C-värdet som ett godtyckligt substitut till inre resistans så varierar värdet från tillverkare till tillverkare beroende på vad de vågar lova. Storlek är bättre att gå på isf. Jag har ett stort 11,1V lipo på 12C i min ägo som levererar minst lika mycket som lika stora 25C.

Egenskaperna hos ett batteri som avgör hur mycket ström det levererar är spänningen och dess inre resistans.
Jobbar på Röda Stjärnan

muddymess

Inlägg av muddymess »

C- and E- rates – In describing batteries, discharge current is often expressed as a C-rate
in order to normalize against battery capacity, which is often very different between
batteries. A C-rate is a measure of the rate at which a battery is discharged relative to its
maximum capacity. A 1C rate means that the discharge current will discharge the entire
battery in 1 hour. For a battery with a capacity of 100 Amp-hrs, this equates to a discharge
current of 100 Amps. A 5C rate for this battery would be 500 Amps, and a C/2 rate would
be 50 Amps. Similarly, an E-rate describes the discharge power. A 1E rate is the discharge
power to discharge the entire battery in 1 hour
http://mit.edu/evt/summary_battery_specifications.pdf

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Det där beskriver hur enheten C fungerar, och ja det stämmer. Enheten C som är ett mått på ett batteris kapacitet att leverera ström utan att ta skada mäts på det viset.

Det betyder INTE att högt C-värde ger "kraftfullare" batteri.

Bara spänning och inre resistans gör det.
Jobbar på Röda Stjärnan

Skriv svar