Re: 2013 - Året då gasdrivna airsoftvapen SKALL legaliseras!
Finns reglerande lagstiftning rörande HFC. Inte läst all lagtext och direktiven från eu men snabb googling pekar åt att det är andra HFC-föreningar som är större bovar i dramat än den i sammanhanget lilla del som utgör camping och AS.
Inte heller verkar det vara kolväteföreningar så som butan/propan som berörs mest utan gaser i kylsystem, brandsläckningsutrustniing och i annan större industriell skala som skall regleras.
Jag kan inte någonstans hitta underlag för att måla f*n på väggen i fråga om GBB's. CO2 är även det en miljöbov som regleras nitiskt av tex bilprovningen så ser ingen direkt orsak till att vara mindre orolig för att denna typ av drivmedel skulle vara i mindre fara att bli förbjuden (ja jag hårddrar argumentationen en aning här, stäm mig).
Inte heller verkar det vara kolväteföreningar så som butan/propan som berörs mest utan gaser i kylsystem, brandsläckningsutrustniing och i annan större industriell skala som skall regleras.
Jag kan inte någonstans hitta underlag för att måla f*n på väggen i fråga om GBB's. CO2 är även det en miljöbov som regleras nitiskt av tex bilprovningen så ser ingen direkt orsak till att vara mindre orolig för att denna typ av drivmedel skulle vara i mindre fara att bli förbjuden (ja jag hårddrar argumentationen en aning här, stäm mig).
Ja jag kan inte heller riktigt förstår det.
Som sagt, tror CO2 är värre är propan ur miljösynpunkt...
Oh well.
Som sagt, tror CO2 är värre är propan ur miljösynpunkt...
Oh well.
Blir lite fortsättning på OT här(split?) men måste klargöra lite.
Varken propan eller butan som mig veterligen är vanligast i våra olika drivgaser är HFC-föreningar, så det är inget man behöver oroa sig för. Dock om jag inte miss-minner mig så innehåller green- och/eller redgas sådana föreningar. Greengas brukar ju oftast nämnas i sådana här sammanhang, men om jag inte har fel så är dessa gaser inget som används inom rikets gränser just av den anledningen. Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.
Propan/butan borde inte vara några problem ur miljösynpunkt. Som Twist sa, det används till en hel del annat bland annat som drivgas i andra sammanhang, så då borde vi också kunna göra det.
Angående CO2, så ja det är den växthusgas som det alltid tjatas om. Men faktumet är att det råkar vara en väldigt svag växthusgas och att anledningen till att den är farlig ur miljösynpunkt är att vi släpper ut så mycket av den. Dessutom har jag svårt att tro att man framställer CO2 på kemisk väg för att sedan trycksätta den, man tar nog snarare upp den som en biprodukt av annat eller från atmosfären vilket gör att våran användning av det bör ha mer eller mindre noll miljöpåverkan.
Varken propan eller butan som mig veterligen är vanligast i våra olika drivgaser är HFC-föreningar, så det är inget man behöver oroa sig för. Dock om jag inte miss-minner mig så innehåller green- och/eller redgas sådana föreningar. Greengas brukar ju oftast nämnas i sådana här sammanhang, men om jag inte har fel så är dessa gaser inget som används inom rikets gränser just av den anledningen. Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.
Propan/butan borde inte vara några problem ur miljösynpunkt. Som Twist sa, det används till en hel del annat bland annat som drivgas i andra sammanhang, så då borde vi också kunna göra det.
Angående CO2, så ja det är den växthusgas som det alltid tjatas om. Men faktumet är att det råkar vara en väldigt svag växthusgas och att anledningen till att den är farlig ur miljösynpunkt är att vi släpper ut så mycket av den. Dessutom har jag svårt att tro att man framställer CO2 på kemisk väg för att sedan trycksätta den, man tar nog snarare upp den som en biprodukt av annat eller från atmosfären vilket gör att våran användning av det bör ha mer eller mindre noll miljöpåverkan.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch
Jag tror ni kanske blandar ihop gaserna med den gamla HFC134a gasen som som användes i kylskåp och AC enheter förr (och även för airsoft). Den är vad jag vet förbjuden numera.
Det var lite det spåret jag var inne på. Har sett HFC134a nämnas i samband med greengas. Försökte bara påpeka att det faktiskt inte används.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch
Jag tror vi kan släppa det där tills vidare. Om frågan dyker upp så får vi ta det då, men jag tror inte det, med tanke på att allt underlag och texter redan finns för att ge OK för gasdrivna airsoftvapen. Alla jag pratat med hittils ser inga problem med detta iheller.
HFC134a är den sk. "svagare gasen" jämfört med Green Gas och Top Gas och används nästan inte alls i Sverige pga. klimatet.
Ang. den andra frågan om automatvapen så är den släckt, se http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =25#p71010 för mer info.
HFC134a är den sk. "svagare gasen" jämfört med Green Gas och Top Gas och används nästan inte alls i Sverige pga. klimatet.
Ang. den andra frågan om automatvapen så är den släckt, se http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =25#p71010 för mer info.
-
Yes. Evike har lagt upp namninsamling på deras facebooksida nu 

Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!
Cool 
Kanske det rasslar in ett par namn till då !
Tänkte skriva ihop ett litet brev och summering i helgen och skicka till de jag har dialogen med nu. Puffa på dom lite :p

Kanske det rasslar in ett par namn till då !
Tänkte skriva ihop ett litet brev och summering i helgen och skicka till de jag har dialogen med nu. Puffa på dom lite :p
-
Puffa? Vi ska pressa skiten ur dom!
Jag vill kunna köpa billiga pickor från poleehhn.

Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!
Stackars min privatekonomi och hemfrid när detta går igenom.
Ta mina pengar, ge mig alla GBBbössor!
Sjukt bra jobbat!
Ta mina pengar, ge mig alla GBBbössor!
Sjukt bra jobbat!
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned