Ett steg närmare en förnuftig vapenlag! (gasdrivna vapen)

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Blåbär

Re: Ett steg närmare en förnuftig vapenlag! (gasdrivna vapen

Inlägg av Blåbär »

Så jävla bra skrivet.

Kör på bara

Man vill ju trots allt vara laglig.
och inte någon skurk som många av oss faktiskt är i lagens mening.

/N
I don't need to "get a life". I'm a gamer, I have lots of lives

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Kort uttryckt: kör!

Väl uttryckt och väldigt välskrivet. Det finns ett par stavfel men dem borde du hitta med word eller liknande. Annars är det bara att skicka. Omröstning kan vi ordna här.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

MiqaFox

Inlägg av MiqaFox »

Tycker det ser sjukt bra ut, mycket proffsigt. Bara en sak att kommentera:

"I dagsläget så är där, vad vi kan kalla en teknisk miss, i formuleringen av lagen som uttryckligen tillåter ett antal drivmedel för effektbegränsade vapen, nämligen luft, fjäder och kolsyra. Problematiken är att det även finns en stor skara airsoftrepliker som drivs med gas, som är ett mer vidspritt, tillgängligt och populärt drivmedel. Det är dock mer eller mindre direkt jämförbart med, och svagare än kolsyra, både i funktionalitet och förfarande av replikerna. Men eftersom man uttryckligen endas tillåter ovan tre drivmedel, så innebär det att man även indirekt utesluter alla övriga drivmedel."

Ska stå endast. Sen att det kanske heter replikor istället för -er?
Sen kanske det skall nämnas att man med gas menar olika propan och butanblandningar? Menar mest att termen gas är väldigt allmän och i så fall borde innefatta alla gaser, t.ex. luft och CO2.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

NonEx

Inlägg av NonEx »

Yes korrigerar fortfarande lite och skall såklart korrekturläsas och justeras. First draft :)

Tackar för att ni korrekturläser åt mig :D

Helt korrekt, repliker = film och skådespeleri, replikor = kopior !

Endas -> Endast

Funderade på att specificera gastyperna men vet inte om det komplicerar och försvårar mer ?

Fixar!

Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Maila till Justitiedepartementet och fråga vem du skall vända dig till :)

tycker det är lättare att gå till toppen direkt :)

Se till att du får tag i en "registrator" adress så måste dom svara plus att du kan begära diarenr.
tyvärr verkar dom bara ha ett web formulär till registrator.

/N
I don't need to "get a life". I'm a gamer, I have lots of lives

NonEx

Inlägg av NonEx »

EDIT: För er som trillar in på denna sida, kolla föregående sida för förslag till textutskick till politiker ang. ändring av lagen!

Tro mig, dom står först i kö att mottaga detta dokument!

:)

Funderar även på tajmingen. Kanske är lite dumt att dra iväg det ASAP med tanke på Pertofts uppstorming om oranga pipor och hur airsott = värre än riktiga vapen. Eller ?

DaToolBox

Inlägg av DaToolBox »

Stor eloge till @NonEx och självklart alla andra som lägger ner tid och arbete på något som berör oss alla som på ett eller annat sätt sysslar med denna sporten/hobbyn.

Tack för att ni engagerar er i dessa frågor.

Liten fundering, Skulle det kunna tillföra något genom att använda denna siten och dess funktion "Causes" eller denna "GoPetition"?
M.v.h.
Charles a.k.a DaToolBox "The Father of Wulfjawz"
I'm just an old fart, Trying to cope with today's reality
Mina affärsredovisningar

Mixe

Inlägg av Mixe »

Nu hade jag en dag i relativ ledighet och kastade mig in i mitt gamla kära journalistyrke.

Enligt mina kontakter är den som är expert på promemoria DS 2010:6 och som jobbar kontinuerligt med vapenlagstiftningen en Ann-Sofie Bodin. Det finns mailsvar från henne tidigare i tråden. Jag ringde därför upp henne och frågade om promemorian och formuleringen om effektbegränsade vapen. Hon visste direkt vad jag pratade om.

För att underlätta för de som inte minns gymnasietidens SO-lektioner; lagstiftningens A-Ö:

1. Ett departementsseriedokument (DS) eller en utredning (SOU) skrivs för att visa på behovet av en ny lag eller förändring av den gamla. Det skickas ut till alla berörda parter; föreningar, intressorganisationer, myndigheter etc som får chansen att ge sin skriftliga åsikt.

2. Från detta dokument skapas sedan en lagrådsremiss som skickas till lagrådet för att bedöma om ändringarna är rimliga mht grundlag mm.

3. Från allt detta skapas en proposition, en sammanfattande text, som går ut till riksdagen. Riksdagens medlemmar kan läsa texten och ha åsikter som de kan formulera i motioner.

4. Proposition + motioner går sedan till ett lämpligt utskott (i frågor om vapenlagen justitieutskottet) som tittar igenom och ger rekommendationer till riksdagen om hur de skall besluta i de olika delarna.

5. Utskottsbetänkandet + propositionen med motioner går sedan tillbaka till riksdagen som tar beslut.

6. Lag skrivs.

Enligt Ann-Sofie Bodin kommer frågan vi är ute efter, den om effektbegränsade vapen, inte att glömmas bort. Den har filtrerats bort någonstans i övergången från DS-dokumentet till proposition, och det sker ofta av utrymmesskäl. Alla de förslag till lagändring som finns med i DS 2010:6 kommer så småningom att tas med i propositioner, en efter en eller flera samtidigt.

NU TILL DET VI UNDRAR ÖVER:

Nästa betänkande om vapenlagen från justitiedepartementet kommer ut 31 jan. Då är det bara att hänga på låset på riksdagens hemsida (under justitiedepartementet) och kolla de pressmeddelanden som publiceras. Möjligen finns den formulering vi eftersträvar med då. Det är ju bara en tidsfråga.

Jag frågade henne också om hon hade några tips på hur vi skulle kunna påverka huruvida lagtexten tas upp eller inte. Hon trodde inte det. Hon garanterade att frågan inte skall glömmas bort men kunde inte ge några utfästelser om tid.

Men jag håller inte med. Det är riksdagen som beslutar om vilka frågor som skall tas med i framtida propositioner, d.v.s politikerna, inte tjänstemännen. Jag föreslår mail till följande mailadresser:

beatrice.ask@regeringskansliet.se (vår justitieminister)
gustav.gellerbrant@regeringskansliet.se (politiskt sakkunnig)
aylin.farid@regeringskansliet.se (politiskt sakkunnig)
christoffer.jarkeborn@regeringskansliet.se (stabschef)
magnus.graner@regeringskansliet.se (statssekreterare)
martin.valfridsson@regeringskansliet.se (statssekreterare)

Mail som naturligtvis bör vara precis så hövliga och välformulerade som det NonEx skrivit. Jag tror dock att de kan vinna på att vara ungefär en tiondel så långa.

25 januari 2013, 13:34:

NonEx, vad tror du om följande brevförslag:
Bäste xxxxxx

Jag skriver som representant för utövare av sporten airsoft, ett konfliktspel påminnandes om paintball. Under flera år har utövare haft problem med den svenska vapenlagstiftningen. De markörer vi använder oss av klassas som effektbegränsade vapen enl vapenlagen, så länge de drivs av fjäder, kolsyra eller luft. Problemet vi stöter på är när vi från utlandet råkar köpa markörer drivna av propan, s.k Green Gas. Vapnet räknas då, trots att det har precis samma eller lägre effekt som de andra, som ett skjutvapen och konfiskeras av tullen.

Varje år drabbas flera utövare av detta, till besvär för både dem, tull och rättsväsende. Tullen måste ju följa lagens bokstav, åklagare får onödigt pappersarbete, och vi förlorar pengar, tid och förtroende för rättssystemet.

Problemet har förtjänstfullt uppmärksammats av ert departement, och ändring av lagtexten finns föreslagen i promemoria DS 2010:6:
Vapenförordningen 1996:70 1 kap §2 med föreslagen ordalydelse:

Till vår stora besvikelse återfinns inte lagtextändringen i den senare propositionen 2011/12:109, och därför inte heller i den lagtext som blev resultatet av riksdagens beslut.

Vi har förstått att resterande innehåll i DS 2010:6 är under beredning. Vi vill uppmana justitiedepartementet att snarast ta med lagtexten om effektbegränsade vapen i kommande propositioner. Den nuvarande lagtexten är ett ständigt återkommande problem som knappast kan ses på något annat sätt än som onödigt.

Med vänlig hälsning

XXXXXX XXXXXXXX
tel
mail

Jag har medvetet tagit bort ordet "vapen", "krig", "strid" etc, och ersatt med "markörer" och "konflikt". Paintballish, jag vet, men ändamålsenligt. Jag har också försökt korta brevet avsevärt för att kunna skickas till stressade departementsråd. Ditt brev var utmärkt, men helt ärligt skulle jag aldrig läst det om jag var på jobbet och hade mycket att göra. TLDR gäller ofta i politiska sammanhang. Mitt förslag är egentligen också för långt, men kanske någon orkar korta?

NonEx

Inlägg av NonEx »

Kungligt !

Klart vi kan påverka genom att ta upp frågan till ytan och se till att alla som ansvarar för ändringen är medvetna om problemet.

Tackar för hjälpen, det var nog det bästa jag läst i denna tråden på länge. Och ja, en kortare version är såklart bättre!

FYI, jag håller på att jobba fram en liten "propaganda site" för ändamålet, lanserar preview under helgen. Sen får vi hjälpas åt med innehållet.

Men efter vad du skrev ovan så kanske det inte ens behövs, men känns som det är bättre vi drar på lite extra nu än för lite !

LETS DO THIS !

:D

Är det inte egentligen lämpligt att kontakta så många medlemmar i riskdagen som möjligt, om nu alla skall rösta, så är det väl inte heller fel att så många som möjligt har information om frågan ?

TwinkleDew

Inlägg av TwinkleDew »

Vill kunna beställa gasvapen från polen utan att nån Paragrafryttare ska lägga sig i en sådan oväsentlig grej som en leksak. Mer gasvapen åt folket.

Nu kör vi pöjkar.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Skriv svar