m14 som semi-sniper?

bewnie

Re: m14 som semi-sniper?

Inlägg av bewnie »

Och med allt detta sagt så blir det nog garanterat en PJ25 istället. M14 är snygg så det räcker och blir över men är den svårmekad är det nog inte ett bra alternativ när det är ens första projekt ;) Vad jag har förstått så räcker det att byta hopup-hus, gummi och pipa i en sådan. Och förståss täta osv. och det räcker nog för mig som newbien jag är :P

Xelley

Inlägg av Xelley »

Det låter nog som en plan. PJ25 har fått bra recensioner överlag och det är absolut inget skräp du köper hem. Att M14 är svårmekad är ganska välkänt, dock så går ju det mesta att lära sig =). När du väl når Gearboxen i en M14 så är det inga större problem vad jag förstår, utan det är typ en miljon delar att plocka bort innan du når den som gör den jobbigare. Men kör på en PJ25, samtidigt vill jag passa på att önska dig lycka till! =)
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Oiric
Lag / förening: Team Irony
Aktiv sedan: 2008

Inlägg av Oiric »

Jag skulle nog säga att M14 är minst lika lättmeckad som vanliga V2 och V3. Visst, det kan tyckas vara lite mer pilligt med alla smådelar som sitter fäst i gearboxen, men jag tycker fortfarande att min gamla M14 var bra mycket lättare att mecka än min nuvarande SCAR-H.
Gearbox v7 har många fördelar som v2 och v3 inte har. V7 är utan tvekan en starkare plattform och klarar påfrestningar från högt trim mycket bättre än både v2 och v3.

IMO är det inte svårare att lära sig mecka med v7 än det är att lära sig v2 elelr v3. Det är mer av en vanesak.

Jag skulle säga att du borde välja den du tror att du kommer trivas bäst med när du väl spelar, inte vilken du trivs bäst med på arbetsbänken.

Och btw, det finns korta magasin till båda bössorna. Korta SR-25 magasin och korta M14 magasin. Vågar dock inte svara på passformen, men det borde fungera. Om någon kan bekräfta vore ju det jättebra. :) (Jag vet att de inte finns i lager på ehobby just nu, ,en leta runt bland de olika webshopparna så borde du hitta.)

Lycka till med ditt val och hoppas att du blir nöjd!

Paxz

Inlägg av Paxz »

Det var väl inte just V7 gearboxen jag syftade på med svårmekad utan snarare att ta isär själva bössan ner till gearboxen. Det är lite skillnad på att lossa två sprintar och skruvar för att få gearboxen i näven. CA baserade SCAR ökänd för att vara en pain, men det har väl mer med de ambidextriösa eldväljarna att göra misstänker jag.

Men annars håller jag helt med dig Oiric, det kan vara en fördel att tänka på vilket man tycker blir bäst i skogen och inte vid arbetsbänken. Jag hade dock valt något mer lättmekat som min första semi sniper då det är mycket som kan strula innan man får det rätt, för att inte nämna det höga slitaget. Men det är kanske bara jag. ;)
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Cpt

Inlägg av Cpt »

Hugget som stucket mellan alla gearbox versionerna när man väl sitter med bara lådan.

Det är vägen med att montera isär i stort sett hela M14en för att komma åt lådan...som gör M14 till ett jobbigare mekprojekt.

Stygge

Inlägg av Stygge »

TMs M14 är ju löjligt lättmekad. Bara knäppa loss varbygeln och så har man mer eller mindre åtkomst till boxen.
Just TMs box är lite spännande då den mer påminner om en hamburgare eller smörgåstårta mer än en "vanlig" box, allt utom just kuggar sitter på utsidan efter lager på lager modellen. Ska man tex byta något till triggern eller selectorn behöver man oftast inte montera ner hela boxen.
Stort + i min bok när man väl lärt sig eländet...

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Twist skrev:Den lämpar sig braför ändamålet
Jag tror att gearboxen i den där bössan är av plast. Iaf har cyma en m14-modell med plastbox.

Jag ville själv bygga semi på en sådan men gav upp när jag inte hittade någon ersättningslåda som jag visste passade.

Vi byggde en semi på en G&P m14 EBR för tag sidan. Den var otroligt fin externt och hade metallbox.
Lgt. Skalptagare

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

En försiktig googling antyder att de hade gearboxar i plast förr men inte längre. Det är klart något att fråga om innan man köper för säkerhets skull.

EDIT: Den enda Cyma M14 jag har varit inne i hade metallbox BTW.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

harlekin

Inlägg av harlekin »

Jag har varit inne i tre stycken cyma m14. Alla dom hade metallgearbox.

Tycker det är en trevlig bössa att meka med. Massa saker å demontera dock. :)
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

Allan_g

Inlägg av Allan_g »

Jag tycker att V7 boxen är underbar att ha att göra med. Bästa gearbox som jag meckat med.

Bössan och ned montering av den är en annan femma. Den är lite dryg, men man får bra tempo efter ett par gånger. Jag har för mig att jag klarade det på 15-20 min från att jag började när jag lärt mig bössan. Man sorterar inte ens skruvarna eftersom man tillslut kan dem.

Dock bör jobbet göras hemma med en rad olika verktyg såmsom näbbtång för alla fjädrar runt gearboxen.

Det kan vara svårt att få reservdelar i svenska butiker tex gears till M14 jämförelse mot V3 och V2. Äger man en M14 gör man rätt att beställa och hålla ett litet eget lager om man skall semi sniper trimma den.
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

Skriv svar