m14 som semi-sniper?
m14 som semi-sniper?
Jag börjar känna mig en aning tjatig i mitt oändliga velande om vad jag ska starta för projekt till våren. Jag har nu bestämt mig för semi-sniper och då troligen av modell sr25.
Men en tanke slog mig precis och jag kan inte riktigt släppa den. Hittills har jag inte läst något om ett bygge av modellen m14. Tanken är en semi-bössa med lite lägre profil än en vanlig AEG.
http://www.taiwangun.com/electric-air-s ... yle_1.html
Detta är stuket på bössa jag menar. Men vad hade krävts för att få den att bli tillräckligt stark och skjuta tillräckligt rakt för att klassas som prickskyttevapen? Jag kan tänka mig att man får byta ut nästan allt och att det istället kommer att kosta löjliga summor.
Någon som har tankar? Eller erfarenheter?
Men en tanke slog mig precis och jag kan inte riktigt släppa den. Hittills har jag inte läst något om ett bygge av modellen m14. Tanken är en semi-bössa med lite lägre profil än en vanlig AEG.
http://www.taiwangun.com/electric-air-s ... yle_1.html
Detta är stuket på bössa jag menar. Men vad hade krävts för att få den att bli tillräckligt stark och skjuta tillräckligt rakt för att klassas som prickskyttevapen? Jag kan tänka mig att man får byta ut nästan allt och att det istället kommer att kosta löjliga summor.
Någon som har tankar? Eller erfarenheter?
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Re: m14 som semi-sniper?
Det är en ganska vanlig tillämpning. Den lämpar sig braför ändamålet. Bland annat är den grymt lätt att spärra till semi om reglerna skulle kräva det. Några miljoner kostar det inte heller. I med en m130-140, en mosfet och ett torque up kuggset så är du good to go. Möjligen kan en bättre pistong och en starkare motor vara bra också. I övrigt är det bara det vanliga. Täta, ge hopupen lite kärlek osv.

Skithärlig bössa till det.
Hade en som låg strax under 140 en gång för länge sen.
Den var en liknande setup som twist nämnde. Funka klockrent.

Hade en som låg strax under 140 en gång för länge sen.
Den var en liknande setup som twist nämnde. Funka klockrent.
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?
- Coolt, resten av ansiktet då?
Grymt! Får nog se över detta då. En ny pipa är nog inte dumt heller
Finns det kortare magasin hade ju det varit guld för att göra den ännu lägre. Ska kika närmre på detta och kanske har jag då något vettigt att presentera framåt vårkanten

Finns det kortare magasin hade ju det varit guld för att göra den ännu lägre. Ska kika närmre på detta och kanske har jag då något vettigt att presentera framåt vårkanten

Jag gjorde ett semi bygge på den där bössan fast socom modellen. Skrev i en annan tråd där jag försökte trycka på hur brutalt jobbig plattform de är att bygga på. Jag bytte hela boxen till hightorque kugg, 150 f you name it. Mer än så behövdes inte, hopen var rätt ok. Men som jag sa de krävs mycke fritid och en pansarskalle för att inte skicka skiten åt fanders. Jag föreslår ett annat märke. Men den är rätt snygg 

"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "
Personligen tycker jag att den där är bland de jobbigaste modeller av AEG's som finns att meka med, även om det är en helt underbar bössa när man väl är klar med arbetet.
Detta är vad du bör införskaffa för att få ett önskat semi sniper resultat:
En bra precisionspipa.
High-torque motor.
Mosfet (t.ex. MERF 3.2)
LiPo batteri (helst ett 11.1V)
High torque kuggar.
Förstärkt pistong.
M130-140 fjäder.
Ska du vara extra säker på att du får ett bra resultat så råder jag dig även att skaffa en ny cylinder och ett nytt cylinderhuvud.
Detta är vad du bör införskaffa för att få ett önskat semi sniper resultat:
En bra precisionspipa.
High-torque motor.
Mosfet (t.ex. MERF 3.2)
LiPo batteri (helst ett 11.1V)
High torque kuggar.
Förstärkt pistong.
M130-140 fjäder.
Ska du vara extra säker på att du får ett bra resultat så råder jag dig även att skaffa en ny cylinder och ett nytt cylinderhuvud.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.
Jag hade en semi sniper byggd på en MK14. Gjorde om den till en DMR. Sjukt snygga imo. Dock samma jobbiga plattform. Men med mycket tid och tålamod så fungerar dom riktigt bra!
Senast redigerad av 1 Xelley, redigerad totalt 0 gånger.
I dont do karate, i do Ka - Razy!
- Twist
- Sysop
Jag känner mig lite tjatig nu eftersom jag spammar forumet med detta men så tighta pipor ger högre utgångshastighet men inte bättre precision. Det är bara att kolla PDI:s egen marknadsföring: "6.01 for performance, 6.05 for precision". På forum som Airsoft Mechanics är det widebore som är det nya tightbore. 
Här är en tråd som innehåller en del intressant: http://forums.airsoftmechanics.com/inde ... pic=5829.0

Här är en tråd som innehåller en del intressant: http://forums.airsoftmechanics.com/inde ... pic=5829.0

Twist : Det stämmer. Det är bara jag som brukar snåla med fjädern vid ett semi sniper bygge så mycket som möjligt, även om det får precisionen att lida en aning. Med en lättare fjäder i en bössa som fått en bättre luftkomp. så får man i regel snabbare respons och ett betydligt mindre slitage på gearboxen, vilket kan vara en fördel att ha med en rätt svår mekad bössa.
...men sen så kan man även börja diskutera hur pass mycket mer slitage man får av den snabbare responsen så det är väl lika bra att jag editerar mitt tidigare inlägg.
...men sen så kan man även börja diskutera hur pass mycket mer slitage man får av den snabbare responsen så det är väl lika bra att jag editerar mitt tidigare inlägg.

Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.
- Twist
- Sysop
Där har du en poäng. Widebore är ett "slösaktigt" system. Fast 6.03 (Prometheus/Vanaras) eller 6.05 (PDI) är en god mellanväg. 6.01 är overkill och ger inte så mycket extra samtidigt som risken för pipstopp blir större.