Köpa med bössa från USA?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
ohman

Köpa med bössa från USA?

Inlägg av ohman »

Tjo, jag har ett par funderingar som någon kanske har koll på här.

Jag ska åka en vända till USA lite senare i år och funderade hur det funkar om man köper en eller ett par airsoftgevär när man är där. Ska dessa tullas/momsas när man kommer tillbaka till Svea Rike, eller gäller det bara när man beställer?

Samt hur i hela friden får man hem dem? Skicka med UPS/post så inte flygplatspersonalen får fnatt och tolkar det som att jag är en terrorist? :D
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Frantiic

Re: Köpa med bössa från USA?

Inlägg av Frantiic »

tull och moms måste du betala när du kommer till Arlanda/kastrup/wherever du landar. jag köpte kamera när jag vart i USA men jag packade upp den precis innan flyg så slapp jag betala moms osv för den.

som sagt, det är orange tip på dem också, så nån terrorist tror jag inte dom misstänker dig för. mest bara och nämna att du har detta i väskan och visa säkerhetskontrollanten osv avskilt vad det är du har med dig. should be fine! monterna ner dem så gott det går också. känns mäkta jobbigt att dra sig ner i baggagerummet hitta väskan, montera ihop ett airsoftgevär och sen försöka kapa planet.Tror det är rätt lugnt me att bara säga vad du har. och gnäller dem är det bara att visa vad det är för grejer.
I reject your reality and substitute my own!

Butcher82

Inlägg av Butcher82 »

Riktigt så enkelt är det inte, det är inte alla flygbolag som tillåter att man har med sig vapen även fast det är airsoftvapen. En lagmedlem till mig kollade runt med olika bolag och de enda som tillät det i alla fall här i sverige var SAS ifall man flög utomlands.
Det finns även bestämmelser för hur man får transportera sådana vapen med vapenväska med lås olika delar i olika väskor mm.

Det enklaste är att ta kontakt med bolaget du ska flyga med och kolla med dem ifall det är ok att ta med sig airsoftvapen hem och hur de skall packas för transport så blir det inga konstigheter när man väl är på plats och ska checka in, dvs föranmäl det är viktigt.

Tull och moms tror jag kommer vara väldigt svårt att komma undan då det är ett land som är utanför EU.

Hoppas att detta hjälpte lite i alla fall.
Krig är Krig, vi intar stadshotellet. (Sann PMC anda)

Genocide

Inlägg av Genocide »

Fast om man checkar in väskan och inte har det inne i kabinen. Vad spelar det för roll då om det är ihop eller i delar? Man kommer väl inte ner dit ändå?
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

ohman

Inlägg av ohman »

Frantiic skrev:tull och moms måste du betala när du kommer till Arlanda/kastrup/wherever du landar. jag köpte kamera när jag vart i USA men jag packade upp den precis innan flyg så slapp jag betala moms osv för den
Har en svag känsla av att det knappast blir bättre om jag packar upp den på flygplatsen ;)

Tack för svar, är lite klokare, får se hur jag gör.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Butcher82

Inlägg av Butcher82 »

Jo Geno man kan ju tycka det, men enligt flygbolagen som kamraten pratade med så fraktas airsoftvapen som riktiga vapen (även fast de inte är det) och du får tex inte ha magasin, batteri och vapen i samma väska då vitala delar ej får fraktas ihop med vapnet och batteri anses vara en vital del för att vapnet skall fungera. Detta var svaret som han fick, huvida detta stämmer med alla flygbolag det vet jag inte men SAS var de enda som sa att det var ok att checka in ett airsoftvapen överhuvudtaget alla andra bolag sa nej.
Och som jag sa innan man var tvungen att ha vapnet i en riktig vapenväska med lås och allt som hör till.

Detta var dock för ca 1,5 år sen jag vet inte ifall det har blivit ändringar nu.
Krig är Krig, vi intar stadshotellet. (Sann PMC anda)

Grim

Inlägg av Grim »

Jag jobbade 3 år som flygplatskontrollant på arlanda och jag tycker att du ska nr1 kontakta flygbolaget och fråga hur dom vill ha det Nr2 plocka isär vapnet helst i två separata väskor som du chekar in. Nr3 ta bort ev prislappar och kvitton så att du slipper problem med tullen hemma i sverige. Lycka till :)
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

Genocide

Inlägg av Genocide »

@butcher: jag tror ju dig. Bara att det låter löjligt då man inte kan ta sig till bagaget via kabinen.

men men:-P.

Jag hade med div knivar från spanien. de behövdes checkas in så var det lugnt.

Men ja...kolla med flygbolaget och kanske tom flygplatsen?
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Grim

Inlägg av Grim »

Flygplatsen behövs inte kollas då de inte är nationell mark utan internationell om man inte reser från någon mumbojumbo flygplats ;)
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

BusHi

Re: Sv: Köpa med bössa från USA?

Inlägg av BusHi »

Jag testade mellan Hong Kong, Japan, Dubai och Köpenhamn. Inchekat och deklarerat efter konstens regler. Blev stannad av beväpnad polis i Hong Kong och Dubai. Samt fastnade i tullen i Japan. Räkna med att bli utfrågad varje gång dom röntgar din väska.

Rekommenderar inte att flyga internationellt med ett vapen.

Skriv svar