Kikarsikten för sniper "good to know"

Allan_g

Kikarsikten för sniper "good to know"

Inlägg av Allan_g »

Tänkte skriva ett par rader och mina rekommendationer på vilket kikarsikte som passar en Airsoft-sniper och hur man kan använda dem.

Denna text är på inget sätt något man måste följa för att kunna kalla sig Airsoft sniper, utan mera rekommendationer som kan underlätta/informera dig om användning och kanske val av optik.

Dock så (oftast) benämner många kikarsiken bara med: ”Namn på siktet och 4-16x42”.

Detta är en kort förklaring om siktes förstorning och optikens intags lins dvs. att i detta fall är minsta förstorning på detta kikarsikte är 4 gånger, största förstorningen är 12 gånger och att intagsobjektivets storlek är 42mm. Om det finns mera information om siktet kan det se ut på följande sätt:

Vi börjar med att tolka hur producenter och butiker (borde) benämna kikarsikten. Många av dessa punkter är mindre viktiga för Airsoft, men om man förstår sig på data på siktet gör man ett bättre val som passar sin egen stil.

(Påhittade nummer)

Item: 4-16x42 Mildot
Beskrivning/namn på siktet

Magnification: 4-16
Vilka förstorningar du kan skifta mellan.

Objective Lens Diameter (mm): 42mm
Intagsobjektivets storlek.

Ocular Lens Diameter (mm): 37
Diameter på objektivet du tittar i, denna är viktig att komma ihåg att kontrollera så du inte missuppfattar att den är samma storlek som anges när de skriver 4-16x42mm.

Field of View: 14°~ 4.4°
Eller FOV som vissa benämner den som, de anger hur mycket yta som syns i objektivet vid en viss förstorning oftast angett i Yards. I Mitt exempel 14 Yards vid 4x förstorning och 4,4 Yard vid 16x förstorning.

Exit Pupil (mm): 10,5-2,625mm
Det synliga ljuset I linsen mot ögat, I kort räknar man objektivets intag diameter på objektivet och delar den med inställda förstorningen. Ju större resultat desto mera ljus släpps igenom och syns tydligare.

Eye Relief (inch): 4.8-3.3
Distansen ögat måste befinna sig från siktet för att se hela bilden, alltid angett i lägsta förstorning till högsta dvs. när du har 4x förstorning så kommer ögat behöva vara 4,8 inch ifrån siktet för att se hela bilden. En låg Eye Relief påverkar också hur centrerat ditt öga måste vara.

Reticle: Glass-etched Mil-dot
Typ av hårkors I optiken, I detta fall få är det en laseringravering på insidan av glaset med typen ”Mil-Dot”.

Parallax: +0.22SD ~ -0.22SD
Position av hårkors på ditt mål vid en viss förstoring. Vissa sikten kan du ställa om distansen på parallaxen andra är förinställda på en viss distans, tex 50 eller 100 meter.

Click Value (inch): 0.25MOA
Minute Of Angle, en enhet man använder för att mäta avstånd i cirkelkon. För enkelhetens skull kan man avrunda ner och säga 1 Yard på 100 Yards, 2 Yard på 200 Yards, 5 Yard på 500 Yards. Den egentliga (för lite överkurs) 1.0472 på 100 Yards 2.0944 på 200 Yards osv. Varje ”klick” på vreden för detta sikte representerar 0.25 yard på 100 yards. Eller 22cm på ett avstånd 91m per klick (avrundat).

FFP Recticle:
First Focal Plane, Ett medförstorande riktmedel håller konstant storlek i förhållande till målet oavsett förstoring. Ditt hårkors förstoras/förminskar i tillsammans med din inställda förstoring. Avgörande för att inte behöva mäta tex Mil-dot i 1x, 10x förstoring utan att behöva en kalkylator. En annan fördel med FFP är att träffläget inte ändras med förstoringen.

SFP Recticle:
Second Focal Plane, den vanligaste typ av hårkors i Airsoft. Storleken på hårkorset förblir den samma oberoende inställning av förstoring. Med en SFP-kikare kan träffläget ändras med förstoringen. Fördelen är att den inte blir för liten när du håller låg förstoring.

Tube Diameter (inch): 1.18 inch(30 mm)
Diameter på siktet mellan objektiven. Avgör vilka siktesringar du behöver för att fästa den på ditt vapen.

Det finns en hel vetenskap om detta om man vill lära sig, jag lämnar det med dessa enkla beskrivningar.

För att förstå utgångspunkten och inte blanda ihop det med jägare och riktiga kryp-skyttar i militären/polisen så utgår jag hela tiden ifrån de avstånd en Airsoft-sniper kan förvänta sig generellt. Jag kommer att utgå från 30-100 meter, när jag pratar över 100-1000 meter gäller det enbart för spaning och mätning via optik/kikare.

För att gå igenom grunderna lite mera om ett kikarsikte så vill jag börja med lite tipps om hur denna skall installeras och användas på ditt vapen.

Om du nu har valt spelstilen ”sniper” är det viktigt hur ditt sikte är monterat och hur du håller ditt öga mot optiken, en bra grundlära är att du tar ditt vapen i skytteställning och blundar. Nu lägger du din kind mot kolven, se till att du är så bekväm att du skulle kunna sova gott med huvudet på kolven om du skulle somna på plats. Öppna ögat/ögonen, du skall se igenom hela optiken utan att ha någon skugga i ytterkanterna av linsen. Om så inte är fallet får du justera till den sitter och du ser igenom hela linsen utan förvrängningar. När du gör detta bör siktet vara inställd på mellan läge i förstorning. Har du ett 1.5-6X skall du ställa in den på 3-4x förstorning.

Det är viktigt att du inte får några skuggor i ytterkanterna av två anledningar, det ena är att du bränner energi för att fokusera och se målet i onödan. Det andra är: du ser inte korset i rätt position. DVS ditt kors i siktet blir lite missvisande.

Du gör skall klara av att hålla ditt huvud i samma position över en längre tid när du ligger och spanar/ väntar på tillfälle för eventuellt skott. Minsta lilla felpositionering av siktet kommer leda till att du inte klarar av att sikta mera än 5-10 minuter utan att få krampliknande plågor. Om ditt sikte är för högt monterat och ditt öga behöver komma upp lite kan du lösa det med lite kuddar/distanser och tejp på kolven. Här finns inga regler utan gör det som är bekvämt för dig och använd fantasin för att lösa detta. Du kan ju själklart köpa färdiga produkter så som ”butt-cheek”.

Lite mera om själva kikarsiktet då, eftersom vi pratar om korta avstånd kommer vi inte behöva använda oss av optik som har x40 och mera zoom vilket göra mitt jobb lättare. Airsoft och dess spelare är oftast mycket rörliga vilket gör jobbet med kikarsikte svårt och i vissa situationer mycket svåra. Att snabbt kunna komma till skytteställning och få in optiken i ögat med focus är något som utmärker en Airsoft-sniper dagliga vardag.

Om du har valt ett sikte med mycket stark zoom kommer det att behövas ett ”X” antal sekunder för att över huvud taget närma sig ditt mål med hårkorset i siktet. Ett bra sikte kan underlätta mot denna situation och ge dig bästa möjliga förutsättning till att klara av snabba skott, det utan att köra på känning och orsaka skada på ditt mål. Att välja ett sikte med så låg zoom som möjligt är också viktigt i denna situation. Det flesta sikten du köper benämner även ”Eye Relief”, denna benämning handlar om vilket avstånd ditt öga måste befinna sig för att siktet skall fungera. Ju högre ”Eye Relief” desto större avstånd till siktet, dessutom och kanske det viktigaste med bra ”Eye Relief” att denna mätning ger dig även en ide hur mycket du kan justera ditt huvud höger, vänster, upp och ned innan du förlorar sikten i optiken (skuggan jag nämnde tidigare).

En matematik som gäller alla sikten:
Lite förstorning = Stor ”Eye relif”
Mycket förstorning= Mindre ”Eye relif”

Sedan har vissa sikten på samma förstorning mer eller mindre ”Eye Relief”. Jag personligen köper bara sikten med mycket ”Eye Relief”. Tyvärr är kikarsiken som vi köper i Airsoftbutiker samt Airsoft webbutiker av sämsta kvalité och har mycket låg ”Eye Relief”. Många har hårkors som är snedställda redan från start, dessutom tar de samma pris som du får ett märkessikte! Se upp med kikarsikten som har snabb fästen, dessa är dömda att vara värdelösa.

Ett bra tipps är att leta kikarsikte på andra ställen, du kommer hitta sikten som är 10 gånger bättre för samma pris. Det behöver inte kosta mera än 500-1000 kr för ett riktigt bra Airsoft-sniper sikte.

Vilket typ av kikarsikte skall man satsa på? Här skulle jag vilja lägga till tre kategorier för spelstil som sniper.

Support snipern, du springer, klättrar och voltar sig fram för att hjälpa dina kamrater med jobbiga mål eller en broskande flankmanöver.
Välj ett sikte med mycket låg förstorning, hög ”Eye Relief” tex 1.5-6x30. Denna skulle även passa och göra sig rätt på din AEG full auto skogsbössa.

Mr invissible, ingen ser dig, ingen hör dig, dränkt i hjortpiss har du simmat i träsket för att komma till den perfekta platsen och har uppsikt på fiendernas bas och tar ut generalen om tillfället presenterar sig, alltid på långdistans:
Välj ett sikte som har en stor intagsobjektiv och försök hålla den lägsta förstorningen som högst i 4x. hur högt du kan sedan förstora över 9-10x spelar inte så stor roll. Vill du ha stark förstoring för spaning är kikasiktet ändå inte lämpligaste, använd en vanlig kikare eller ”spotting scope”. Ett 4-16x42 skulle passa utmärkt. Eye Relief kanske inte spelar så stor roll nu, du sticker eller drar ditt side-arm om de kommer för nära. Även här om du har möjligheter skall du välja den med högre Eye Relief om du kan.

Men om jag vill spela båda?
Köp något mellanting, tex 2-7x40 skulle passa bra i de flesta situationer. Hög Eye Relief gäller då här.

Jag reserverar mig för stavfel och eventuella påhitt som inte stämmer, upptäcker du något så skicka mig ett PM så rättar jag till texten :)
Senast redigerad av 3 Allan_g, redigerad totalt 0 gång.
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

MiqaFox

Re: Kikarsikten för sniper "good to know"

Inlägg av MiqaFox »

Bra och informativ text!

Vill trycka lite extra på att kolla på sikten som ej är ämnade till airsoft. Själv har jag nu ett 75-dollars sikte från Star. Det kanske ser snyggt ut, men hårkorset är inte bara snett utan sitter dessutom förskjutet i sidled.

Jag jämförde med en annan på ett spel med hans 200-ish luftgevärssikte. Upplevelsen var "Wow, kan man se så klart igenom ett sikte?!". Det var ett billigt sikte, men målgruppen var inte oss utan folk med lite krav.

Mitt nästa sikte blir ett för riktiga skyttar, om än ett billigt sådant.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Achilles

Inlägg av Achilles »

Mycket bra och pedagogiskt skrivet Allan, din text täcker det mesta en Airsoftsniper behöver veta om sikten.

På förra forumet fanns starten på en sniperguide, vet ej om den tråden finns även här
men i sådana fall skulle ditt inlägg göra sig bra där.

mvh

Achilles
BattleGroup Myrmidon

8 januari 2013, 15:22:

Mycket bra och pedagogiskt skrivet Allan, din text täcker det mesta en Airsoftsniper behöver veta om sikten.

På förra forumet fanns starten på en sniperguide, vet ej om den tråden finns även här

mvh

Achilles
BattleGroup Myrmidon

8 januari 2013, 15:22:

mvh

Achilles
BattleGroup Myrmidon
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber

Stygge

Inlägg av Stygge »

Om det är min tråd du menar finns den överflyttad, ligger dock på sista sidan tror jag...
Editerar in länk till denna tråden på en gång :!:

Tackleberry

Inlägg av Tackleberry »

Allan_g skrev: Exit Pupil (mm): 10,5-2,625mm
För skyttens del begränsas kikarsiktets ljusegenskaper av ögats pupillstorlek. Man brukar säga att den maximala pupillstorleken för en 20-åring är 7mm. Den maximala pupillstorleken minskar sedan i takt med åldern

Sen spelar linsernas kvalitet större roll för ljusegenskaperna än utgångspupillen.
Allan_g skrev: Eye Relief (inch): 4.8-3.3
En låg Eye Relief påverkar också hur centrerat ditt öga måste vara.
Jag trodde att utgångspupillens storlek avgjorde hur pass centrerat ögat måste vara? Ögats placering blir alltså viktigare vid högre förstoringar.
Allan_g skrev: Reticle: Glass-etched Mil-dot
Typ av hårkors I optiken, I detta fall få är det en laseringravering på insidan av glaset med typen ”Mil-Dot”.
Mildot är en förkortning av milliradian dot. På svenska kallas milliradian streck.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Radian
Allan_g skrev: Parallax: +0.22SD ~ -0.22SD
Position av hårkors på ditt mål vid en viss förstoring. Vissa sikten kan du ställa om distansen på parallaxen andra är förinställda på en viss distans, tex 50 eller 100 meter.
Med en korrekt inställd parallax blir kikarsiktet parallaxfritt. Det innebär att man kan ändra ögats position utan att hårkorset rör sig i förhållande till målet. Med en felaktig parallax kan man träffläget ändras om man flyttar på huvudet/ögat.

Kruxet med parallaxinställningen är att parallaxen ändras med de atmosfäriska förhållandena. Ställer man in parallaxen för ett visst avstånd en dag behöver det inte vara korrekt nästa. Därför ska man betrakta avståndsmarkeringar på parallaxratten som rekommendationer.
Allan_g skrev: Click Value (inch): 0.25MOA
Minute Of Angle, en enhet man använder för att mäta avstånd i cirkelkon.
Vinkelminut. 1/60 grader.

Många kikarsikten kombinerar milliradianbaserade riktmedel, som mildot, med rattar med MOA-klick. Det är egentligen dumt. Mäter man avståndet, mellan siktpunkt och träffpunkt, med riktmedlet måste man konvertera mellan milliradianer och vinkelminutrar innan man kan skruva. (1 mrad = 3,4 MOA). Sen måste man ha olika ballistiktabeller beroende på om man ska skruva för t.ex. vind eller hålla för vind eftersom graderingarna för riktmedel och rattar är olika..

Som tur tur var blir det allt vanligare med kikarsikten som har matchade graderingar för riktmedel och justeringsrattar.
Allan_g skrev: FFP Recticle:
First Focal Plane, ditt hårkors förstoras/förminskar i tillsammans med din inställda förstoring. Avgörande för att inte behöva mäta tex Mil-dot i 1x, 10x förstoring utan att behöva en kalkylator. Mil-doten är alltid där den skall vara oberoende av förstoring/förminskning.
Första fokalplanet kallas även medförstorande på svenska. "Vanliga" kikarsikten har riktmedlet i andra fokalplanet. De är icke-medförstorande. (SFP = Second Focal Plane).

Jag skulle vilja beskriva medförstorande på annat sätt. Ett medförstorande riktmedel håller konstant storlek i förhållande till målet oavsett förstoring. Det innenbär att man zoomar in på riktmedlet när man zoomar in på målet.

Här finns bilder på ett medförstorande riktmedel i olika förstoringar:
http://finnaccuracy.com/steiner_militar ... eticle.htm

Man kan mäta i vilken förstoring som helst med medförstorande riktmedel men mätningarna blir noggrannare ju högre förstoring man använder. Håller man för vind och kuldropp är det förstås bra att ha ett riktmedel, med graderingar, som inte påverkas av förstoringen.

En annan fördel med FFP är att träffläget inte ändras med förstoringen. Med en SFP-kikare kan träffläget ändras med förstoringen

Fördelen med SFP är att riktmedlet förblir lika tjockt i alla förstoringar. Det blir inte supertunt i de lägsta förstoringarna och tjockt i de högsta förstoringarna.

Allan_g

Inlägg av Allan_g »

Hade inte tänk mig att utveckla detta för mycket då leder det bara in på sånt som är ganska överflödig information för de som inte kan eller intreserar sig av kikarsikte och matematik men ett par rader till kan man ju alltid skriva :lol:

@Tackelberry

Exit Pupil
Tänk dig en konform med största ytan mot kikarsiktet, om konen blir snabbt mindre kommer du i en 3D modell behöva en mindre yta för ditt öga att ta in hela bilden. Är konen längre ifrån siktet (högre eye relief) så kommer området ditt öga skall vara i mycket större. DVS du kan röra dig mera, vänster, höger upp och ned utan att tappa hela bilden.

Ta denna bild och dra ut linjerna på eye relief så att Exit Pupil hamnar ett par cm längre ifrån kikarsiktet, det gör att området för ditt öga skall uppfatta hela bilden blir betydligt större. Du får använda fantasin och räta ut linjerna på min exempelbild. Området ditt öga uppfattar ljuset i sing helhet är den lilla diamanten med mitten som optimal upptagning av ljus för ögat.
1_exitpupil.jpg
Eye Relief
Right on the spot, vid hög förstoring så minskar både eye relief och exit pupil (båda går hand i hand). Denna punkt är viktig att komma ihåg vid val av sikten då vissa av dem har sämre andra bättre. Idén med min rekommendation är helt baserad Airsoft sniper. Dina motståndare röra sig i ganska höga hastigheter på avstånd som inte är lämpliga för en sniper 30-50 meter. Att använda sig av ett sikte som tar tre-fem sekunder att bara få in ögat och se sitt mål i hårkorset ger dig en stor nackdel när dina motståndare använder sig av rödpunktsikten samt järnsikten. Det tar dem inte mera än 1-2 sekunder att få upp sitt sikte på dig och ta skott.

Kommer ändra lite i texten där dina formuleringar var bättre än mina.
Allan_G

Tackleberry

Inlägg av Tackleberry »

Jag funderade på om de gick hand i hand.. och de gör det förstås om man tänker efter. :-)

SFP Vs FFP:
http://youtu.be/4XgugJSqpoE
http://youtu.be/6h-lOZ4vxk0

n_sandstrom

Inlägg av n_sandstrom »

Mycket bra info här!

Finns det några tips på ställen där man hittar dugliga icke-airsoft sikten i lägre prisklasser? Och går det att få tag på sådana med FFP utan att spräcka tusenlappen?

Allan_g

Inlägg av Allan_g »

Att hitta FPP utan att spräcka 1k kan vara mycket svårt, de billigaste ligger strax över det skulle jag säga.

Kolla Visionking, de har en strax över 1000kr. Några andra märken med FFP runt 1000 lappen känner jag tyvärr inte till.

Andra sikten som är bra och billiga:
BSA (gör för luftgevär)
Hawke (22:or samt jakt) http://eu.hawkeoptics.com/

http://www.opticsplanet.com/ är en bra sida om du har svårt att hitta just det siktet du vill ha (tänk på att vissa produkter går på ITAR export och kräver exportlicens) Denna sidan har allt och lite mera! Men det kostar lite mera pga. import, frakt osv. från USA.
Allan_G

kimjoh560

Re: Sv: Kikarsikten för sniper "good to know"

Inlägg av kimjoh560 »

Om jag inte missförstår så har man hittat hem med ett SFP-sikte som håller nollan vid förstoring för airsoft-sniping?

Det låter i alla fall som att det är det jag skulle föredra. Jag har aldrig använt FFP-sikte dock.

Bra SFP-kinasikten finns men det är alltid lite av ett lotteri. Jag beställde tex två identiska sikten där det ena var kanon. Det höll inställningen (även till synes bra vid förstoring) och hade klar optik. Det andra var skevt och jävligt med snett hårkors och man kunde se rester av lim i tuben. Siktena kostade ca 400kr stycket.

Ett tips är att köpa två-tre sikten om du köper billiga ACM och skicka tillbaka de som inte håller måttet. Alternativt sälja de andra om flera är bra. Undvik att betala extra för en sniper som från butik levereras med sikte, köp siktet löst i stället.
Lgt. Skalptagare

Skriv svar