Spelkategorier

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Carnated

Spelkategorier

Inlägg av Carnated »

Eftersom det gärna vill diskuteras om kategorisering av airsoft inom "Spääcial Fårses imprässions: Utrustning på Milsim" tråden. Så tar vi diskutionen om kategorier här.
Vi är ju rätt många i detta avlånga land som vill spela Airsoft. Men begreppet Airsoft för oss som utövat den något år är väldigt brett. Det finns många olika inriktningar, viljor, visioner och tillgångar inom detta begreppet. Med denna tråd vill jag diskutera om det är möjligt av arrangörer att börja kategorisera sina spel för att underlätta både för er själva och oss som spelare.
Hur ska detta kunna göra saken lättare? Jo, jag tänker mig iaf så här. När man är ny så känner man som oftast inte till vilka spel som finns, vilka förväntningarna som bör vara för just det spelet eller hur högt "ribban" är satt. Detta kan väldigt ofta leda till att fel inställning på personen som hamnar i fel spel och kanske, som nämnts i spääcial fårses tråden dra ner det roliga för andra. Gör det lite lättare för folk att hitta det dom söker helt enkelt. Jag tänker mig en uppdelning av katergorier liknande denna ram.

Söndags spel: Korta snabba spel över dagen. Kommer och går som du vill.

Scenario spel: En form av spel som likt milsim på går i en längre tid, bakrunds historier och specifika uppdrag. Skillnaden är inga fler utrustnings krav än det ARR sätter för att skilja på fraktioner, samt det du behöver för att klara av den tid du ska spela. Hybrid av lättare milsim och vanligt airsoft spelande.

Milsim spel: Höga krav på korrekthet och detaljer, Lajvande uppmuntras (antar jag?).

Detta är ren spekulation och bollen sätts i rullning! Fire away.

dariantel

Re: Spelkategorier

Inlägg av dariantel »

Utan att ha åkt på en massa olika större spel vill jag nog dock påstå att både scenario och milsim kan variera rätt kraftigt i hur pass höga krav det är på realism och utrustning mm.
Jag skulle nog vilja påstå att ett scenariospel kan lika gärna vara 4 timmar över en dag med antigen 100% krav eller inga krav alls. Lika väl som ett Milsim kan vara både kort och långt.
Milsim för mig är dock när någon försöket efterlikna verkligheten ett steg längre än vad man brukar göra på söndagsspel. Man har tagit med momenten att man faktist lever på platsen man är på och inte bara kommit dit för dagen, man har tagit med hirarki på ett viktigare sätt och självklart en historia.
För mig behöver man inte ha höga krav på utrustning för att spela Milsim. Däremot är det altid skoj med lite högre krav. man skall inte komma i mjukisbyxor hehe.
Däremot är det inget som säger att ett milsim kan vara endast 4 timmar i ett enda uppdrag.

men den stora uppfattningen inom airsoft världen är att milsim är oftast längre spel, med högre krav, och där man inte går offgame utan lever dygnet runt som någon form utav militär.

Scenariospel för mig är typ en dag där man åker hem och sover i sin säng efteråt. men att man fått ett uppdrag att lösa. Man är ingame under hela spelet

Söndagsspel kan inebära precis va fan som hälst. speedboll eller base atack, last man standing, king of the hill mm....

CQB får vi inte glömma som då är allt med närstrid. Oftast i någon forum utav urban miljö.

Krille

Inlägg av Krille »

Milsim enl mig så är det en simulation av en militär operation eller ett område som är krigsområde. Både en påhittad operation eller en som hänt innan.
Om man nu skall göra ett milsim. Korrekt utrustning (Bra kloner tycker jag är helt ok med) borde finnas med om man skall lyckas få till känslan. Sedan skall det innehålla rollspel.

Jag själv har fått för mig att ett scenariospel är mer som ett spel med mindre krav. Kan innehålla en viss del rollspelande. Och att det innehåller en story.
I mitt huvud så kan ett scenariospel hålla på mellan en dag och några nätter, till exempel Mercs.

Söndagsspel
Håller med Dariantel här, i princip vad som helst. Sedan finns det ju olika grader av söndagsspel. Antingen om man är med polarna på sin mark och spelar. Eller att man är i Göteborg på Containeryard en förmiddag-eftermiddag och åker i området via en landstigningsbåt.

CQB
Spel som sker antingen inomhus eller i urbana miljöer. Går säkerligen att få till ett CQB spel riktat emot scenariohållet som Madjohn har gjort på Fabriken, har läst att det var mycket uppskattat.

Cpt

Inlägg av Cpt »

Gällande MilSim anser jag att det finns åtminstone två typer:

Agerande/konflikthantering/lajvande/höga utrustningskrav.
Denna typ är inte nörvändigtvis fysiskt krävande. Utan strävar att få till en verklighetstrogen upplevelse. Ex. Bloody Sunday-spelen.

Andra typen är:
Hårt fysiskt/strids och uppgiftslösande.
Här är inte utrustningskraven riktigt lika hårda(dock ska det gå att skilja sidor åt utan armband). Involverar inte lika mycket lajv. Här är det gå 6km till eventuell strid t.ex(men den striden kan lika gärna utebli). Ex. Tango serien.

dariantel

Inlägg av dariantel »

Det finns ju något som folk har börjat kalla för Realsim med. De som vill ha ännu ett steg närmare verkligheten. Kan dock inte säga så mycket om det. Vet att SSMG skall ha ett sådant spel i sommar.

Det absolut oundvikligen viktigaste på ett milsim i min mening är dock atityden. om man kommer till ett milsim med attityden att jag vill skjuta hela tiden och springa omkring som i BF eller CS och respawna snabbt har man verkligen kommit fel, om man har åsikten att sova ute i regn och mygg är det värsta som finns så är man fel.
Men om man har rätt attityd, ser till att lösa problemen, tycker att regn är ju bara lite vatten, det är minst lika skoj att spana eller vakta utan att veta om fienden anfaller eller ej, då är man rätt ute.

Fan, jag och tre kompisar var ute i ett område vi skulle kolla av och gjorde det som en övning. Vi utgick ifrån att det fanns fiender vi skulle smyga på, vi alla spelade så pass bra och hade så pass bra inlevelse att man fick precis samma spänning som om det faktiskt funnits fiender där. hehe

Carnated

Inlägg av Carnated »

Som sagts så verkar Milsim kunna dela upp sig i två kategorier. Ett där Agerande/konflikthantering/lajvande/höga utrustningskrav är viktigt. Och ett annat där psyke, kämpar vilja och utrustning som gör sitt jobb och kanske inte är så korrekt enligt militära.
I spel där attityd och kämpar vilja väger tyngre, tycker jag personligen att Scenario kan vara ett passande namn. Sedan kan ju begreppet scenario spel vara väldigt brett också. Det sträcker sig från små krav till jättehöga. Men just Milsim spel där alla är överens om att det verkligen är rakt igenom milsim. Där är det som oftast fokus på just det man ser med ögat samt korrekt agerande efter det man försöker likna. Eller är jag helt ute och cyklar?

Ducky

Inlägg av Ducky »

V arrangerar spel på söndagar, men vi har betydligt mer utvecklade spelupplägg än enkel CTF och liknande. Senaste spelet körde vi även olika spel i följd som influerade varandra, och jag tror det längsta segmentet tog runt 3 timmar att genomföra. Det finns ju ett scenario där uppdragen kommer från, men å andra sidan är det medvetet noll backstory, och roller är utöver medics upp till spelarna och lagen själva. Reglerna är om något uppbyggda för maximal action så det är väl så långt från milsim man kan komma.

Vet inte vart jag vill komma, men jag har ärligt talat svårt att hitta en bra kategori för våra spel. Och jag retar mig galen på termen "söndagsspel."

dariantel

Inlägg av dariantel »

Det är omöjligt att kategorisera milsim på det sättet skulle jag säga. Varje milsim spel jag läst om har olika regler och olika krav. därför kan man inte säga två kategorier utan snarare 20 kategorier.
Milsim kan man säga är ett steg längre mot realism, sedan vad som läggs fokus på är olika för varje spel.

Jag tror den bästa kategoriseringen om man skall göra någon är just den:
"Spel som strävar efter ökad realism genom agerande, miljö, uppdrag och materiel"

Sedan finns det olika spelare som tycker olika grejer inom varje spelkategori är viktigast.

Till Ducky:
Jag och en kompis har funderat i termen "insattsspel". tanken var väll lite att man utför kortare eller längre uppdrag, när uppdraget är slutfört omgrupperar man och kör nästa uppdrag. Det kan vara något så enkelt som att frita gisslan, och man kanske har 3 timmar på sig att göra detta innan gisslan skjuts.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Det är lönlöst att försöka kategorisera spel skulle jag vilja påstå. Begrepp som "storspel", "scenariospel" och "milsim" är alldeles för undflyende och varje försök till definition leder obönhörligen till långa rader av undantag. Airsofthobbyn är dessutom oreglerad och oorganiserad i betydelsen att det inte finns ett förbund som stipulerar regler och liknande. Det betyder att vad vi än kommer fram till här blir det inte tvingande och konceptet faller platt.

Det som behövs är att arrangörer blir bättre på att beskriva sin vision och uttrycka krav och regler på ett tydligt och lättförståeligt sätt. Har man det behövs inga kategorier utan man kan läsa sig till om spelet är något för en eller inte.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar