Hoppen fram på pipan?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
veduren

Hoppen fram på pipan?

Inlägg av veduren »

Halloj, alla experter^^

Jag undrar vad skulle hända om man satte hoppen fram på pipan? Alltså vänder innepipan helt?

Bakgrund till min fundering:
Jag håller på att exprimenterar på R-hoppen.
och eftersom den inte ska behövas justeras något när man väl fått den rätt, vad skulle hända om man sätter ett blankt gummi i hopphuset? (Alltså ett gummi som sitter på pipans del som inte har något hål, och som bara agerar som stoppkloss för evt dubbelmatningar.)

Och sedan monterar man ett R-hoppgummi i hopphålet längst fram?

MVH//
Veduren
Senast redigerad av 1 veduren, redigerad totalt 0 gånger.

harlekin

Re: Hoppen fram på pipan?

Inlägg av harlekin »

accelererar inte kulan i pipan och du borde isåfall skapa en mynningsbroms?
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

veduren

Inlägg av veduren »

Jo jag har tänkt i dom banorna också, men frågan är om R-hoppen är så pass känslig att den inte bromsar kulan på ett "negativt" sett. *tänker på motsvarande inbromsning som den får när hoppen är först.

Det jag funderar också på är just hur mycket kulan "gå på taket av pipan" när den får spinn i början och ifall detta kan ha någon negativ påverkan på precitionen/räckvidden.

Lazt

Inlägg av Lazt »

Jag vet inte hur det skulle påverka kulbanan, men gummit skulle nog slitas väldigt fort av att tvingas sätta snurr på en maxad BB.
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Le Gradovic

Inlägg av Le Gradovic »

Jag vill hävda att all precision och en hel del av utgångshastigheten går ut genom fönstret. Att kulan ackumulerar sin hastighet beror ju delvis på trögheten i början, då pistongen hinner bygga upp lite moment innan kulan flyttar sig på grund av gummits motstånd. Dessutom har du den allra största delen av luften bakom kulan genom första halvan av loppen, och helst skall det ju te sig så att cylindervolymen och pipvolymen är så lika som tillåts utan att det bildas vakuum. Om kulan tar av hoppgummit när den lämnar loppen kommer detta att ske precis efter att den färdigaccelerats, när mycket luft redan passerat kulan (eftersom det brukar diffa några tiondels millimetrar mellan kulans och pipans externa/interna diagonaler). Beroende på hur kulan träffar gummit (om den lämnar loppet i underkant eller överkant) så kommer hoppen att ta annorlunda. Likaså kan kulan redan ha fått en rotationsaxel i pipan av att nudda innerväggarna och det blir då svårare att få en önskad hoppeffekt eftersom den gyroskopiska effekten torde försvåra kulans förmåga att ändra sin rotationsaxel. Om den önskade, definitiva bernoullieffekten sker i början av loppet (som det brukar med en Hop Up) så bidrar rotationen till stabilitet och lyftkraft i rätt riktning.

Notera att jag inte är någon höjdare på fysik, men vet att den inledande rotationen på hjul bidrar till stabilitet, om samma gäller en kula kan jag bara spekulera på.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

El Macho Grande

Inlägg av El Macho Grande »

I stället för att sätta spinn på kulan så skulle den antagligen få kulan att studsa nedåt, eftersom man inte har pipan som styr upp den. Inte bra.

Då tror jag mer på en aerodynamisk hopup, genom att ha ett aningen äggformat tvärsnitt på pipan. Genom att lite luft släpps förbi på ena sidan så får kulan beröringsfritt en spinn. Problemet är väl mest att hitta ett sådant rör och att trimma in det hela...

Edit: Hmm, tänkbar variant på aerodynamisk hopup: Vanlig rund pipa, men luften trycks in i underkant på pipan. Det innebär att första biten så kommer luftströmmen att få kulan att vilja spinna, men efter en bit, när pipan funkat som en diffusor, så accellererar den bara den spinnande kulan rakt fram.

Titan

Inlägg av Titan »

Steg 1: Ta en GBB-pipa med hopup.. Lägg i kulan fram, sätt magget imot och tryck till...
Steg 2: ?????????
Steg 3: PROFIT!!!
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)

Skriv svar