Aceton på plast.

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Xelley

Aceton på plast.

Inlägg av Xelley »

Ville bara passa på att varna er airsoftare där ute att vara försiktning med användandet av Aceton på ert vapen när ni skall ta bort färg eller skit/smuts. Aceton är ett lösningsmedel som har en tendens att förstöra vissa typer av plaster. Vilka typer av plaster som tar skada är mycket olika, bland annat beroende på hur mycket fett det finns i plasten och hur stor mängd aceton som används. Anledningen till att jag skriver detta är att jag nu har sett ett par inlägg där man rekommenderar aceton att ta bort misslyckade lackeringar på vapen med. Det kan vara så att vissa vapen inte tar skada alls samtidigt som andra vapen i princip smälter under natten efter acetonbehandling, därför rekommenderar jag att alltid testa på en mycket begränsad yta innan man kladdar ner hela bössan. Nu kommer säkert många att säga att det har fungerat bra för dom på deras vapen, men jag har i jobbet vart med om MÅNGA misslyckade aceton rengörnings projekt (Jobbar som leverantör och konsult inom industri och fordonsbarnschen). Jag vill inte förbjuda någon från att använda aceton, men jag lyfter ett varningens finger för denna produkt i kombination med just plast.

Från flashback: Enbart för att jag smålog lite när jag läste detta =) .

"En gång när jag skulle tvätta mina pingisbollar så lade jag de i aceton och *snyft* när jag kom tillbaka för att se om de var rena så var de borta"

"En gång skulle jag tvätta bort namnet på ett stulet busskort med aceton. Slutade med att hela jävla kortet löste upp sig, en erfarenhet rikare dock"

Alternativ till aceton skulle kunna vara: Acryl cleaner, T-Röd, Industri rengörning. Det finns säkert ett par hundra andra produkter också som gärna folk får fylla på med.

Om det önskas kan jag gå in mer på vad aceton innehåller, men att garantera vissa plaster osv går inte då det verkar vara extremt olika även med plaster som skall vara identiska.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Stygge

Re: Aceton på plast.

Inlägg av Stygge »

Jotack. Aceton är inget roligt att arbeta med, speciellt inte i stora mängder.
Senaste vevan jag gjorde inom industri så använde vi Aceton till att rengöra detaljer från smörjolja och orenheter i akvarium. Det käkar i princip alla typer av skyddshandskar (iaf de man faktiskt kan arbeta i).
T-röd är i mitt tycke bästa rengöringsmedlet för känsliga detaljer då det inte är så aggressivt men ändå löser det mesta.

Det man vill ha är något lättflyktigt som dunstar och inte lämnar avlagringar när det torkar. Vattenbaserade tvättmedel är skit då de i princip alltid lämnar kalk och andra avlagringar på ytan man tvättar som sedan måste tvättas bort innan man tex målar.
Ett alternativ är att tvätta med vattenbaserade (snällare) medel och sedan doppar detaljen i sprit innan man torkar med en hårtork. På så sätt blir man av med ev vattenrester på detaljen men minimerar exponeringen av lösningsmedel.

Skriv svar