Proffsigare Arrangemang - Krav på Arrangörer

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Chrille
Admin

Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Arrangörer

Inlägg av Chrille »

Twist: ett sådant modul system låter riktigt intressant!
Men att göra jobbet kommer kräva mycket jobb.

Men det innebär också att alla som arrar är öppna för att prova systemet. Och hjälpas åt att arbeta bort knutarna på tråden så att säga.
Detta bör man dock se som ett väldigt stort projekt som kommer att ta månader/år att genomföra tills allt är i hamn. Sen kommer det alltid finnas arr som inte accepterar "andras" regler på sitt spel.

Ett litet krav på arr kunde ju vara att tillhanda hålla en inplastad lathund med reglerna för spelet samt en "deathrag" i godkänd kulör vid incheckning. Priset för lathunden kan ingå i spel priset. "Deathragen" kostar extra om man inte redan har en godkänd.

Ett annat krav är lika behandling av samtliga deltagare. Även om dom deltagit i tidigare spel eller ni råkar vara polare privat. Ett regelbrott är ett regelbrott och ska ge samma konsekvens oavsett vem som gjort det.
Bring the rain!
Kunglig hovleverantör av död och förintelse.

Mina affärsredovisningar

Picazzo

Inlägg av Picazzo »

Det enda problemet jag ser på natten om man kör t.ex högre trim är just risken med skador av t.ex vådaskott, eller någon som dyker in i ens skottlinje vid skott innanför ens räckvidd. Alla kör trots allt inte med NVG och även med NVG är ju säkerhetsavstånd svårt att avgöra.

Jag tycker personlig säkerhet alltid borde gå före "men jag vill ju att min bössa ska gå lika långt på natten" argumentet..

Men för att inte bara prata Regler.

Vad mer kan man kräva av en arrangör, det är i mina ögon t.ex i arrangörens intresse och kanske borde vara skyldighet att ha en försäkring för t.ex marken (vid i värsta fall brand) och kanske även olycksfallsförsäkring för deltagarna? Är man t.ex med i Sverok vet jag att det ingick en liknande försäkring på alla sverokanslutna medlemmar under föreningsaktivitet.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Jo, det är viktigt att finna acceptans hos arrangörer och spelare, annars jobbar man förgäves. Det är därför jag är inne på att försöka hitta likheter mellan de system som redan används och utgå ifrån ett slags minsta gemensamma nämnare i grundsystemet. Ju mindre man behöver avvika ifrån det system man är van vid, desto lättare är det att både acceptera, förstå och lära sig det nya systemet. Det är rätt basic psykologi/pedagogik egentligen.

Det är så jag tänker när jag säger att man som utgångspunkt borde ta VSAF:s trimregler och bara justera utgångshastigheterna så att man har en enhetlig energi vid träff istället för vid mynningen, som de ser ut idag. Alla är bekanta med klasserna och tabellen så det skulle innebära en minimal omställning. De flesta skulle nog inte ens märka av det.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

MrK

Inlägg av MrK »

Jag förstår inte problemet med olika regler på olika storspel? Det är vad som gör olika spel unika.

På söndagsspel ja, på småspel nej.

Med tanke på hur mycket tid arr lägger ner på olika spel så borde väl deltagarna kunna läsa reglerna? Tips, gör det i bilen påvägen till spelet eller liknande. Men men...

Jag tycker krav man kan ställa är att grundläggande behov är tillgodosedda på spel, att de lever upp till vad som utlovats och att de gör allt i sin makt att spelet blir bra.
inga skott är det bästa

Chrille
Admin

Inlägg av Chrille »

Jag förstår precis vad du menar twist. Ville bara poängtera att det måste tillkomma lite god villja från arr's håll. Annars faller konseptet.
Och hittills i tråden verkar det inte finnas så mycket av den varan.

F ö så att väldigt många regler från olika spel är likadana. Störst skillnad ligger just i trim klasserna, medicandet och fordonen.
Som jag ser det är det dom stora nötterna att knäcka.
Bring the rain!
Kunglig hovleverantör av död och förintelse.

Mina affärsredovisningar

Stygge

Inlägg av Stygge »

Skulle inte de större aktörerna kunna redovisa reglerna för just sina spel i en tråd? På så vis skulle man ju kunna organisera dem i kategorier och därefter se vilka skillnaderna faktiskt är?
Göra det hela lite mer överskådligt och Vi användare kan komma med konkret feedback om vilka regler Vi tycker passar bäst? På så vis kommer ju detta någonstans, hur stora är egentligen skillnaderna mellan de olika spelen? Som det verkar i tråden så handlar det om totalt olika regelsystem på varenda spel men det har jag svårt att tänka mig.

MrK

Inlägg av MrK »

Kanske en dum fråga, men vilka är de stora arrangörerna i vårat land?
inga skott är det bästa

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Problemet, om man nu ska kalla det för det, är att människor har begränsad möjlighet att memorera regler och, framförallt, plocka fram informationen under stress. Dessutom förändras minnen med tiden eftersom man lagrar om dem varje gång man använder dem, kan man säga. För att verkligen sätta något i minnet måste man nöta in och repetera. Däri ligger nyttan i gemensamma regler. Ju fler gånger du spelar efter samma regler, desto bättre blir du på att följa dem. Om alla spel har olika regler för grundläggande saker blir det svårt att hålla isär dem. Om man däremot har ett gemensamt "skelett" av regler så behöver folk vara minnas de regler som är specifika för det enskilda spelet och det blir mycket lättare.

Vad jag är ute efter är att man inte i onödan bör göra det svårt för folk som faktiskt vill följa reglerna att lyckas. Det gör det lättare även gör arrangören.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

MrK

Inlägg av MrK »

Berget släpper sina nya regler ikväll/natt. Tror du att de skulle vilja vara med på detta?
inga skott är det bästa

dariantel

Inlägg av dariantel »

Tips för alla som vill ha gemensamma regler.
Läs igenom regler ifrån en jäkla massa olika spel, sammanställ till det mest populära och lägg ut en klistrad tråd här i forumet med regelmallar.
Man kanske kan göra 2 olika eller så.
Inget man skall använda som standard på alla spel men om man döper mallarna till något kanske folk på mindre spel eller nya arrangörer kan använda ASSR1 regelverket tex.
Folk pratar ändå om mallar för att arrangera spel osv, klistra en tråd med regelverk. så får vi se om de börjar användas eller ej.

En nackdel med det hela är om folk blir ännu sämre på att läsa regler för de spel som lik väl ändå inte kommer använda standard regler.

Skriv svar