Fast det finns ju "mjuk"tyll o bara tyll, de "mjuka"tyllet ser ut att vara finmaskigare? Borde inte de vara bättre? Tycker dock den rosa färgen på det mjuka tyllet är mer... gris färg, inte neon.
Sen finns de ju 7776 vilket är ljus orange o mörk 7706, ingen aning vad man ska välja. Eller ska man köpa alla skärpa färger o sy ihop de?
Tycker folk de är för OT så får ni gärna PM:a mig, letar som fan efter nån annan deathrag då jag sjönk på yog's lista nu med min röda deathrag
Bilden gör inte färgen rättvisa. Den lyser nästan i mörkret i verkligheten.
Jag har använt den där tyllen i flera år och brukar köpa ett par meter när jag har vägarna förbi Stoff o Stil som jag sen delar ut till folk som inte har trasa med sig till spel. Det kostar ju inget.
Då skulle jag vilja splitta tråden? Till en diskussion om beteende vid utskjutning? Så att man kan få nys om olika spel.
Ta träffen
ra deathrag,
Stå och se otålig ut
Springa tillbaka till spawn mitt under pågående strid.
vs.
Ta träffen
Trilla ihop
Dra deathrag och LIGG NER (mindre risk att bli pangad på?)
Vänta på att striden dör ner.
Förflytta dig till din spawn (utan omvägar) med deathrag på huvudet / och vapnet i "icke redo" position
Har sett båda in action.... Och om det senaste används... så är en deathrag mycket liten del av att se vem som är träffad eller inte
Det finns mycket man kan göra för att visa att man är utskjuten.
Lägg dig ner på marken och gnäll.
Ta fram trasan och håll/placera den så att den syns tydligt.
Gå/stå/sitt/ligg på ett sätt som tydligt signalerar att du inte är i spel, t.ex. mitt på vägen eller annan öppen plats utan att se taktisk ut.
Häng vapnet på ryggen eller håll det på ett sätt som inte ser spelmässigt ut (över huvudet t.ex.)
Håll händerna över eller på huvudet.
Undvik demonstrativt ögonkontakt med folk som är i spel.
Vägra prata med folk som är i spel, förutom eventuellt att svara om någon frågar om du är ute.
Listan kan göras lång men poängen är att inget helt kan ersätta något annat utan allt bidrar. Ju fler olika sätt man använder för att kommunicera att man inte är aktiv i spel, desto större är sannolikheten för att det ska uppfattas av andra.
Om man plockar fram sin trasa men fortsätter röra sig "taktiskt" med vapnet i färdigställning, som jag sett en hel del av på spel, så spelar det mindre roll vilken färg man har på trasan. Olika människor uppfattar olika saker olika bra och vissa kommer inte att registrera att du är utskjuten. Det är inte ett dugg bättre än att göra allt man kan fast saknar trasa.
En första åtgärd som jag ser som självklar (om inte regler säger annat, eller om du blir "knivad") är att SKRIKA "TRÄFF!!"
Många gånger kommer det ett litet lågt "träff", som drunknar i alla stridens ljud efter ett par meter. Å om då Gunde ligger med sin KSP på högtryck så kommer han inte höra det. Så det REGÄLT "TRÄFF", så att så många som möjligt kan höra det. Denna enkla metod räcker oftast för att folk ska sluta skjuta på en.
Sen tar man fram sin deathrag och/eller något av det som Tvwist skrev i inlägget innan.
Kether skrev:Jag kör på rött och rött är det som gäller på dom spel jag arrangerar.
Stort rött tygstycke på 50cm x 50cm.
Signalvästar m.m är till för arrangörer och annan crew som rör sig på spelplanen om det förekommer funktionärer.
Orange är bra, men folk har svårt med att definera orange så det blir allt möjligt när man säger orange.
Röda armbindlar förekommer aldrig på mina spel och kommer aldrig att göra det.
Som många tidigare tycker jag att SIGNALORANGE som man har på varselvästar är den bästa färgen för att den syns bättre vid dålig sikt som till exempel i skog eller liknande och signalvästar/varselvästar som arrangörer och crew har på arrangemang är ju till för att dom vill slippa bli skjutna, och för min del så förutom att markera att jag är utskjuten så vill jag att min deathrag skall synas tillräckligt bra för att jag ska slippa bli skjuten igen och rött syns inte tillräckligt bra. Dessutom kan ju arrangörer och crew välja att ha SIGNALGULA västar om man är orolig för att förväxlas för en utskjuten spelare.
Men om det arrangören bestämt sig för rött är jag ju tvungen att vika mig för dennes krav och jag är inte den som tänker tjafsa med arrangören i onödan. Jag spelar för att jag tycker det är kul och att tjafsa i onödan tar det roliga ur det hela. Dessutom är nog min deathrag något förliten då den bara är 30x30 men den verkar räcka fullt tillräckligt.
Orsaken till att jag inte tycker orange är en bra färg...
Titta på bilden som Yog postade ett par inlägg längre upp.
Om man går in på Stoff och Stil´s hemsida är där två orangea färger. Båda finns representerade på bilden Yog postade.
Kan ni urskilja vilka två orangea färger som är det som klassificeras orange av Stoff och Stil?
Men jag gillar den orangea duken killen i M90 håller upp i början på tråden.
Men det är fortfarande inte svar på trådskaparens fråga. Varför har vi andra färger på dödsdukarna i Sverige när det är generellt konsensus i övriga världen, utom tydligen Finland, att rött är färgen på dödsduk.
Vid arbete(utsättare) i trafik är det krav på att ha korrekt klädsel(reflexvästar) för kommunen jag gjort jobb åt och de västarna var orange nertill och gul upptill.
Använder mig av den orange delen(signalorange) och det verkar fungera ypperligt än så länge.
Man kan ju inte säga att röd är en bättre färg än orange pga att orange finns i olika nyanser? Det är ju precis samma sak med röd, det finns i hundra olika nyanser. Orange tycker iaf jag generellt är mer "lysande" i skogen än vad röd är.
Men är der röd som skall användas så använder man röd och vice versa.
Jävlar som det trollas till med orange.
Ta den vitsprida jägare orange så sållas automatiskt alla sämre nyanser av orange som nu kan missförstås bort.
Det finns elastiska tuber ala Buff, mössor, kepsar, tyg, you name it. Det är så lysande färg som det kan bli i skogen.
Det ända en deathrag har till syfte är att markera en utskjuten spelare på det mest synliga sätt som möjligt.
En säkerhets åtgärd för att slippa skador och sura miner.
Sen att det inte är RS eller sticker ut för mycket eller skulle förstöra upplevelsen....ja, det är en lek vi håller på med.
Skulle vi börja titta på alla saker som inte är RS eller saker som stör ännu mer då kan vi sluta spela helt och hållet.
Kan en spelare/lajvare gå i karaktär, hålla reda på plotter och bortse från moment och info som inte längre gäller.
Då kan man nog bli "blind" för att vi har ett ganska skrikigt sätt att markera oss i terrängen också.
Eller ska vi slopa skyddsglas, köra full auto M130 på natten också. Låt upplevelse och RS stå över något som ändå är säkerhet?