Färg på deathrag???

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum

Vilken färg borde det vara på "Deathragen"

Klar Röd
27
14%
Orange
125
66%
Signal gul
11
6%
Spelar ingen roll
22
12%
Använder inte deathrag
3
2%

Antal röster: 188

Kether
Admin

Re: Färg på deathrag???

Inlägg av Kether »

Håller med Delendam... På Milsim tycker jag inte att det behövs eller är speciellt bra alternativ. Ännu mindre blinkande lampor.

Jag fiskar efter mer av spelares uppmärksamhet, sätt att agera och sätt att spela ut sina skador istället för att ha "horder" av folk som vandrar fram i spelområdet med kulörta dukar och blinkande lampor.

Men på skirmish och på storspel absolut. Där det är mer fart och fläkt och folk springer till respawn för att vara med i striden igen.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Nu behöver vi inte bygga strågubbar heller, Yog. Det är skillnad på spel och spel och Delendams argument innehåller inget av det du verkar lägga in i det. Dödsdukar är en förhållandevis ny företeelse och samtidigt som de har skapat en större tydlighet i många fall upplever jag att de också används istället för att på andra sätt visa att man är ute och inte som det komplement de först var tänkta att vara. Jag tror faktiskt inte att det skjuts mindre på utskjutna idag än det gjorde förr, innan dödstrasan, och det beror på att folk inte är tydliga i sitt spelande av skador och hur de står, går och rör dig när de är ute. De lägger hela ansvaret på en tygbitar och alla andra istället för att ta sin del av det.

Jag hör mig själv säga detta irriterande ofta men det tål att upprepas -.det ena utesluter inte det andra.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

YogHippie
Hippie

Inlägg av YogHippie »

Var ingen strågubbe överhuvudtaget.

Vill man inte ha en deadrag som lyser och är "ful" i RS-utövandet och upplevelsen, så har man problemet med
att folk som är utskjutna kommer att bli beskjutna flera gånger av misstag eller i förvirringen.

Blir jag träffad på ett spel, har jag ingen större lust att fortsätta vara en måltavla och bli skjuten på en massa
onödigt av motspelare som inte vet/ser att jag är utskjuten.
Sen om deadragen är ny eller gammal som funktion tycker jag inte har någon betydelse, då det är dess funktion
som är viktigare, inte tiden för uppkomst.

Ett exempel från gamla goda PR-tiden som Marsu roddade ute i Färingtofta-området får några år sedan
var när jag och min grupp satt utskjutna och väntade på att få spawna. Vi satt och småpratade tyst i en ring,
lagade mat och tittade på klockan.
Sen helt plötsligt blev vi tokmejade från alla möjliga håll och det slutades inte skjuta förrän vi ropat en
jädra massa gånger.
En annan grupp hade helt enkelt ninjat sig fram riktigt bra och snyggt och sedan genomfört ett eldöverfall.
För deras del var det ett antiklimax då de fick veta att vi redan var "döda", och att de ödslat tid och ammo
på oss, samt att vi nu visste att de fanns nära, och andra grupper i området hade hört det hela.
Hela situationen av ledsna ansikten hade kunnat undvikas med en tydlig deadrag. (Om man kört med det då.)

Så även i framtiden.

Runar

Inlägg av Runar »

Jag anser att deadrag är ett måste. Hur realistiskt man än vill ha det. Man måste tydligt kunna se vem som är utskjuten för spelbarhetens skull. Hänt många gånger att man skjutit folk utan deadrag för att sen få en skitstorm av fula ord över sig. Jag skjuter på allt i fientligt cammo som inte har trasa på skallen. Ett exempel på varför:

Jag skjuter en kille från motståndarlaget som sätter sig ner med vapnet ovanför huvet vid sidan av en väg. Jag går en bit in i skogen och är borta kanske 2 minuter. Går tillbaka efter vägen och där sitter den här killen fortfarande på samma ställe. Jag antar såklart att han är "död" fortfarande och går mot honom. Plötsligt höjer han bössan och skjuter mot mig. Då ser jag en till motståndare som ligger gömd bakom honom och har tydligen helat klart.

Hade den skjutna haft deadrag från början så hade sånna här irriterande situationer undgåtts. Finns säkert massor av exempel på sånt här. Jag kommer i alla fall att alltid markera med deathrag när jag är skjuten. Om inte för min egen skull så för andras!
Sen vilken färg trasan har spelar inte mig nån större roll, men lysorange är ju bäst.

00nyman00

Inlägg av 00nyman00 »

Yog, du gissade rätt, andra bilden är i HOV :D Men du ska få kika på min deathrag sen någon gång och säga vad du tycker om den röda nyansen, vet inte om bilden gör den rättvisa, men den kanske inte är så bra vad vet jag, har haft den en tid och kanske dags att byta upp sig!

Jag tycker rött och sån där "jakt-orange" är det bästa.
Rosa som Yog kör med funkar ju med kanon, man hejar ju verkligen till när man ser den färgen i skogen;)

De problem som kan uppstå med rött/rosa är att folk inte kan använda sitt sunda förnuft och välja en bra nyans..utan klipper en bit av mormors gamla vinröda gardin som inte syns för 5 öre.."jakt-orange" är ju alltid "jakt orange" så att säga.

Och en sak till med rött, när det blir fuktigt eller rent av dyngsurt...helkasst..:( Blir ju nästan brunt..
Senast redigerad av 1 00nyman00, redigerad totalt 0 gånger.

YogHippie
Hippie

Inlägg av YogHippie »

Gissade? Klart man känner igen träden från era airsoftelite-filmer. :)

Rött blir kasst vid väta ja, Rosa och orange är de bästa, men rött fungerar det med om man
fixar ett tyg i rätt nyans som inte reagerar så förjävligt med regn eller simning. :)

Hittade en rulle på ett textilföretag (stoff o stil), tyget/mtrl.et heter "fest" och är ett knallrosa myggnätsliknande
mtrl som väger nästan ingenting alls och riktigt skriker "HÄR ÄR JAG!" ifall man viftar med det.

Good shit. =)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Materialet kallas "tyll"och det är nog precis samma som jag nämnde tidigare. Jag köper också mitt på Stoff o Stil iaf. Finns i flera färger, även klarrött. Fördelen är att det inte suger upp vatten eller påverkas i färgen när det blir vått.

00nyman00

Inlägg av 00nyman00 »

Låter mycket intressant ! Skall kolla upp detta

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

En annan sak med tyll som jag gillar är att eftersom det är som ett finmaskigt nät reflekterar det ljus samtidigt som det släpper igenom det. Bra att kunna se och lysa igenom det tycker jag. Som bonus fastnar det på kardborre, så om man bara har en ficka, patch eller liknande med kardborre på är det väldigt lätt att sätta fast trasan på kroppen.

YogHippie
Hippie

Inlägg av YogHippie »

Bild
Tyll hette det, så här är bild på det. :)

Uppe till vänster, det rosa jag hittade de kallade för "fest".
Nere till höger, en orange och bra duk.

Det glittriga lila/blå i mitten vetefan vad de vill vi ska göra med. Får klaga sen. ;)

27 december 2012, 18:56:

Produktkoden för det rosa tyllet är 7799.
Kostar 17kr per meter.
Bredd är 135cm på rullen.
Minimiköp är 2m. ( =34kr)
Så om man tar ett minimumköp så får man 2x1,35m stor bit.
Med lite snällhet från arr, som ger en dispans på 5cm i ena kanten på deadragen,
så får man således ut 16 bitar. (50cm x45cm)
Frakt hem från butiken, 39kr (fattade jag det som.)

Totalt 73kr för 16 bitar deadrags = 4,50kr per bit.
Slitage på saxen, säg en 5a styck i självkostnadspris som sämst.

Ser bra ut i min värld. :)

Skriv svar