Färg på deathrag???

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum

Vilken färg borde det vara på "Deathragen"

Klar Röd
27
14%
Orange
125
66%
Signal gul
11
6%
Spelar ingen roll
22
12%
Använder inte deathrag
3
2%

Antal röster: 188

Welle

Re: Färg på deathrag???

Inlägg av Welle »

Orange är den mest universala färgen och används absolut mest.
Om någon arrangör kräver en annan färg på just ett specifikt spel är det bara att bita i det sura äpplet och skaffa en tygbit för några tior ;)
Lite finare, lite bättre

CJN

Inlägg av CJN »

Det jag inte riktigt förstår är varför man skall skilja på off game folk ock folk som är utskjutna,
oavsätt skall dom inte skjutas på och det är just det som är syftet.

Om ni använder rött kommer det att finnas alla möjliga färger från mörk till rosa på dukarna vilket kommer att innebära
svårigheter att se dessa i skog.

Som andra har sagt innan det finns en anledning varför jägare och andra varningar är orange, det bryter mot
normal färg i naturen.

Yog o Kether gå ut i skogen och testa färgern, framför allt när det är löv på träd o buskar, så kommer ni till samma slutsats som jägarna.
In umbra igitur pugnabimus

Namboy

Inlägg av Namboy »

En sak som jag inte tror tagits upp är hur just färgkombinationen röd (deathrag) och grön (fina löven och växtligheten på våren och sommaren) kan bli galet för folk som är färgblinda. Den allra vanligaste formen av "färgblindhet" gör att det är svårt att skilja på grönt och rött och det tar oftast en liten stund innan skillnaden syns.

Bara en tanke. :D
"We're surrounded. That simplifies things."

Bennybira

Inlägg av Bennybira »

CJN skrev:Det jag inte riktigt förstår är varför man skall skilja på off game folk ock folk som är utskjutna,
oavsätt skall dom inte skjutas på och det är just det som är syftet.

Min tanke bakom det är för att bestämma mig hur jag ska förhålla mig till dem.
Ingen med "deathrag / varning" ska beskjutas

Men ska jag prata med dem? Är de "off game?" (arr och fotografer är offgame... utskjuta trupper är i min mening ingame)
Ska jag bry mig om vad de säger? Ska jag posa för bilder? ;) ;) Ska jag (trots att död man inte talar) hålla käften när de går förbi?

00nyman00

Inlägg av 00nyman00 »

Har aldrig haft problem med att markera mig som träffad med en vanlig klarröd 50x50 duk.
För övrigt samma tyg som används till varningsflagg på skyttebana.

Bild

Orange är med en bra färg! Har dock upplevt att dem gul-gröna som en del kör med kan vara lite sådär att se om dem inte är av ordentlig storlek, typ som en hel väst, då funkar de oftast ! Om man t.e.x. sitter med en liten varselgul markeringsduk på huvudet, mitt inne i ett snår av unga bokträd med nyutslagna löv som dessutom solen lyser på, så kan det vara svårt då dem löven blir väldigt ljusa (har råkat ut för just detta då vi har gott om fin bokskog här).

Rött/Orange till spelare och en gul varselväst PÅ Arr/media tycker jag brukar fungera jättefint :)

Men ett mycket större bekymmer än att välja färg kommer alltid att vara dem som dyker upp utan markeringsduk överhuvudtaget...fy på er

Kether
Admin

Inlägg av Kether »

Det är helt ok att folk kör med orange eller rosa eller gul reflexväst.
Det är helt enkelt så att det kommer aldrig bli ett konsensus av några regler inom svensk airsoft. För många kockar helt enkelt.

Men på mina spel kommer regeln att vara 50x50 cm stor röd duk. Inget annat. Vill man inte ha en 50 x 50 cm röd duk, så slipper man komma på mina spel. Ganska enkelt.

Jag kommer att lägga in dukens kostnad i arrangemansavgiften i framtiden och dela ut den på plats till deltagarna.
På så vis vet jag att alla har duk i rätt storlek, rätt färg och så har jag chansen att träffa alla spelare innan och kolla av att dom läst regler, förstått scenariot och en del annat.

Perfekt.
Lite mer jobb för mig. Men det är det klart värt.

Att man inte kan se en röd duk i skogen? Jahapp... men man kan se killen man skjuter på? Kanske man ska titta en extra gång innan man skjuter isåfall om du inte kan se ett stort rött tygstycke. Är det så att personen som är utskjuten inte flaggar sin röda duk ordentligt så är det hans problem.

Fler orsaker till röd duk? På nattetid är det röd lampa med blinkande ljus som gäller. Lite svårare att hitta en lampa som blinkar i orange eller i reflexväst gult.
Så för att hålla det i samma kontext... RÖD betyder utskjuten. Röd lampa, röd duk.
Inte Rosa lampa, gul duk, röd mössa, gul lampa, orange duk, röd lampa. Utan RÖD = Utskjuten.

En annan anledning till att jag inte säger "Fine! Varsågod. Ta vilken färg du vill på din deathrag", är av den enkla anledningen att folk gnällt om att folk har felaktiga dödsdukar och att det är väldigt blandat bland vad folk anser vara en ok dödsduk.

Varför väljer jag då inte en orange, frågar sig folk, varför röd?
För att röd är mer likt blod så att illusionen förstärks för medics och andra inblandade.

Xelley

Inlägg av Xelley »

Ett kasst exempel Nyman då du inte har ett enda löv på din bild (då du säger att inte reflexväst fungerar). Du hade likväl kunna haft en deathrag i woodland cammo på huvudet och det hade fortfarande synts på din bild ;).
Självklart följer man reglerna som finns för respektive spel, bara att läsa reglerna, svårare är det inte. Dock så finns det en stor poäng med orange och att det är en vanlig färg för att synas i skogen, det går inte att argumentera bort hur mycket man än älskar röda färger.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Bennybira

Inlägg av Bennybira »

Ska införskaffa en röd duk.
Har du en att skicka till mig kether så får du gärna ;)
Så får reflexvästen stanna hemma / vara på när jag fotar!

Kether
Admin

Inlägg av Kether »

Jag har som sagt inget emot att ta orange duk när jag är på spel som förordnar det. Tex Klacken, om jag nu någonsin skulle komma dit och spela nångång.

Bennybira, inga röda dukar på lager. Det blir inför nästa spel som jag samlar på ett lager.

El Macho Grande

Inlägg av El Macho Grande »

Min personliga erfarenhet av röd resp orange när det gäller synlighet:

Jag råkar äga en frisbeegolfbana, och spelar en del frisbee-golf. Jag har lagt mycket mer tid på att hitta röda frisbees än orangea i undervegetationen. Är det lite skuggigt och mörkt så kan det röda smälta in i en brunaktig mark, på ett sätt som orange inte gör. Så, numera när jag beställer frisbees så är det i orange.

Gult är ännu sämre. En gul frisbee i torrt gräs, eller för den delen, i ljusgrönt vegetation, syns skitdåligt, även om den är signalgul.

Så¨, jag kör signalorange, både på frisbee och på trasa. Jag tänker också på kroppsspråk när jag rör mig, jag smyger inte eller går genom buskarna, utan jag klampar på helt öppet längs de öppnaste stigarna, med vapnet hängande eller över huvudet, och en hand upplyft. Funkar utmärkt, även på de spel som inte använder trasa.

Skriv svar