Blank silverfärg som är funkis?
-
Blank silverfärg som är funkis?
Hej!
jo, det är såhär att jag tänkte påbörja ett litet projekt nästa år någon gång, och då tänkte jag ha vissa smådelar silverfärgade. Jag har kollat på nätet på lite olika ställen, såsom biltema osv efter färg. Men frågan är bara hur blank silverfärgen är.
Jag är ute efter en färg som är silverfärgad och blank, det skall se ut som riktigt silver helt enkelt. Visst, man kanske kan lämna in lite smådelar till en guldsmed eller liknande för silverplätering, men jag misstänker att det kostar en del. Någon som har erfarenhet av en fin silverfärg som ni skulle rekommendera?
Det jag skulle spraya är smådelar som sagt, typ avtryckare mm.
Vet ni något som fungerar så tipsa gärna, känns onödigt att köpa färg efter färg och testa sig fram.
jo, det är såhär att jag tänkte påbörja ett litet projekt nästa år någon gång, och då tänkte jag ha vissa smådelar silverfärgade. Jag har kollat på nätet på lite olika ställen, såsom biltema osv efter färg. Men frågan är bara hur blank silverfärgen är.
Jag är ute efter en färg som är silverfärgad och blank, det skall se ut som riktigt silver helt enkelt. Visst, man kanske kan lämna in lite smådelar till en guldsmed eller liknande för silverplätering, men jag misstänker att det kostar en del. Någon som har erfarenhet av en fin silverfärg som ni skulle rekommendera?
Det jag skulle spraya är smådelar som sagt, typ avtryckare mm.
Vet ni något som fungerar så tipsa gärna, känns onödigt att köpa färg efter färg och testa sig fram.
Fd. Septicemia
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Re: Blank silverfärg som är funkis?
Ingen silver- eller kromfärg jag någonsin provat (och det är rätt många, i alla olika prisklasser) har haft de egenskaper du söker. En del har sett helt ok ut till att börja med men de blir snabbt grå och tråkiga.
Du kan dock belägga metall med annan metall mha en elektrolytisk process. Jag har en gammal bok där hemma som beskriver hur man gör men du borde kunna hitta info på google också. På pappret är det enkelt. Jag har aldrig provat i praktiken.
Du kan dock belägga metall med annan metall mha en elektrolytisk process. Jag har en gammal bok där hemma som beskriver hur man gör men du borde kunna hitta info på google också. På pappret är det enkelt. Jag har aldrig provat i praktiken.

-
Tack för ditt svar!
Aj fan, det är så alltså? Hum, det låter inte så lätt, men jag skall försöka googla fram något. Det är ett tag kvar innan jag tänkte börja med projektet, men info är aldrig fel att ha innan. I värsta fall så får man väl lämna in lite smådelar till en guld/silver smed och få dem pläterade.
Aj fan, det är så alltså? Hum, det låter inte så lätt, men jag skall försöka googla fram något. Det är ett tag kvar innan jag tänkte börja med projektet, men info är aldrig fel att ha innan. I värsta fall så får man väl lämna in lite smådelar till en guld/silver smed och få dem pläterade.
Fd. Septicemia
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
- Twist
- Sysop
Blev nyfiken och utövade lite google fu.
Googla "diy electroplating" så får du relevanta resultat.

Googla "diy electroplating" så får du relevanta resultat.

-
Åh, man tackar så mycket, Twist-san! Här skall forskas!
Fd. Septicemia
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
- Twist
- Sysop
Ingen orsak.
Allt jag begär i gengäld är att du delar med dig av vad du kommer fram till.

-
Jo, men självklart! skapelsen skall bli mer fotograferad än Natacha Peyre^^ Som sagt, det är ett projekt som ligger en bit fram i tiden. Men jag kom på en sak(4 år senare) Mag catchen samt avtryckaren är ju målade.. borde man inte kunna slipa bort den svarta färgen och då få fram en silvrig färg? Nåja, kanske inte lika shiny som silver, men ändå? Skulle vilja ha vissa delar lika silvriga som Madbulls silvriga Noveske pipa tänkte jag.
Fd. Septicemia
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
jo det går att putsa bort färg för att få fram metall
Målade en bössa silver en gång bara för att jag försökt putsa ner den. vilket inte var helt lätt och var svårt att få bra. sluta med att bössan fick ett tunt lager svartfärg... ^^ Blev inte bra. min erfarenhet är samma som twists angående färg.
Målade en bössa silver en gång bara för att jag försökt putsa ner den. vilket inte var helt lätt och var svårt att få bra. sluta med att bössan fick ett tunt lager svartfärg... ^^ Blev inte bra. min erfarenhet är samma som twists angående färg.
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?
- Coolt, resten av ansiktet då?
-
Ja, jag kan tänka mig att det är pain in the ass att slipa ner det och få det bra. Jag kanske får tänka om lite då..Alternativt hitta nån med en CNC fräs i vardagsrummet som kan göra delar till mig i rostfritt stål. Nä, skämt åsido, det blir att tänka om lite tror jag.
Men du skall ha tack för informationen ang. färgen! Då vet jag att de inte är något att lita på
Men du skall ha tack för informationen ang. färgen! Då vet jag att de inte är något att lita på

Fd. Septicemia
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
- Twist
- Sysop
Nu känner jag mig lite dum faktiskt. Att strippa färgen och polera metallen under är den självklara lösningen! Jag tänkte inte utanför lådan där...
Använder man polermedel, typ autosol, blir det blankt och bra. Metallen oxiderar dock med tiden men då är ett bara att polera om. Alternativt kan man kanske lägga på något slags klarlack eller vax för att behålla lystern och skydda mot syre.
Använder man polermedel, typ autosol, blir det blankt och bra. Metallen oxiderar dock med tiden men då är ett bara att polera om. Alternativt kan man kanske lägga på något slags klarlack eller vax för att behålla lystern och skydda mot syre.