Hej,
Blev intresserad utav vapen i allmänhet när en kompis visade upp sin samling av air soft pistoler för mig.
Nu tänkte jag köpa en air soft pistol men det finns så mycket att välja på därför tänkte jag om ni hade tips för en sån nybörjare som jag. Tänkte eventuellt gå med senare i ett lag och lira med andra.
Pistolen ska kosta runt 1000-2000 kr.
Försökte skumläsa om skillnader mellan olika air soft vapen vad gäller tryck, kulor, användningen osv. men det är mycket information att ta in.
Vad är skillnaden mellan
lufttrycksvapen
air soft gun med plast kulor och andra slags kulor?
Tips för novis
Re: Tips för novis
Då börjar vi i ena änden.
En AIRSOFT pistol, skjuter ENDAST 6mm eller 8mm plastkulor.
Den kan drivas av manuell mantelrörelse (Kallas springer i folkmun), propangas (Kallas Gas alt. GBB), CO2 (Kallas kolsyra alt. GBB) eller el-motor (Kallas AEP vanligen).
Alla har gemensamt att en liten plastkula skjuts iväg med övertryck, utan att någon förbränning sker.
Ska du spela i ett lag, så ska du INTE börja med en pistol, utan gå på ett eldrivet gevär (Kallas AEG). Det finns nya att köpa för runt 1200 kr som fungerar och är konkurenskraftiga på ett spel.
Ett komplett nybörjarkit, med Gevär, batteri, laddare samt skyddsmask skall gå att hitta för 2.000 kr.
* AEP = Automatic Electric Pistol, AEG = Automatic Electric Gun, GBB = Gas Blow Back (manteln slår fram och tillbaka, som på en riktig pistol och fyller samma funktion. Viss rekyl)
En AIRSOFT pistol, skjuter ENDAST 6mm eller 8mm plastkulor.
Den kan drivas av manuell mantelrörelse (Kallas springer i folkmun), propangas (Kallas Gas alt. GBB), CO2 (Kallas kolsyra alt. GBB) eller el-motor (Kallas AEP vanligen).
Alla har gemensamt att en liten plastkula skjuts iväg med övertryck, utan att någon förbränning sker.
Ska du spela i ett lag, så ska du INTE börja med en pistol, utan gå på ett eldrivet gevär (Kallas AEG). Det finns nya att köpa för runt 1200 kr som fungerar och är konkurenskraftiga på ett spel.
Ett komplett nybörjarkit, med Gevär, batteri, laddare samt skyddsmask skall gå att hitta för 2.000 kr.
* AEP = Automatic Electric Pistol, AEG = Automatic Electric Gun, GBB = Gas Blow Back (manteln slår fram och tillbaka, som på en riktig pistol och fyller samma funktion. Viss rekyl)
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)
Tack för svaret. Det är lite klarare nu.
Så alla airsoft och lufttrycks pistoler skjuter endast plast kulor? För att jag hade för mig att kompisen som visade mig sin samling hade olika pistoler med järn? och plast kulor som de som man använder på tivoli, cirkus.
Hur skiljer sig olika vapenslag vad gäller lufttryck?
Så alla airsoft och lufttrycks pistoler skjuter endast plast kulor? För att jag hade för mig att kompisen som visade mig sin samling hade olika pistoler med järn? och plast kulor som de som man använder på tivoli, cirkus.
Hur skiljer sig olika vapenslag vad gäller lufttryck?
Jag tror att det du har sett, är vad man kallar luftpistoler.
De brukar skjuta stålrundkulor med en diameter på 4,5mm. Dessa har en anslagsenergi. mångdubbelt mot de vapen som används innom airsoften, som kan ge mycket allvarliga skador på människor.
Ett Airsoftvapen ett samligsnamn på flera olika vapentyper, som har gemensamt att de just avfyrar en kula med ganska låg anslagsenergi.
Vilket material själva vapnet är tillverkat av, har ingen betydelse för hur det fungerar. De flesta airsoftvapen är gjorda som kopior på riktiga förelagor, med samma materialval.
För att du ska få lite känsla för det hela, så kommer lite expempel. Energi brukar mätas i enheten Joule (J).
Billigt airsoftvapen på en marknad: 0,5 J
Standard gasdriven airsoftpistol: 0,8-1,0 J
Standard helautomatiskt eldrivet airsoftgevär: 1,0-1,4 J
Högt trimmat helauromatiskt eldrivet airsoftgevär: 1,4-3 J
Manuellt eller gasdrivet högtrimmat prickskyttegevär: 4-6 J
Luftpistol: 5-10 Joul
Luftgevär, 250 kr på Biltema: 10 Joul
.22 kalibrig pistol: 120 Joul
Svensk lag säger att, för att vara licensfritt för personer över 18 år, gäller följande:
En stor del av varför man innom hobbyn använder vapen som avfyrar plastkulor, är att de är lätta och inte kan innehålla så mycket energi och ger inte så stora skador om och när de träffar.
Är de ofarliga? Absolut inte. Folk får tänder utskjutna hela tiden och det finns gott om exempel från utlandet på folk som förlorat ögon efter att blivit beskjutna.
Grundregeln i hela lagstiftningen och vår verksamhet är en 18-årsgräns.
De brukar skjuta stålrundkulor med en diameter på 4,5mm. Dessa har en anslagsenergi. mångdubbelt mot de vapen som används innom airsoften, som kan ge mycket allvarliga skador på människor.
Ett Airsoftvapen ett samligsnamn på flera olika vapentyper, som har gemensamt att de just avfyrar en kula med ganska låg anslagsenergi.
Vilket material själva vapnet är tillverkat av, har ingen betydelse för hur det fungerar. De flesta airsoftvapen är gjorda som kopior på riktiga förelagor, med samma materialval.
För att du ska få lite känsla för det hela, så kommer lite expempel. Energi brukar mätas i enheten Joule (J).
Billigt airsoftvapen på en marknad: 0,5 J
Standard gasdriven airsoftpistol: 0,8-1,0 J
Standard helautomatiskt eldrivet airsoftgevär: 1,0-1,4 J
Högt trimmat helauromatiskt eldrivet airsoftgevär: 1,4-3 J
Manuellt eller gasdrivet högtrimmat prickskyttegevär: 4-6 J
Luftpistol: 5-10 Joul
Luftgevär, 250 kr på Biltema: 10 Joul
.22 kalibrig pistol: 120 Joul
Svensk lag säger att, för att vara licensfritt för personer över 18 år, gäller följande:
I praktiken innebär det att de flesta Airsoftvapen är lågeffektsvapen med under 3 Joule anslagsenergi, då det vanligaste är halvautomatisk eller helautomatisk eldgivning.När det gäller den begränsade effekten kan man i 1 kap. 2 § Vapenförordningen (1996:70) läsa:
Ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen skall anses ha sådan begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen (1996:67) om en projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en anslagsenergi som är mindre än 10 joule.
Ett hel- eller halvautomatiskt kolsyre-, luft- eller fjädervapen skall anses ha sådan begränsad effekt om en projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en anslagsenergi som är mindre än 3 joule.
En stor del av varför man innom hobbyn använder vapen som avfyrar plastkulor, är att de är lätta och inte kan innehålla så mycket energi och ger inte så stora skador om och när de träffar.
Är de ofarliga? Absolut inte. Folk får tänder utskjutna hela tiden och det finns gott om exempel från utlandet på folk som förlorat ögon efter att blivit beskjutna.
Grundregeln i hela lagstiftningen och vår verksamhet är en 18-årsgräns.
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)