"Police" patch - föregivande av allmän ställning?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
And3rZ

"Police" patch - föregivande av allmän ställning?

Inlägg av And3rZ »

Hej alla glada!

Ska göra en lite halv impression på NI eller polis men utan märkena självklart och svart uniform ej marinblå men liknande väst

Det jag undrar med denna tråd är om man får ha "Police" patch med samma stuk och färg (Svart bas, gul text) som polisen har eller om det är ändå för likt en tjänstemans "Polis". Har tänkt att ha en 15x30cm patch på ryggen.

Vet inte alls hur det står i denna lag om efterlikna tjänsteman.
Senast redigerad av 1 PFT Hagbard, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Flyttade till mer passande forumsdel och fixade rubriken.

MyHardLuck

Re: Svensk "Police"

Inlägg av MyHardLuck »

Ett urklipp från ett mail:

"Lagboken talar om brottet föregivande av allmän ställning. Jag har rådfrågat mina chefer om vad detta innebär. Detta innebär att i princip är det inte olagligt att inneha och äga en polisuniform. Innehavaren kan ha polisuniform på tex maskerad eller liknande slutna sällskap. Det som är viktigt att tänka på är att innehavaren inte får vistas i offentlig miljö där en allmänhet kan få uppfattningen att uniformsinnehavaren är t ex polis. Uniformsinnehavaren får inte heller ge sken av eller uppge sig vara polis.

Det kan alltså krävas tillstånd att använda polisuniform inför en filminspelning. Tag då kontakt med polisen i ditt närområde.

Med vänlig hälsning
Daniel Linell
Polisens Kontaktcenter"

And3rZ

Re: "Police" patch - föregivande av allmän ställning?

Inlägg av And3rZ »

Så då kan man i princip springa i full polis mundering på ett ställe som tex stråssa där det är ett avsides och en ställe där obehöriga ej får vara.

Är inte ute efter att springa i det men då kan man använda "polis" patchar i tex stråssa och police där ev allmänheten kan få syn på en.

Kanske framstår som trögtänkt men vill få lite kött på benen så jag kan svara på ett vettigt sätt om någon börjar påstå annat.

Namboy

Inlägg av Namboy »

Så tolkar jag det som iaf.

En annan grej du kan göra, och som är något av det säkrare sätten, är att helt enkelt fråga polisen. Det värsta som kan hända är att dom säger "nej". :)
"We're surrounded. That simplifies things."

YogHippie
Hippie

Inlägg av YogHippie »

Gå till en polisstation med grejerna du tänkt ha på dig och fråga.

Detta har varit uppe på forumet så många gånger och slutar alltid med "jamen jag tolkar DENNA *insert valfri bit ur någon wikipedia/google-citattext" från Svea Rikes Lag som att..." i minst 7 olika versioner.

Prospero

Inlägg av Prospero »

Tänk såhär.. Har du ett ordnings vakts emblem eller en officiell polis patch bricka etc så har du problem skulle du ha skrivet polis på annat språk och kanske välja annan färg är det inte föregivande av allmän ställning. Att vistas på allmännast dvs gator torg skog etc kör med mörk blå svarta färger ha tuffa emblem men i te officiella eller riktiga emblem.
Skriv police inte polis samt kanske köra vit text på svart tex...
Så är du safe...

16 december 2012, 17:02:

Och bara så du vet NIi använder sig av lite olika färger sett dom träna i tex OD på PHS
Signing of...
Fritte "PROSPERO"
Seal Team : Zero

-För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras!-

~Marcus Porcius Cato maior~

PerceptIon

Inlägg av PerceptIon »

Något som alla dessa trådar brukar ha som lite gemensam slutsats är iaf: Allmänt vett kommer man långt med, är inte lämpligt att springa in på ICA och handla godis på vägen till spelet bara för att det står "PÅLIS" och inte polis på grejerna, och kan sluta illa ändå även fast det kanske enligt vissa lagtolkningar skulle vara lagligt.

Skriv svar