Proffsigare Arrangemang - Krav på Arrangörer

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Re: Proffsigare Arrangemang - Krav på Arrangörer

Inlägg av Twist »

Nån som har sett en film som inte levde upp till trailern eller varit på en konsert som inte var så fantastiskt bra som ni förväntat er någon gång? Begärde ni biljettpriset tillbaka?

Nej, det är det nog inte många som gör. Om filmen blir inställd eller artisten är för full för att spela är det en självklarhet för de flesta av oss att kräva pengarna tillbaka men annars inte. Jag förstår inte varför ett spel, som ju också är ett evenemang men där deltagaren har en större del av ansvaret än hen har som publik eller åskådare, skulle behöva leva upp till högre krav.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Xelley

Inlägg av Xelley »

Jag tycker det beror på vad som utlovas och vad som sedan händer. Är det utlovat ett helikopter överfall och detta inte genomförs så tycker jag en kompensation är på sin plats.
Går jag på Springsteen och får se Rihanna så skulle jag kräva pengarna tillbaka med bensinpengar och logi inräknat. Och det är där kravet på arr kommer i mina ögon. Se till att göra allt som är utlovat så finns inget att oroa sig för, då ligger resten på spelarna helt klart.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

YogHippie
Hippie

Inlägg av YogHippie »

Ser inte helt jämförbarheten av en biofilm och ett airsoftspel.

Men förstår tanken bakom, Twist. :)

I grunden är det ju enligt exemplet som angetts flera gånger i tråden:
Arrangör hyper spel med bilder på tanks, helikoptrar, baser, explosioner och grejs.
Spelare får ett intryck och uppfattning, anmäler sig och betalar in.
Spelare kommer till spelet och får papplåda till bas och varsin flagga att springa runt med.
Inga fordon, inget pyro, dåliga uppdrag och en arr. som inte bryr sig.
Refund? Hell yeah.

Exempel 2 är ju ifall spelaren själv inte aktivt ser till att ha roligt, genom att vara vaken och inte
sova i tältet hela tiden, eller sitter och surar vid en lägereld istället för att anmäla sig till sin commander
och tala om "att jag är pigg och laddad på att gå på ett mission", osv.
Att vara litta aktiv i att få något att göra med. Så att säga.
Har man bara grottat bort hela speltiden och sen tycker att spelet var tråkigt, då är det spelarens
eget fel.

Boogieman

Inlägg av Boogieman »

Vill inflika att det juridiskt inte finns en definition av vad exempelvis en konsert är, eller hur bra den måste vara för att den ska leva upp till lägstanivån. Samma sak gäller såna här arrangemang.
Alltså finns det ingen juridisk grund för att få tillbaka avgifter om man inte är nöjd med ett spel.
Men, det står ju var och en fritt att skapa nya prejudikat.

Detta var inte avsett att skapa diskussion, utan det är en ren sakupplysning.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

YogHippie
Hippie

Inlägg av YogHippie »

Då det juridiska inte är en alltför efterföljd del av airsoftens utövande (bilmodifikationer, fps-gränser, spel på marker utan tillstånd,
gråzonstolkningar, gasvapen, import, tull, moms, skicka vapen/delar med posten, schenker osv)
vill jag påstå att det juridiska där är lika intressant och funktionellt som allt annat.. nada.

Kan ju hellre lägga fram att som arrangör är jag helt med på att om deltagare kan peka på definitiva punkter i ett spel
jag arr.at, och påvisa att det som utlovats inte skötts.

T.ex.
Vatten har utlovats, men inget har levererats under spel.
Bas har utlovats, i form av tält att sova i och ett HQ tält, istället var det 3 pappkartonger och en presenning mellan 2 träd.
Korv och läsk efter spelet utlovades, istället står där en gryta på 40liter och puttrar med något som kallas soppa.

Typ.

Bennybira

Inlägg av Bennybira »

@booooogiwwooogiemanthing

Men om man köper biljetter till säg... lady gaga... och hon inte kommer. Och förbandet dessutom har manfall!
Då kan man faktiskt få sina pengar tillbaka?

ministry

Inlägg av ministry »

Benny, det beror väl främst på det avtal du ingått när du köpte biljetten? Det är väl fullt möjligt att stipulera att du får ersättning i form av något annat än pengar.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Mitt exempel var mest för att belysa att det inte är svart och vitt. En del inlägg uppfattade jag, kanske felaktigt, som att man skulle ha något slags automatisk moralisk eller juridisk rättighet att få pengarna tillbaka om ett spel inte lever upp till ens förväntningar. Det som är utlovat ska så klart också levereras men viss förståelse för att arrangören inte kan trolla måste finnas. Arrangörer som lovar stort och inte ens försöker är en annan sak.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

YogHippie
Hippie

Inlägg av YogHippie »

Twist: Precis! :)

Lika mycket som att ta träffen går ut på ärlighet, ska spelare och arrangörer finna en lika fin överenskommelse om
samma sorts ärlighet;
Där spelare inte försöker lura arrangörer genom att framföra dåliga argument eller felaktiga klagamål med målet att få tillbaka sina pengar och få spel gratis.
Samt att arrangörer inte ska bli för "stöddiga" och tro de kan komma undan med vadsomhelst.

Ge och ta. Med respekt och ärlighet. Mot ett enda mål...

Grilla korv.

Skriv svar