Proffsigare arrangemang
Re: Proffsigare arrangemang
Fast... VSAF används enbart trimreglerna. Inget annat.
Pentex First Team.
http://www.airsoft-adventures.se
http://www.airsoft-adventures.se
Re: Proffsigare arrangemang
VARNING FÖR JÄVLA MASSA TEXT 
Att spelavgifter går upp har som andra tidigare nämnt, med utgifter och logistik att göra.
Sen att vi tar Mercs9 och går tvärtemot strömmen är så som nämnt på hemsidan, för att vi har redan en massa rekvesita,
och spelområdet ligger nära till förrådet. Det lilla som behöver köpas eller hyras täcks upp av spelavgiften.
Cannibal Hippies har aldrig haft intentionen att tjäna pengar på spel för att stoppa i egen ficka.
Vi har ett dedikerat konto där alla airsoftpengar trillar in och faller ur, och som loggförs via ett excelark, som kontrolleras
av 3 personer. Här är inga fula fiskar som sticker med pengar på kryssningar eller köper bössor till hela laget för vinsten. Haha!
Dock är målsättningen att gå med vinst för att slippa gå back, (DOH!) vilket annars inneburit att man fått kasta in pengar från egen ekonomi. :/ Tråkigt nog hänt ett par gånger.
Toppstyrning eller manusspel är det sämsta som finns i min personliga smak.
Släpp ett eller flera uppdrag, men sätt dem inte till att var EndGame. Det har tyvärr hänt på många spel, där ett uppdrag
som arrangören tror ska ta lång tid, helt plötsligt klaras av efter 4h in i ett 24h spel, där en glad och pigg liten grupp ninjat
sig runt och in i fiendens bas och sprängt en raket, eller snott flaggan osv. Sen då? Söndagsspel! brukar vara lösningen tyvärr. :/
Samtidigt som jag håller med om att Arrangörer SKA ha ett ansvar, vad det gäller att vara klar med sina förberedelser, planeringar
och se över budgeten, så ska spelare även de generellt sett, börja visa mer seriösitet och respekt för arrangörer.
Att anmäla sig och inte betala förrän 6 månader senare, att anmäla sig 12 pers, betala för 5 och sen komma 3st, bryta efter
några timmar och åka hem, för att till sist maila och fråga om de inte kan få tillbaka pengarna för de 2 som inte kunde komma.
Sen finns exemplet där folk frågar i trådar, via PM eller mail.. och sedan blir lite stingsliga när man svarar: Den infon finns på hemsidan.
Visst.. nu kanske Hippies hemsidor för spelen inte är de snyggaste, coolaste eller fulla med bilder på attackhelikoptrar och
annat tjafs som med största sannolikhet inte dyker upp på spelet.. MEN.
Hemsidorna innehåller info och regler, ibland långa story's.. som ingen läser och allt annat som behövs vetas för att åka på
spelet.
Som arrangör skulle man även vilja slippa frågor under spel såsom: Hur lång var medictiden? Hur lång var respawn?
Detta står i reglerna. Man kan printa och få med ut. Eller be arr printa och få med ut åt sig om man inte har egen skrivare.
Nationella regler.. ja just det. Det har ju försökts med flera gånger.
Slutar alltid med att "ja jag tänker fan inte låta andra bestämma över mig, bla bla"
Fordon: Skippa dem helt... enda ni gör är att åka fram och tillbaka till spawn och någon glad fan i skogen med ett RPG
eller annat sprängtjohejs.
Hippies har en god idé och mall som vi utgår från vid spel, och flertalet olika mallar för det ekonomiska där vi kastar in
siffror och gör kvalificerade gissningar baserade på erfarenhet från tidigare spel, som ger oss ett gott humm om antal spelare,
kontra avgift och en "break even".
Skulle det bli ett jädra blås i kassan, så är lösningen för det mesta kakor och muffins att dela ut till deltagarna i incheckningen,
alternativt köpa loss mer grejer från Malmö Airsoft och lotta ut bland deltagarna.
Nordic Operations.. den tråden följde jag. Men med risk för eventuella pajer eller bajs i fläkten.. så var det efter ca 2 sidor ganska självklart för mig att inte åka, då intrycket och "mellanraderna"-infon att det hela inte skulle sluta så himla lyckat.
"Återbetalning av avgift sker endast om spelet ställs in."
Svårare än så behöver det inte vara egentligen.
Men samtidigt.. spelare som är så missnöjda eller känner sig lurade, för att informationen varit helt fel och det de blivit lovade
i form av uppdrag, rekvesita, roller eller upplägg och funktion av arr, BÖR äga rätten att få reklamera sin spelavgift.
Och inte bli nerplockade av andra som var nöjda.
Bara för några var nöjda, så innebär det inte automatiskt att de icke-nöjda har fel.
Just sayin.
Det är mycket som jag skulle kunna skriva utöver det ovan, men i korthet kan det hela summeras ner till:
Arrangörer fixar och donar på sin fritid, utan ersättning,(generellt) för att göra andra glada o hobbyn gladare med skoj spel att åka på. Det är ett val. Ingen säger att någon måste arra spel för andras skull.
Men det ansvar som arrangörer tar på sig när de annonserar ett spel måste respekteras, både av arrangören själv gentemot deltagarna, lika mycket som deltagarna mot arrangören.
Arrangörer: Lova inte för mycket, beräkna inte antalet i Crew på hur mycket fördelningen blir av vinsten, hype.a inte spel med
helikoptrar och stridsvagnar, RIB-båtar och luftlandsättningar. Är det ett airsoftspel med flaggor och småbomber, så håll sig till fakta.
Deltagare: Har ni anmält er. Betala avgiften, Läs reglerna och kom påläst till spel. Är ni osäkra på något, fråga arr. Chansa inte
eller hitta på egna regler. HITTA DEFINITIVT INTE PÅ EGNA REGLER.
Yog POuss haj!

Ingen fara DaVinci, vi tar allt som konstruktiv kritik i vår ände, och gör vårt bästa för att förbättra på alla plan och medel.-Några bra utvalda medhjälpare.
Sorry Yog, måste tyvärr dra ett exempel här. På senaste Mobile inf, kändes si så där med 3 förvirrade personer som brände runt i en stor skåpbil.
Musiken på högsta och clown peruk på huvudet. Visst det är hippies. Men vi betalar mycket pengar och har en del förväntningar.
Vi är alla vänner med en gemensam hobby men vi är trots allt betalande kunder och borde behandlas därefter.
Att spelavgifter går upp har som andra tidigare nämnt, med utgifter och logistik att göra.
Sen att vi tar Mercs9 och går tvärtemot strömmen är så som nämnt på hemsidan, för att vi har redan en massa rekvesita,
och spelområdet ligger nära till förrådet. Det lilla som behöver köpas eller hyras täcks upp av spelavgiften.
Cannibal Hippies har aldrig haft intentionen att tjäna pengar på spel för att stoppa i egen ficka.
Vi har ett dedikerat konto där alla airsoftpengar trillar in och faller ur, och som loggförs via ett excelark, som kontrolleras
av 3 personer. Här är inga fula fiskar som sticker med pengar på kryssningar eller köper bössor till hela laget för vinsten. Haha!
Dock är målsättningen att gå med vinst för att slippa gå back, (DOH!) vilket annars inneburit att man fått kasta in pengar från egen ekonomi. :/ Tråkigt nog hänt ett par gånger.
Toppstyrning eller manusspel är det sämsta som finns i min personliga smak.
Släpp ett eller flera uppdrag, men sätt dem inte till att var EndGame. Det har tyvärr hänt på många spel, där ett uppdrag
som arrangören tror ska ta lång tid, helt plötsligt klaras av efter 4h in i ett 24h spel, där en glad och pigg liten grupp ninjat
sig runt och in i fiendens bas och sprängt en raket, eller snott flaggan osv. Sen då? Söndagsspel! brukar vara lösningen tyvärr. :/
Samtidigt som jag håller med om att Arrangörer SKA ha ett ansvar, vad det gäller att vara klar med sina förberedelser, planeringar
och se över budgeten, så ska spelare även de generellt sett, börja visa mer seriösitet och respekt för arrangörer.
Att anmäla sig och inte betala förrän 6 månader senare, att anmäla sig 12 pers, betala för 5 och sen komma 3st, bryta efter
några timmar och åka hem, för att till sist maila och fråga om de inte kan få tillbaka pengarna för de 2 som inte kunde komma.
Sen finns exemplet där folk frågar i trådar, via PM eller mail.. och sedan blir lite stingsliga när man svarar: Den infon finns på hemsidan.
Visst.. nu kanske Hippies hemsidor för spelen inte är de snyggaste, coolaste eller fulla med bilder på attackhelikoptrar och
annat tjafs som med största sannolikhet inte dyker upp på spelet.. MEN.
Hemsidorna innehåller info och regler, ibland långa story's.. som ingen läser och allt annat som behövs vetas för att åka på
spelet.
Som arrangör skulle man även vilja slippa frågor under spel såsom: Hur lång var medictiden? Hur lång var respawn?
Detta står i reglerna. Man kan printa och få med ut. Eller be arr printa och få med ut åt sig om man inte har egen skrivare.
Nationella regler.. ja just det. Det har ju försökts med flera gånger.
Slutar alltid med att "ja jag tänker fan inte låta andra bestämma över mig, bla bla"
Fordon: Skippa dem helt... enda ni gör är att åka fram och tillbaka till spawn och någon glad fan i skogen med ett RPG
eller annat sprängtjohejs.

Hippies har en god idé och mall som vi utgår från vid spel, och flertalet olika mallar för det ekonomiska där vi kastar in
siffror och gör kvalificerade gissningar baserade på erfarenhet från tidigare spel, som ger oss ett gott humm om antal spelare,
kontra avgift och en "break even".
Skulle det bli ett jädra blås i kassan, så är lösningen för det mesta kakor och muffins att dela ut till deltagarna i incheckningen,
alternativt köpa loss mer grejer från Malmö Airsoft och lotta ut bland deltagarna.
Nordic Operations.. den tråden följde jag. Men med risk för eventuella pajer eller bajs i fläkten.. så var det efter ca 2 sidor ganska självklart för mig att inte åka, då intrycket och "mellanraderna"-infon att det hela inte skulle sluta så himla lyckat.
"Återbetalning av avgift sker endast om spelet ställs in."
Svårare än så behöver det inte vara egentligen.
Men samtidigt.. spelare som är så missnöjda eller känner sig lurade, för att informationen varit helt fel och det de blivit lovade
i form av uppdrag, rekvesita, roller eller upplägg och funktion av arr, BÖR äga rätten att få reklamera sin spelavgift.
Och inte bli nerplockade av andra som var nöjda.
Bara för några var nöjda, så innebär det inte automatiskt att de icke-nöjda har fel.
Just sayin.
Det är mycket som jag skulle kunna skriva utöver det ovan, men i korthet kan det hela summeras ner till:
Arrangörer fixar och donar på sin fritid, utan ersättning,(generellt) för att göra andra glada o hobbyn gladare med skoj spel att åka på. Det är ett val. Ingen säger att någon måste arra spel för andras skull.
Men det ansvar som arrangörer tar på sig när de annonserar ett spel måste respekteras, både av arrangören själv gentemot deltagarna, lika mycket som deltagarna mot arrangören.
Arrangörer: Lova inte för mycket, beräkna inte antalet i Crew på hur mycket fördelningen blir av vinsten, hype.a inte spel med
helikoptrar och stridsvagnar, RIB-båtar och luftlandsättningar. Är det ett airsoftspel med flaggor och småbomber, så håll sig till fakta.
Deltagare: Har ni anmält er. Betala avgiften, Läs reglerna och kom påläst till spel. Är ni osäkra på något, fråga arr. Chansa inte
eller hitta på egna regler. HITTA DEFINITIVT INTE PÅ EGNA REGLER.
Yog POuss haj!
Re: Proffsigare arrangemang
Ett stort jätte 1+ på yog
Love you long time buddy
Love you long time buddy

New times new goals
LIMA DELTA 50
Min affärsredovisningar
http://new.airsoftsverige.com/forum/vie ... FT+Vasilli
LIMA DELTA 50
Min affärsredovisningar
http://new.airsoftsverige.com/forum/vie ... FT+Vasilli
Re: Proffsigare arrangemang
Som gammal Lajvare känner jag igen kännslorna i denna tråd och det finns vissa fakta man faktiskt tvingas ta hänsyn till. Tråden gäller generellt arrangemang men kanske riktar sig mer till rollspelande
Finns lika många spel stilar som det finns arrangörer. Om man någonstans kom överense om fler olika definitioner där vissa element i spelet gör att spelet klassificeras som en viss kattegori (några finns milsim/lajv etc) Då vet deltagare vad som förväntas av dom i form av rollspelande, utrustning, etc
Har inte varit på några stora spel eller små spel förutom PUG på klacken då jag är ny i airsoft men jag tycker mig ana att ambitionerna är rätt spridda och att folk som inte hör hemma i en typ av spel åker på dessa bara för att få utlopp för att skjuta och ha fler fiender än 15st... (tex personer som airsoftar och inte gillar lajvelementet åker på ett mer lajvorienterat spel för att kunna knäppa zombies...)
Om man då börjar med att respektera arrangörens vision och att arrangören tydligt förklarar att denna vision och dessa krav förväntar han sig av sina deltagare, så tror jag att mycket kommer förbättras.
Och kommer man på ett arrangemang så brukar det vara just så att det ofta är samma individer som bryter mot just dessa principer och efter ett tag kommer eller i min mening den personen sonika "svartlistas" Det tragiska är att det krävs bara en person för att sabba upplevelsen för rätt många men sen måste oxå folk lära sig att släppa dessa dåliga stunder och spela vidare.
Proffsiga arrangemang... ja du som vi ser i tråden så vissa verkar ha önskemål om Special FX andra om att få härja fritt eller att bli hårt topp styra/rail roadade... synen på vad som är proffsigt ja du...
När jag arrangerade lajv eller skrev rollspels scenarion för konvent eller spelgrupper så körde jag stenhårt på att influera personerna så mycket som möjligt att ge spelare antingen färdig skrivna karraktärer (nyckel roller) som man visste och kunde lita på att dom skulle driva scenariot i den riktning som var överense kommet. sen att ge de andra spelarna en kärna av karraktären som dom sedan fick färdigforma med personliga detaljer som inte motsatte sig den grundläggande befintliga gruppdynamiken eller strukturen man bygger helt enkelt korthus och vill man att ett hus skall rasa så ger man dem ett "trasigt kort" som för eller senare med största sannolikhet kommer rubbas.
Ekonomi: Ja detta kan ju ses från två håll men flera vinklar. Dessa gäller ju inte alltid...
Deltagare:
"mycket pengar"...förväntar sig mycket av arrangören och ofta tror många då att kravet på dem själva sjunker och dom skall bli serverade en upplevelse.. eller att dom anstränger sig som fan för att sedan helt plötsligt möta denna mindre seriösa byfåne som kallar sig landsförvisad kung i "burger king" papperskrona, morsans sidenlakarn (inte om sytt) bara knutet runt nacken och blåa gummistövlar över mjukisbyxor när hela ens gäng har gått "all in" (målat sina kroppar gröna smörjt in sig och sina kläder i surströmming och begränsat sig till en diet av rå potatis för att kunna vara den mest övertygande orchen...i 4 dagar) då undrar man faktiskt vad arrangören pysslat med har han någon form av kvalitets kontroll?
"lite pengar" låg ambitions nivå vi åker dit och bara har kul...så blir det så... ett av mina bästa lajv var när vi skulle spela "dark elfs" otippat hittade en övergiven bunker sade inget till någon, kidnappade by flickan och sade att vi skulle ta henne ner till underjorden och när vi tog bort säcken från hennes huvud så befann hon sig i just undergjorden och vi i fackel skenet stänger den förstärkta spräng dörren med ett gnissel, tror hennes upplevelse vart bättre där än våran... och det är just det det handlar om.. bjud de om kring er på upplevelser... sätt er själv i andra plats korta stunder och
Arrangör: Där handlar det mer om arrangörens motivation vill han fylla fickorna eller verkligen bjuda på något... När det gäller arrangören så måste han tyvärr alltid nå fram hela vägen ju mer han lovar i början ju högre förväntningar kommer deltagarna ha... Detta är en farlig balansgång... och med lite okonventionella grepp och lite regisörs anda skall man inte vara rädd för att använda sig av, man kan göra det mesta man måste bara förvarna deltagare och lägga upp hela spelet på ett snyggt sätt och komma ihåg att en story inte alltid måste går i rak tidslinje eller sammanhängande tids linje.
Något vi gärna glömmer är att hobbyn är amatörmässig och är en hobby så länge den just är amatörmässig... vill vi att folk plöjer ner heltider i att arrangera så skall vi oxå förvänta oss att vi får betala mer, för helt ärligt idag hur mycket skatt och sociala avgifter betalas.... skall vi förvänta oss att arrangörer skall livnära sig på detta så måste vi oxå förvänta oss med att punga ut med mer. För vem vill inte ha semester ersättning eller pension eller slippa bli sköntaxerad ett år. Jag åkte till USA 1999 och glömde anmäla detta det ledde till en skatte smäll på 180.000kr år 2000... tänk själv om ni helt plötsligt ett år nolltaxerade för att ni skulle börja arrangera ett event på heltid...?
Som nybliven företagare är det ganska chokerande att se hur mycket dom faktiska kostnaderna är för att betala någons lön....
Har nyss anmält mig till Farmen och ser fram emot det som fan...
Finns lika många spel stilar som det finns arrangörer. Om man någonstans kom överense om fler olika definitioner där vissa element i spelet gör att spelet klassificeras som en viss kattegori (några finns milsim/lajv etc) Då vet deltagare vad som förväntas av dom i form av rollspelande, utrustning, etc
Har inte varit på några stora spel eller små spel förutom PUG på klacken då jag är ny i airsoft men jag tycker mig ana att ambitionerna är rätt spridda och att folk som inte hör hemma i en typ av spel åker på dessa bara för att få utlopp för att skjuta och ha fler fiender än 15st... (tex personer som airsoftar och inte gillar lajvelementet åker på ett mer lajvorienterat spel för att kunna knäppa zombies...)
Om man då börjar med att respektera arrangörens vision och att arrangören tydligt förklarar att denna vision och dessa krav förväntar han sig av sina deltagare, så tror jag att mycket kommer förbättras.
Och kommer man på ett arrangemang så brukar det vara just så att det ofta är samma individer som bryter mot just dessa principer och efter ett tag kommer eller i min mening den personen sonika "svartlistas" Det tragiska är att det krävs bara en person för att sabba upplevelsen för rätt många men sen måste oxå folk lära sig att släppa dessa dåliga stunder och spela vidare.
Proffsiga arrangemang... ja du som vi ser i tråden så vissa verkar ha önskemål om Special FX andra om att få härja fritt eller att bli hårt topp styra/rail roadade... synen på vad som är proffsigt ja du...
När jag arrangerade lajv eller skrev rollspels scenarion för konvent eller spelgrupper så körde jag stenhårt på att influera personerna så mycket som möjligt att ge spelare antingen färdig skrivna karraktärer (nyckel roller) som man visste och kunde lita på att dom skulle driva scenariot i den riktning som var överense kommet. sen att ge de andra spelarna en kärna av karraktären som dom sedan fick färdigforma med personliga detaljer som inte motsatte sig den grundläggande befintliga gruppdynamiken eller strukturen man bygger helt enkelt korthus och vill man att ett hus skall rasa så ger man dem ett "trasigt kort" som för eller senare med största sannolikhet kommer rubbas.
Ekonomi: Ja detta kan ju ses från två håll men flera vinklar. Dessa gäller ju inte alltid...
Deltagare:
"mycket pengar"...förväntar sig mycket av arrangören och ofta tror många då att kravet på dem själva sjunker och dom skall bli serverade en upplevelse.. eller att dom anstränger sig som fan för att sedan helt plötsligt möta denna mindre seriösa byfåne som kallar sig landsförvisad kung i "burger king" papperskrona, morsans sidenlakarn (inte om sytt) bara knutet runt nacken och blåa gummistövlar över mjukisbyxor när hela ens gäng har gått "all in" (målat sina kroppar gröna smörjt in sig och sina kläder i surströmming och begränsat sig till en diet av rå potatis för att kunna vara den mest övertygande orchen...i 4 dagar) då undrar man faktiskt vad arrangören pysslat med har han någon form av kvalitets kontroll?
"lite pengar" låg ambitions nivå vi åker dit och bara har kul...så blir det så... ett av mina bästa lajv var när vi skulle spela "dark elfs" otippat hittade en övergiven bunker sade inget till någon, kidnappade by flickan och sade att vi skulle ta henne ner till underjorden och när vi tog bort säcken från hennes huvud så befann hon sig i just undergjorden och vi i fackel skenet stänger den förstärkta spräng dörren med ett gnissel, tror hennes upplevelse vart bättre där än våran... och det är just det det handlar om.. bjud de om kring er på upplevelser... sätt er själv i andra plats korta stunder och
Arrangör: Där handlar det mer om arrangörens motivation vill han fylla fickorna eller verkligen bjuda på något... När det gäller arrangören så måste han tyvärr alltid nå fram hela vägen ju mer han lovar i början ju högre förväntningar kommer deltagarna ha... Detta är en farlig balansgång... och med lite okonventionella grepp och lite regisörs anda skall man inte vara rädd för att använda sig av, man kan göra det mesta man måste bara förvarna deltagare och lägga upp hela spelet på ett snyggt sätt och komma ihåg att en story inte alltid måste går i rak tidslinje eller sammanhängande tids linje.
Något vi gärna glömmer är att hobbyn är amatörmässig och är en hobby så länge den just är amatörmässig... vill vi att folk plöjer ner heltider i att arrangera så skall vi oxå förvänta oss att vi får betala mer, för helt ärligt idag hur mycket skatt och sociala avgifter betalas.... skall vi förvänta oss att arrangörer skall livnära sig på detta så måste vi oxå förvänta oss med att punga ut med mer. För vem vill inte ha semester ersättning eller pension eller slippa bli sköntaxerad ett år. Jag åkte till USA 1999 och glömde anmäla detta det ledde till en skatte smäll på 180.000kr år 2000... tänk själv om ni helt plötsligt ett år nolltaxerade för att ni skulle börja arrangera ett event på heltid...?
Som nybliven företagare är det ganska chokerande att se hur mycket dom faktiska kostnaderna är för att betala någons lön....
Har nyss anmält mig till Farmen och ser fram emot det som fan...
Signing of...
Fritte "PROSPERO"
Seal Team : Zero
-För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras!-
~Marcus Porcius Cato maior~
Fritte "PROSPERO"
Seal Team : Zero
-För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras!-
~Marcus Porcius Cato maior~
Re: Proffsigare arrangemang
Aahh.. Nu sitter jag vid en dator och kan äntligen skriva lite mer än vad jag orkar göra med telefonen :)
Tänkte jag skulle skriva lite om mina arr-erfarenheter och hur jag tänker som arrangör.
Precis som andra arrangörer nämnt tidigare så arrangerar även jag spel som jag själv vill vara med på, även om det innebär att jag själv inte kan vara med på mina egna spel längre :(
Min förhoppning är att andra ska arrangera liknande spel som jag kan vara med på.
I och med att jag arrangerar spel utifrån vad jag vill och inte vad jag tror att spelare vill ha, så behåller jag min skaparglädje. Det blir dessutom en följdeffekt med att de som gillar mina spel återkommer och de som inte gillar spelen kommer inte nästa gång. Jag blir bara glad av det då jag slipper problem på nästa spel med deltagare som kommer med fel inställning.
Deltagaravgifter är till för att täcka kostnader till spelet och kommande spel. Jag själv räknar ALDRIG på att spelet ska gå jämnt ut för att slippa risken med att behöva täcka kostnader ur egen plånbok. Jag brukar räkna på en budget med fasta kostnader och därefter beräkna deltagaravgift utifrån förväntad mängd deltagare. Därefter sätter jag deltagaravgift och deltagargräns för Break-even. När Break-even uppnås så är överskjutande deltagare en bonus som gör att jag kan krydda spelet extra. Jag vill inte sänka deltagaravgiften på ett spel för att få spelet mer "intressant" då det bara innebär en svårare budget, mer jobb för mig, osäkrare liv och dessutom mindre möjligheter att skapa det jag vill med spelet. Dessutom vill jag inte förstå att en del klagar på deltagaravgifterna. :P
Jag vart nervös efter att någon anmälde en arrangör till Skatteverket som "skattesmitare" och bestämde mig för att dra igång firma för att hålla omsättningen i den, pga spelen omsätter tämligen stora belopp emellanåt. Dock har jag bestämt mig för att skita i det nu, då kontentan blir att jag MÅSTE gå med vinst, jag måste betala moms etc och det skulle innebära en deltagaravgiftsökning på runt 100%. Dessutom tillkommer andra problem såsom kundrätt, vilket gör att avgifterna måste ökas än mer för att täcka eventuell risk att någon vill kräva pengar tillbaka.
Jag vill inte berätta för mycket om ett spel i förväg. Jag vill inte behöva berätta öppet om något av vad som kan förväntas av ett spel. Detta då det bara blir besvikelse om jag måste ställa in någon del, men även att det är mänskligt att läsa in sin egen tolkning av vad som förväntas när jag säger vad som ska vara med på spelet.
Säger jag "helikopter" så tänkter deltagarna "blackhawk" och blir skitbesvikna när de betalat tusenlapp för att få flyga en Robinson. :P Hellre säger jag INGENTING och folk blir kåta när de hör roterblad närma sig över skogen...
Just därför säljer jag inte mina spel med texter och foton.
Att alla betalar för att 1/5 ska få ta del av viss rekvisita är dock något som måste få vara ok, då det annars även här blir oskäligt höga kostnader. ALLA ska få en bra individuell eller grupp-upplevelse. Någon grupp kan dock ha chansen att få något unikt, men alla kan inte få det. (Det är bara på dagis som alla får vara lucia i luciatåget). Men på nästa spel ska det vara en annan grupp som får uppleva det unika. Vilken grupp som får unika upplevelser är ibland utifrån slump, ibland utifrån gruppens inställning och engagemang.
En stor kritik jag har fått mot mig som arrangör är att jag kör allt själv (oftast), men det är något jag kommer fortsätta med, för i grupp upplever jag det svårt att få till en bra gemensam vision och allt blir stelare. Det jag har börjat med är att minska deltagarantal, höja deltagaravgifterna och låta Lucia få betala för sina egna kostnader helt enkelt.
Tänkte jag skulle skriva lite om mina arr-erfarenheter och hur jag tänker som arrangör.
Precis som andra arrangörer nämnt tidigare så arrangerar även jag spel som jag själv vill vara med på, även om det innebär att jag själv inte kan vara med på mina egna spel längre :(
Min förhoppning är att andra ska arrangera liknande spel som jag kan vara med på.
I och med att jag arrangerar spel utifrån vad jag vill och inte vad jag tror att spelare vill ha, så behåller jag min skaparglädje. Det blir dessutom en följdeffekt med att de som gillar mina spel återkommer och de som inte gillar spelen kommer inte nästa gång. Jag blir bara glad av det då jag slipper problem på nästa spel med deltagare som kommer med fel inställning.
Deltagaravgifter är till för att täcka kostnader till spelet och kommande spel. Jag själv räknar ALDRIG på att spelet ska gå jämnt ut för att slippa risken med att behöva täcka kostnader ur egen plånbok. Jag brukar räkna på en budget med fasta kostnader och därefter beräkna deltagaravgift utifrån förväntad mängd deltagare. Därefter sätter jag deltagaravgift och deltagargräns för Break-even. När Break-even uppnås så är överskjutande deltagare en bonus som gör att jag kan krydda spelet extra. Jag vill inte sänka deltagaravgiften på ett spel för att få spelet mer "intressant" då det bara innebär en svårare budget, mer jobb för mig, osäkrare liv och dessutom mindre möjligheter att skapa det jag vill med spelet. Dessutom vill jag inte förstå att en del klagar på deltagaravgifterna. :P
Jag vart nervös efter att någon anmälde en arrangör till Skatteverket som "skattesmitare" och bestämde mig för att dra igång firma för att hålla omsättningen i den, pga spelen omsätter tämligen stora belopp emellanåt. Dock har jag bestämt mig för att skita i det nu, då kontentan blir att jag MÅSTE gå med vinst, jag måste betala moms etc och det skulle innebära en deltagaravgiftsökning på runt 100%. Dessutom tillkommer andra problem såsom kundrätt, vilket gör att avgifterna måste ökas än mer för att täcka eventuell risk att någon vill kräva pengar tillbaka.
Jag vill inte berätta för mycket om ett spel i förväg. Jag vill inte behöva berätta öppet om något av vad som kan förväntas av ett spel. Detta då det bara blir besvikelse om jag måste ställa in någon del, men även att det är mänskligt att läsa in sin egen tolkning av vad som förväntas när jag säger vad som ska vara med på spelet.
Säger jag "helikopter" så tänkter deltagarna "blackhawk" och blir skitbesvikna när de betalat tusenlapp för att få flyga en Robinson. :P Hellre säger jag INGENTING och folk blir kåta när de hör roterblad närma sig över skogen...
Just därför säljer jag inte mina spel med texter och foton.
Att alla betalar för att 1/5 ska få ta del av viss rekvisita är dock något som måste få vara ok, då det annars även här blir oskäligt höga kostnader. ALLA ska få en bra individuell eller grupp-upplevelse. Någon grupp kan dock ha chansen att få något unikt, men alla kan inte få det. (Det är bara på dagis som alla får vara lucia i luciatåget). Men på nästa spel ska det vara en annan grupp som får uppleva det unika. Vilken grupp som får unika upplevelser är ibland utifrån slump, ibland utifrån gruppens inställning och engagemang.
En stor kritik jag har fått mot mig som arrangör är att jag kör allt själv (oftast), men det är något jag kommer fortsätta med, för i grupp upplever jag det svårt att få till en bra gemensam vision och allt blir stelare. Det jag har börjat med är att minska deltagarantal, höja deltagaravgifterna och låta Lucia få betala för sina egna kostnader helt enkelt.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tis maj 08, 2012 8:39 am
Re: Proffsigare arrangemang
Delendam you are the man!
- Twist
- Sysop
- Inlägg: 1677
- Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
- Ort: Teckomatorp
Re: Proffsigare arrangemang
Inträden är väl momsfria? Eller det kanske bara gäller kultur? Dessutom kan du ju kvitta ingående moms mot utgående som bolag. Det borde inte leda till högre kostnader för spelare så länge intäkterna inte överstiger utgifterna markant.


Re: Proffsigare arrangemang
Spelavgifter/inträden är inte momsbefriade.
Såvida inte en ändring skett.
Fick betala massa jävla moms, skatt och andra skitavgifter när SEKUBE var aktivt tidigare.
Var knappt pengar kvar överhuvudtaget. Tragiskt men sant.
Det är NÄSTAN att man kan förstå att Berget har sådana priser som de har.
Såvida inte en ändring skett.
Fick betala massa jävla moms, skatt och andra skitavgifter när SEKUBE var aktivt tidigare.
Var knappt pengar kvar överhuvudtaget. Tragiskt men sant.
Det är NÄSTAN att man kan förstå att Berget har sådana priser som de har.