Tips inför mitt första automatgevär?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Pontus

Re: Tips inför mitt första automatgevär?

Inlägg av Pontus »

Ny day, nya funderingar.. Sköt nyss slut på mitt batteri och sitter och kollar på nya. LiPo som ni rekommenderade tidigare i tråden, finns dessa endast i 7.4v och 11.1v? Hittar endast dessa. Det jag har är 8.4v. Kan jag sätta i ett med fler volt utan att skada bössan, eller är det andra batterier som gäller för mig? Det kan väl inte vara bra för motorn med ett starkare batteri (volt mässigt) tänker jag..

I så fall har jag hittat ett Firefox (1500mAh) och ett NiMH (1600mAh), båda 8.4v. Läst att Firefox ska vara bra, är det värt att välja det, trots mindre milliampere?

Edit: Kan tillägga att det är ett NiMH batteri jag har just nu (1200mAh)!
- Stay Classy!

Cowbra

Inlägg av Cowbra »

Personligen skulle jag rekommendera 7,4v då ett sådant presterar likvärdigt och bättre än ett 8,4v NiMH.
Men läs gärna på om hur de fungerar. Finns bra info på idioternas hemsida.
Där hittar du nog den mesta info som du behöver.

http://idioterna-as.se/viewpage.php?page_id=10

ohman

Inlägg av ohman »

Börja med ett 7.4V Lipo, det ger mina bössor ungefär samma fart som ett 9.6V NiMh-batteri, kanske lite bättre. Du ska inte behöva vara orolig för att förstöra vapnet med ett sådant.

När du petar i 11.1V så börjar det hända grejor, mycket roligt, men sliter avsevärt mycket mer på bössan, och ett mosfet är väldigt bra att peta in i samma veva om inte annat för att inte kontaktblecken i avtryckarmekanismen (trigger assembly) ska sota igen då det gärna blir gnistbildning.

Men för att illustrera skillnaden på ett 7.4 mot ett 11.1 så tar jag min G36C.
7.4 ger mig ca 900 kulor per minut (ca 15 kulor/sekund)
11.1 ger mig ca 1400 kulor per minut (ca 23 kulor/sekund)

Det är svårt att inte spela med 11.1 hela tiden :D

Edit: Vill bara förtydliga att det alltid är bra med ett mosfet, oavsett vad du kör för batteri. :D
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Pontus

Inlägg av Pontus »

Jag tänkte bara tacka för dom senaste svaren! Har läst på lite och med era tips tror jag att jag har koll på det jag undrar än så länge! Jag återkommer när jag det strular sig i huvudet på mig nästa gång :)
- Stay Classy!

Pontus

Inlägg av Pontus »

Uppar min egen tråd, känns onödigt att göra en ny..

Jag tänkte lite på det här med utgångshastigheter. Utgångshastigheten på min puffra är enligt säljaren 125 m/s. Enligt http://www.vsaf.se/vsaf_regler_chronolista.JPG borde den klassas som "Auto B", eller har jag fel? Bör jag trimma ner bössan till "A", eller funkar detta? Tänker utomhusspel självfallet.

Jag förstår att nybörjare rekommenderas att trimma ner, men jag kan måtta upp 10 meter utan problem. Och hur ofta kommer man inom 10 meter från sin fiende? Jag tycker det verkar väldigt nära, men det kanske det inte är i airsoft. Tänkte skaffa en CQB-pistol att ha om jag skulle bli osäker ändå för säkerhetsskull!

Och kronar återförsäljare vapen gratis om man ber om det för att kolla? På denna fråga vet jag att svaret vanligtvis är "maila och fråga", men det skadar ju inte att slänga in den i inlägget också!
- Stay Classy!

ohman

Inlägg av ohman »

Om du ska ha bössan primärt för skogsspel är det rätt trevligt att köra Auto B, mest för att du lungt kan köra med 0.25 - 0.30 och ändå ha bra fart på kulorna. Det gör att du ökar dina chanser att faktiskt träffa någon som gömmer sig bakom ett buskage (och det finns ju några sådana i skogen som bekant) och bössan blir lite mer okänslig för vind.

I samma veva är det bra att ha ett side arm som är CQB-trimmat för de tillfällen som du behöver skjuta någon närmare än ditt säkerhetsavstånd. Hur ofta det händer beror väldigt mycket på banan och dess utformning, men ja, räkna med att det händer, speciellt om du inte får skjuta :D

Angående chroning, maila och fråga? :P Nej, men allvarligt, gå förbi och kolla med dem, de flesta kan nog hjälpa till med det. Om inte annat så finns det chronos på de flesta spelen ikring.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Skriv svar