Nybörjare söker tips.

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Hiawatha

Re: Nybörjare söker tips.

Inlägg av Hiawatha »

Toppeninfo som vanligt! :)

Men för att klargöra för mig en redan ställd fråga:
Om man till 99% kommer köra fältspel, hur pass liten roll spelar piplängd ?
Skulle man vinna mycket/något på att ha en 44cm innerpipa mot en 27,5 ?
Det är ju ändå en rejäl skillnad!
Läst mkt om ämnet där dom flesta verkar påstå att det spelar liten till ingen roll, men många pratar också om "field" vapen som oftast är längre.
Om det spelar så pass liten roll som många påstår, så kan man lika gärna köra cqb bössor och få det bästa av båda världar precision/smidighet ?

Mvh

ohman

Inlägg av ohman »

Den interna piplängden verkar inte göra någon större skillnad, vad jag märkt (har bössor med pipor mellan 247 mm och 509 mm) så spelar hop up och kvaliteten på pipan mer roll än längden. I alla fall om vi pratar om normaltrimmade AEGs, jag kan inte uttala mig om trim över 140.

Du kan absolut köra på vilket vapen du vill, köp efter smak och tycke, resten kan du lösa i efterhand :)

Edit: Givetvis ska dock pipan vara dimensionerad efter cylinder och trim, annars kan det blir knas.
Senast redigerad av 2 ohman, redigerad totalt 0 gång.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Hugin

Inlägg av Hugin »

Båda mina M4:or är CQB ena 0 metare andar 10-15 metere, har inte spelat och tyckt att dom inte räcker till, visst 0 meteren skjuter långsammare och kanske inte har samma räckvidd men inget jag direkt tänkt på eftersom dom gjort uppgiften fin fint, genom att skjuta ut FI

M16 bössan har längre pipa & hela bössan är längre och även här ser jag ingen märkbar skillnad det enda som skilljer bössorna åt är längden för min del. M16 har jag 2 olika fjädrar till en 90-95 0,20g bul & en 120 0,20g bul.

Bilden jag har som avatar bild är på min M4 magpul CQB som är kittad med tan prylar då den levererades helt svart, kör denna på ett LiPo 11,1V och den andra M4:an körs på ett 7,4 LiPo
M16 bössan körs på ett 9,6V NiMh kommer att bytas ut även det till ett LiPo så småning om.

Jag hade också dessa funderingar ett tag men det har oftast med vikten på bul:en "kulorna" hur god precisionen blir, pröva dig fram sen när du spelat in dig lite, köp på dig lite 0,20, 0,23, 0,25, 0,28 bul, skjut på med bössan på samma avstånd säg 40-50 meter så ser du skillnade på spridningen med samma bössa, såg ett klipp på youtube där dom gör detta test och det är rätt stor skillnad på bul:ens vikt.

Där vi kommer spela när arenan blir klar kommer jag köra med 0,20 bul, räcker gott då det är nära avstånd och ingen vind eftersom vi är inomhus.

Nu kommer en gissning av mig, tror dom flesta som spelar utomhus kör med 0,25 eftersom dom brukar vilja att man kör med miljöbul och dom finns i 0,25 till billig peng.
Kör lite blandat om det inte är krav på miljöbul 0,23-0,25 har blivit mycket 0,23 för man får mer bul till samma pengen typ ;)
In-Hoc-Signo-Vinces

Who Am I

ohman

Inlägg av ohman »

Håller med Hugin, jag spelar nästan uteslutande med 0.25 och 0.28 kulor. Men då spelar jag mest scenariospel i skog, för CQB och innomhusspel kan man lungt köra 0.20. Jag använder SRCs Perfect BB och de har fungerat kanonbra för min del i samtliga bössor.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Hiawatha

Inlägg av Hiawatha »

Kul att höra!
Hade varit lite tråkigt att behöva anpassa vapen efter varje scenario :)

Har fått uppfattningen att 0.25 gick aningen bättre än 0.20 men märker faktiskt inte ett dugg skillnad i stridens hetta!
Mitt vapen är väl inte det pricksäkraste heller :lol:

Typisk tråkig nybörjarfråga jag vet, men kör ändå.
Har fastnat ganska ordentligt för följande bössor:

http://shop.ehobbyasia.com/eac-custom-g ... green.html

http://shop.ehobbyasia.com/aeg/king-arm ... 3-aeg.html

http://shop.ehobbyasia.com/aeg/vfc/vfc- ... rifle.html

Har gillat king arms bw15 sen jag såg den första gången men är också ganska svag för sr15.
Några synpunkter från experterna ?
Håller VFC en sådan pass högre finish att den är värd den enorma priskillnaden?
Har läst många som gillar deras "self shimming gears" och många raka motsatsen.
För en som är färsk, som så småningom kommer öppna lådan, är det något att ens haka upp sig om ?

Ohman: Mycket bra info om delarna, Guld värt!
Hur är finishen på delarna för övrigt ?
Om man bortser passformen, är det värt att beställa lite magpul pryttlar som kolv osv om man ändå ska lägga en order från ehobbyasia eller kan man lika väl köra på taiwangun tex ?

Mvh

Edit: DYRT att behöva anpassa efter scenario, inte tråkigt!
Har förresten kollat en hel del på kulörer till tillbehör och bla. bw15 bössan som kan fås i Fooliage green och Olive drab.
Hur upplevs "fooliage green" i verkligheten? Får den till ljusgrå nästan.
Skulle det vara som en ljuslykta i våra gröna skogar så kanske OD är att föredra.

ohman

Inlägg av ohman »

Största skillnaden mellan 0.20 och 0.25 är nog när du skjuter genom buskar och högt gräs samt när det blåser, men 0.28 är ännu trevligare när man lirar skogsspel med bössor som närmar sig övre gränsen på Auto B :D

Finishen är helt ok, bra material rakt genom på de delar jag beställde i alla fall. Jag skulle inte lägga de extra pengarna på riktiga Magpul, men det är jag. Det finns garanterat de som gladeligen lägger ut pengar för att få äkta vara. En VFC med äkta Magpul delar kommer absolut se bättre ut om du granskar bössan riktigt nära, men personligen tycker jag nog inte att det är värt skillnaden i pris, speciellt då jag är lite närsynt och oftast skjuter på motståndarna innan de är nära nog att läsa trades på min bössa :P

Utöver detta så är jag ombytlig, jag tycker om att bygga, ändra och börja nya projekt ungefär tre sekunder efter att jag byggt klart en bössa. Så för min del så köper jag hellre fler bössor/delar än att lägga ut fantastiskt mycket på en, jag började i våras, äger nu 4 gevär och en pistol, och ingen är orginal längre... :roll:

Men vill man lägga ut mer på ett gevär så skulle jag nog titta på en PTW eller CTW istället, mycket pengar, men enkelt att ändra efter situation (byt cylinder), och CTWerna är inte vansinnigt mycket dyrare än vanliga high end AEGer.

Hugin

Inlägg av Hugin »

Finns risk för att jag valt den först, mest för utsendet skull, är inte insatt än i alla olika märken osv. men gillar magpul prylar som kanske kan ses i min avatar bild, G&P M4 CQB magpul någonting heter den på bilden ;)
Är en riktigt fin & trevlig bössa, det jag tänkt inhandla till mina M4:or som bägge är kittade med Magpul är lite rails till fram stockarna så jag lättare kan byta handtag & montera annan belysning & givetvis få fast kameran på ett snyggt sätt, kan finnas risk att det inhamdlas en PEQ-box "batteribox" så jag får i ett batteri med mer amp i sig. sen ser det lite fräckare ut :) :roll:

Men det är bra att fråga om olika vapen och erfarenheter det är synd att alla ska göra samma misstag om & om igen, jag plågade min kollega med 1000 frågor minst men då slapp jag lägga pengar på sämre saker och köper det lite bättre på en gång.
Säger inte att det är fel att köpa en "kina" bössa som är billig, dom kan vara hur roliga som helst och hålla hur bra som helst. lite så grisen i säcken varning! Kollade klipp på youtube där några killar snackar gear, en kille hade "kina" bössa för typ 1500:- sjukt nöjd och hans tipps va SKRUVA INTE ISÄR förs den går sönder, får inte släppa ut kinaluften.

Sen om man gillar att skruva själv & hålla på så kan en billigare vara bra att ha som reserv & bygga om när man inhandlat fler bössor man är mera rädd om, då går man lös på bössan för det gör inte lika ont i själen om man inte får ihop den sen... :roll:

Jag önskar dig lycka till i djungel av prylar, men som sagt mest & dyrast prylar när man dör vinner...Det är priset på leksakerna som gör mannen!!!

Ber om ursökt för ev. stötande text. Finns ju tjejer som spelar också... Vilket är SJUKT NICE
In-Hoc-Signo-Vinces

Who Am I

Hiawatha

Inlägg av Hiawatha »

Edit.. Igår (nyårsafton) efter lite ölsmuttande så klickade jag faktiskt hem mig en vfc/umarex hk416 :roll:
Känns ju lite skumt då jag börjat leta ak haha!
Men som det sas innan i tråden, Han med mest prylar när man dör vinner! :)

Gott nytt!!
Mvh

Frantiic

Inlägg av Frantiic »

Nice! Då beställde du den snyggaste och bästa 416 :) klickar hem en nästa månad tror jag:)
I reject your reality and substitute my own!

Hiawatha

Inlägg av Hiawatha »

Kul att höra :)
Beställde min från gunfire, precis över 3k allt som allt. Tog dock den sista verkar det som :)

Skriv svar