Val av pipa? Samlingstråd
Re: Val av pipa? Samlingstråd
Har en cylinder typ A med en pipa av den ovanliga längden 390mm (125 fjäder, chronar 129 m/s) . Enligt tabellen är det ingen ideal kombination.
Hade tänkt installera en prec pipa och har att välja mellan 363mm eller 407mm/kapa 407mm till en längd som passar bättre. Skulle det fungera bra/dåligt eller borde jag helt enkelt byta ut cylinder/fjäder så att det passar pipan enligt tabellen istället?
Hade tänkt installera en prec pipa och har att välja mellan 363mm eller 407mm/kapa 407mm till en längd som passar bättre. Skulle det fungera bra/dåligt eller borde jag helt enkelt byta ut cylinder/fjäder så att det passar pipan enligt tabellen istället?
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Tabellen är vägledande och räknar med viss övervolym för att kompensera för läckage, tung fjäder och annat som kostar luft. Om du får det tätt och håller dig till den fjädern behöver du förmodligen inte byta cylinder.

Det blir inte helt galet att köra på en 360mm pipa då?
- Twist
- Sysop
Nu förstod jag bakvänt... Jag var inne på att pipan skulle vara för lång men den är ju för kort. Det blir inte helt galet men heller inte optimalt. Jag hade skaffat mig en mindre cylinder om jag var du.

En längre pipa borde också fungera då antar jag..
Om man har en ljuddämpare som påverkar fps och medför problem, är det då bättre att köra en längre pipa även om den blir för lång?
Om med "medför problem" menas sämre träffbild och kulbana, så är det värt att pröva en längre pipa eller bara skippa dämparen.
Dock om m/s går ned utan att det påverkar din träffbild eller kulbana så torde det ju inte spela någon roll. Det finns inget egenvärde i en viss utgångshastighet i sig självt.
Dock om m/s går ned utan att det påverkar din träffbild eller kulbana så torde det ju inte spela någon roll. Det finns inget egenvärde i en viss utgångshastighet i sig självt.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой
За край наш родной мы все пойдем в священный бой
- Twist
- Sysop
Om pipan blir för lång, dvs rent praktiskt och inte bara enligt tabeller på nätet, så kan det nog vara ett minst lika stort problem.

Ok, vill lägga till info om detta i tråden. Det jag tänker på är vadd och sånt som kommer i vägen och andra grejer som nämnda i ljuddämpar tråden. Så det kan alltså vara lika illa med en längre pipa.