Fordonsregler.
Re: Fordonsregler.
Det är bra att ni pratar om föraransvaret! Ni är föredömliga som inte skjutsar folk på flaket!
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: tis maj 15, 2012 3:53 pm
Re: Fordonsregler.
Är man beredd att ta risken att föraren rycker till vid träff (ja, bromssträckan finns, men den finns även utan träff, och så jäkla länge är man inte förvirrad efter en träff), så är ett überenkelt system som följer:
* Obepansrade fordon. Kör med rutorna nere. Blir någon träffad är han ute, blir föraren träffad är fordonet ute.
* Bepansrade fordon. Kör med rutorna halvt nervevade. I övrigt som ovan.
Granater har fördel genom att de ger fler chanser till träff på ett skott, något som är bra med tanke på att folk också kan skjuta ut från bilen, och de som skjuter ut är relativt skyddade.
Inte 100% realism, men enkelt och fungerande.
Gillar förresten inte reglerna som någon beskrev om däcksbyte för att laga fordon efter träff. Det om något är en olycksrisk. Folk byter däck under stress, slarvar med att dra åt muttrarna och när man kör motorvägen hem från spelet så har man helt plötsligt en trehjuling. Dessutom, slarv vid bytet kan tex göra att en domkraft viker sig och någon kommer i kläm. Däckbyte ska man inte stressa, såvida man inte är F1-mekaniker...
Bättre då att köra med något symboliskt, tex att man öppnar motorhuven och det ska fejk-donas (dvs man står böjd över motorn och betraktar den) i 10 personminuter (dvs 10 min för en person, 5 för två osv) under den.
* Obepansrade fordon. Kör med rutorna nere. Blir någon träffad är han ute, blir föraren träffad är fordonet ute.
* Bepansrade fordon. Kör med rutorna halvt nervevade. I övrigt som ovan.
Granater har fördel genom att de ger fler chanser till träff på ett skott, något som är bra med tanke på att folk också kan skjuta ut från bilen, och de som skjuter ut är relativt skyddade.
Inte 100% realism, men enkelt och fungerande.
Gillar förresten inte reglerna som någon beskrev om däcksbyte för att laga fordon efter träff. Det om något är en olycksrisk. Folk byter däck under stress, slarvar med att dra åt muttrarna och när man kör motorvägen hem från spelet så har man helt plötsligt en trehjuling. Dessutom, slarv vid bytet kan tex göra att en domkraft viker sig och någon kommer i kläm. Däckbyte ska man inte stressa, såvida man inte är F1-mekaniker...
Bättre då att köra med något symboliskt, tex att man öppnar motorhuven och det ska fejk-donas (dvs man står böjd över motorn och betraktar den) i 10 personminuter (dvs 10 min för en person, 5 för två osv) under den.