crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Re: crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?

Inlägg av Twist »

Det är ganska allmänt känt att ljuddämpare kan påverka både utgångshastighet och precision. Jag har upplevt det själv och läst om det på andra forum ett flertal gånger under åren. Effekten verkar dock inte bli märkbar förrän man kommer upp i lite högre hastigheter om man inte har en dämpare som är galet konstruerad. Den brukar heller inte vara så allvarlig som beskrivs här. Det är förmodligen därför det inte pratas jättemycket om det.

För att vara på den säkra sidan bör man ta ut säkerhetsavstånd efter högsta hastigheten. Det är trots allt säkerhet det handlar om och effekten kan ju avta, till exempel vid automateld eller för att det dämpande materialet blir blött, kallt, varmt eller liknande.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Vanheden

Inlägg av Vanheden »

En sak jag blev nyfiken på i den här frågan är om det blir olika resultat beroende på om man använder luft eller gas?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Kanske. Fenomenet uppstår eventuellt eftersom en del luft/gas alltid smiter förbi kulan och, som illustrerats tidigare, vänder i dämparen så att kulan kämpar i motvind. Det skulle förklara varför man inte ser det i normala hastigheter utan bara vid högre trim. Om så är fallet bör pipans innerdiameter spela en viss roll (ju tiggare, desto mindre luft smiter förbi) och kanske gör även drivgasens densitet det. En annan möjlighet är att det är luft/gas som blåser förbi kulan efter att den lämnat pipan som stör och då skulle man uppleva det mer vid större övervolym i cylindern och med gasvapen, som ju alltid ger ifrån sig betydligt mer gas än pipan rymmer.

Men det är bara en rad hypoteser staplade på varandra. Jag är inte säker på vad fenomenet beror på.

El Macho Grande

Inlägg av El Macho Grande »

Whopper skrev:Här är några exempel som tagits upp i tråden. Tyvärr har jag inte bemästrat paintbrush ännu :S

1. endast ett rör i plast genom ljuddämparen omslutet av ihålig plast. Billig att tillverka. Kan kanske göra skottens ljudnivå högre pga eko?
2. Kulans lopp är omslutet av vaddering, som kanske kan dämpa.
3. Byggd liknande en riktig ljuddämpare fast med vaddering istället för metallull.
4. Bara ett skal, om kulan kommer fel så kan den studsa runt där inne.
För att öka förvirringen ytterligare, så är min SR25-dämpare (A&K) av modell 1 (bortsett från att röret är i metall, inte plast). Det borde vara den modell som bromsar minst...

En intressant fråga i sammanhanget är att om man förstår vad som ger effekten så borde det gå att göra en ljuddämpare specifikt för att sänka hastigheten, för att trimma ner en bössa för tex CQB.

MarLin

Inlägg av MarLin »

Härligt med alla fakta trollare!

Utan att ha kollat några fakta alls och utan att ha läst på universitet så har jag haft ljuddämpande effekt på både AEG och GBBR.

Effekten var märkbart bättre på GBBR:en.

Från början var det säkert mer tänkt som en estetisk lösning på AEG bössor med ljuddämpare men på senare tid har det kommit dämpare som faktisk fungerar.
På min AEG så försvinner den typiska metalliska smällen med ljuddämpare, alltså smällen blir lite dovare. Detta märks tydligt, speciellt om man står framför pipan.

Samma på GBBR:en, själva smällen blir dovare, alltså inte lika skarp. Sen om det påverkar fps har jag inte en susning om.
Fråga: Vad är det för likhet på en papegoja? Svar: Den kan varken eller...

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

EMG: Det har gjorts, på sätt och viss. TM släppte sin "velocity reducer" för flera år sen. Problemet var, och är, att man inte kan lita dem. De är förvisso baserade på ett slags membran som dels bara bromsar kulan fullt på semi och dels kan gå sönder, så jämförelsen är inte helt rättvis. En dämpare som är gjord av material som håller och sänker hastigheten utan att komma i direkt kontakt med kulan eller påverkas av temperatur, luftfuktighet osv skulle kunna vara en helt godkänd lösning.

Jag tänker mig en konstruktion likt den en riktig ljuddämpare har, med bafflar i plast istället för skumgummi som dämpning. Det skulle kunna fungera och borde vara lagligt eftersom den inte skulle gå att använda på ett riktigt vapen.

MaYAte

Inlägg av MaYAte »

EMG & Twist: Rent teoretiskt så borde man väll kunna bygga en dämpare
som även gör kulbanan bättre om man på något sätt kan få en typ av
virveleffekt av luften utåt i själva dämparen...

sen om det skulle ge nån effekt på den längden som en dämpare brukar
vara e jag väldigt osäker på...men i teorin så borde det ju gå...?

eller har jag fel...?

Whopper

Inlägg av Whopper »

Inget med ljuddämpare att göra, men såg en cylinder i redwolf katalogen där man kunde ställa in 3 lägen för att höja och sänka fps enkelt.

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Det var inte en pistong då?

typ
Bild
Lgt. Skalptagare

Whopper

Inlägg av Whopper »

Det har du nog rätt i :) mindes fel. Tror det var den där.

Skriv svar