Fordonsregler.

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
rike

Re: Fordonsregler.

Inlägg av rike »

Ingen inleder ett eldöverfall med en RPG frammifrån, helt vansinnigt.!

En RPG eller P-skott skjutet från sidan och som avger en bra knall kan ingen fordonsbesättning missa om man håller maxhastighet av 30km/h. Missar man det så skall man kanske fundera på om man skall ha med fordon alls..

Vapnets träffverkan kan man ju diskutera, men att begränsa skyttens utgångsläge känns helt bakom..
Senast redigerad av 1 rike, redigerad totalt 0 gånger.

Kether
Admin

Inlägg av Kether »

Det är rätt mycket i ett eldöverfall man kan göra i verkligheten som inte fungerar i airsoft.

Jag tycker tydlighet är viktigare i detta fallet.

Jag är inte alls övertygad om att en RPG effekt med knall vid sidan av ett fordon kommer att uppmärksammas av personer i fordonet. Särskilt inte föraren som håller sina ögon på vägen.

Tillika problemet med en 40mm granat kontra tung beskjutning av fordon med kulsprutor och liknande.

Däremot om man sätter skytten på ett långt avstånd, ofta säkert ifrån skytte som understödsvapen m.m så fungerar det. Det har fungerat på alla spel hittils. Det är väl bara folk som gnällt om att de inte kan skjuta ut fordon med 40mm granater hittils.

rike

Inlägg av rike »

För mig som väldigt sällan eller aldrig kommer åka med fordon i spel känns det vansinigt och sabbar hela spelupplevelsen om man skall behöva springa fram med P-skottet framför ett fordon som ett fånigt flaggspel för att besättningen skall fatta att man är beskjuten..

På de spel jag varit på där mitt lag gjort eldöverfall mot fordon har vi beskjutit fordonet med karbin och kulspruta så det stannat och sedan där efter slagit ut det med P-skott från eldställningen i sida. Det har då fungerat bra och det börjar kännas som att det är det vettigaste sättet ett verka med RPG/P-skott. Om bilen fortsätter trotts beskjutning så kan man anta att man antingen missat eller så är besättningen döva..

Med IED eller liknande borde det vara enklare. Sätt en kolsyrepatron i en svartmålad mjölpåse och detonera framför bilen. kolsyran bör ju rimligtvis skapa ett lagom stort mjölmoln som ingen förare kan missa..

Kether
Admin

Inlägg av Kether »

Ja, funkar det så är det ju bra.
Men som sagt, det finns inga garantier för att det gör det.
Och då kommer man alltid tillbaka till fuskgnället.

Da vinci

Inlägg av Da vinci »

Tycker iofs att Rikes ideer är bra.
Frågan är bara när det blir för luddigt, för det tror jag det blir.

Bil på spel för vår dela har alltid varit transport. Precis som hammerheads gäng så tar min sig till en bra punkt och utgår ifrån det.
Stridsfordon är alldeles för utsatta så det är nästintill döfött. Med undantag för UAP´n.

Om vi nu håller oss till 30 km/h, som det sällan görs.... så hör man faktiskt skurar av boll.
Därför tror jag nog att Hiros ide kan vara i rätt riktning, plus att det är ju så Rike har löst det praktiskt.
Även om vi på milsim eftersträvar RS så måste vi hitta praktiska lösningar för det är ändå på lek.
Och det blir roligare om man får så mycket ut av det som möjligt.

Det som jag tycker är bra med Hiros förslag är att fordonet stannar, det slås inte ut direkt, man får jobba lite mer på det när man väljer att slå på fordon. Du får dessutom en litem strid gubbar emellan och man får chansen att slå tillbaka. Istället för att man sitter i bilen, helt förvirrat och helt plötsligt är alla döda.

Så skjut bilen, framifrån eller sida. Alternativt en Pyro IED, då måste dom stanna och ut. Dock aldrig IED för att slå ut fordonet efter det stannat av säk skäl. Utan möjlighet att använda pskott eller avancera. Ett Pskott likt dom vi haft på CID hörs av alla eftersom dom tvingas ur bilen.

Spawn på bilen kan vara längre som innan. Men gubbarna kan spawna och gå ut en runda till innan fordonet är i bruk.

Vet inte om ni andra med fordon tycker att någon fördel med detta försvinner.
Eller om ni som slagit ut fordon direkt gör det.
Personligen ser jag gärna att det blir lite mer strid runt bilen när man fått stopp på den. Åtminstone om vi hittar en hållbar lösning på det.
Black Devils, In umbra, igitur, pugnabimus

YogHippie
Hippie

Inlägg av YogHippie »

Såvida man inte har en teknisk utrustning i stil med Laserdome eller Lasertag, där man kan ställa in
vapnets avstånd, skada och målets/mottagarens "liv" eller HealthPoints så kommer det nog alltid att
vara gnäll om vad som sköts med, på vilket avstånd och vem som är träffad/utskjuten eller inte, osv.

Då slipper man kladd och färg från paintball, man slipper vatten och mjölkladd från hemmagjorde bomber,
men slipper sura miner från folk som lagt massa pengar på sin bil och blir utskjutna 3ggr i timmen, och man slipper
gnäll från folk med hemmagjorda raketgevärsbazookarör som vill skjuta automat med nämnda på fordonskolonner.

Idé som nämnts flera gånger förut:
En enkel display eller lampa i bilen, typ saftblandare av färgen röd, som utlöses när fordonet är beskjutet och träffat.

Inställningarna för fordon och vapen sätts av arrangör och låses helt enkelt så inga misstag görs som ger vapen eller
fordon felaktiga fördelar eller ändringar.

Fram tills det att man har ett direkt visuellt och definitivt system som eliminerar de mest basala problemen som
föreligger just nu, torde det enklaste att vara:
1. Fordon blir beskjutet, det smattrar i plåt och rutor.
2. Fordon stannar och tar striden.
3. Fordon slås ut om någon går fram och placerar en grå klump lera på motorhuven med liten flagga som det står "BOM!" på. :lol:
4. Fordon kör till spawn.

Eller.
1. Fordon blir beskjutet, det smattrar i plåt och rutor.
2. Fordon stannar och tar striden.
3. Fienden slås ut.
4. Fordon kör vidare.

Alternativet "Fordon blir beskjutet och bara kör vidare." finns inte då detta hade renderat i
INVULN-movements över spelområden.

För med all respekt för spelare över hela landet, så är inte alla lika till sättet, att tolka situationer, ha en ödmjuk inställning,
eller vara självuppoffrande för andras skoj och upplevelser..
Så att få 50-150 pers att tänka och tycka likadant gällande en sådan här oreda av regler för fordon, med alldeles för många
lösa variabler och möjligheter för tolkningar.. och viktigast av allt: Föraren inte tappar kontrollen och orsakar skarp olycka;
Är i min värld högst avlägset.

En del har funkat, annat har k*ukat ur, mycket har testats och ännu mer har failat.

Fordon är personligen bara bra att flytta tråkiga och tunga saker på som arr. I övrigt är det bara bra för alla er jävlar ;)
att röra på benen lite mer än från bilen till dasset i basen och tillbaka. ;)

Kether
Admin

Inlägg av Kether »

Jag är mest intresserad av fungerande regler för de system vi har nu. Inte intresserad av att utveckla ett nytt vapensystem som inte ens Försvarsmakten, tillsammans med Bofors har lyckats få rätt på under 20 års tid.

Lasersystem och datoriserade system i all ära...
Im not gonna pay for that.

Så vad jag vill ha förslag på är system som funkar, med de medel vi har nu.

En kombination av Hiro och Rike´s system har jag kört med på CiDL. Det funkar tydligen.
Frågan är om det ens behövs utvecklas utöver förbi det.

Mace

Inlägg av Mace »

Mina 3 ;)

Jag KOMMER ALDRIG att köra med rutorna nedvevade... Tyvär har det hänt alldeles för många gånger att "folk gått loss med 150 trim från diket in i bilen" om jag köra i 30km/h och någon tömmer en 150 salva i ansiktet på mig... Vem är då ansvarig om jag tappar kontrollen över fordonet? Vem är ansvarig om detta scenario leder till att någon utanför fordonet blir allvarligt skadad? Enligt svensk lag, så är det jag som förare... Har aldrig haft några problem att urskilja om någon skjutit en salva på rutan eller sidan av bilen.

Absolut blr det diskuteras vilken pansar en bil skall ha, och hur pansar på en bil skall representeras? Men att hänga på rs pansar på en pajero lär resultera i ett körförbud, övervikten är fatal för bilen. Så någon skillnad bör det finnas, laser är en lösning som berget jobbar med men efter förra året så kan jag säga att deras system funkar inte ännu. Annars är alla system mot fordon ganska knepiga. Man vill oftast inte slåpå ett fordon framifrån. Utan, från sidan och bakifrån.

Det är även svårt att säga vem (arr/spelare) som bör vara ansvarig för att se till att man har p-skott om man riskerar att möta fordon. Lägger man som arr kraven för högt, finns risken att folk inte åker på spelet. Då man är medveten om sinna små chanser mot fordon.

Nått spel jag varit på sa att en salva i huven sulle stoppa bilen i 5 minuter. Jag anser inte att bilar skall vara tanks, utan att det är ett extra hjälp medel vid truppförflyttning. Strid från fordon är ganska ofta meningslöst.
Stockholm SAS
BadGuys Alliance

Min affärsredovisning -
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... hilit=Mace

Da vinci

Inlägg av Da vinci »

Håller också med om att rutor ska vara uppe. Träffar hörs som sagt ändå utan att man behöver få ansiktsskador.
Black Devils, In umbra, igitur, pugnabimus

hiro

Inlägg av hiro »

Apropå pansarskott. Helt meningslöst om alla springer runt med varsitt pansarskott. Vi har ett gäng i föreningen, och skall få tummen ur och fixa det sista med dem. De lånas gärna ut till arrangemang. Givetvis styr arrangören tillgången till dessa, så att det blir roligt för alla inblandade.

Skall fixa ett gäng som är lite mer tillgängliga för de södra delarna av landet också.

Apopå att inte springa ut på vägen framför ett fordon, nej det kanske inte är realistiskt, men väldigt roligt ;) (å andra sidan kan man ju stanna fordonet i bakhåll med salvor i sidan, och sen nyttja pansarskott, som föreslagits i tråden. Men onödigt att detaljstyra hur deltagarna skall spela.)

Skriv svar