Fråga angående import av GBBR från usa. (tull/frakt osv)

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Pocket

Fråga angående import av GBBR från usa. (tull/frakt osv)

Inlägg av Pocket »

Hejsan!

Jag har planer på att inhandla detta vapen med diverse tillbehör som mag/scope/rail/woodstock

http://www.evike.com/product_info.php?products_id=34156

Det jag är lite osäker på är hur vapnet hanteras i tullen, om det går igenom eller blir tillbakaskickat. Jag har läst att vapen som drivs av greengas är svårt att få igenom och att folk har fått ljuga om att det drivs med Co2 när dom ringer hem till en och frågar.

Någon med erfarenhet av just detta?

Och så har jag en sista fråga. Går det att plocka bort den oranga toppen och måla om den eller sitter den där den sitter?

Oerhört tacksam för svar!

Butcher82

Re: Fråga angående import av GBBR från usa. (tull/frakt osv)

Inlägg av Butcher82 »

Svaret angående tullen är helt enkelt att enligt lag är det olagligt att imortera Greengas drivna vapen in i Sverige, CO2 drivet är däremot inte olagligt (men saken är ett ett co2 vapen kan även drivas av greengas och om man råkar ut för en nitisk tullare så kommer han/hon även skicka tillbaka denna bössa).
Och här på forumet så förespråkar vi inte att man ska bryta mot lagen och ljuga.

Skulle föreslå att du kanske kollar med Svenska ÅF ifall de kan ta hem bössan åt dig från diverse HK butik där de brukar hämta hem vapen från åt sig själva.
Krig är Krig, vi intar stadshotellet. (Sann PMC anda)

Pocket

Inlägg av Pocket »

Så det är i stort sett ren chansning? Har en kompis som köpte ett greengas gevär ifrån redwolf utan några problem. Blir nog troligtvis att jag köper själva vapnet i Sverige och sedan importerar delar för att få den att skjuta hårdare. Är det samma regler angående magasin som använder green gas eller gäller det bara själva vapnet?

Tack för svaret!

Butcher82

Inlägg av Butcher82 »

Lagen är lite diffus men min tolkning av den (och många andras) är att magasinen är olagliga också för att de är en vital del som behövs för att driva själva bössan, och ja det är en chansning ibland går vapnet igenom och ibland blir det skickat tillbaka det finns både historier med lyckliga slut och vissa som inte riktigt slutar lika trevligt.

Pocket

Inlägg av Pocket »

Okey men en wood stock ett rail och ett scope borde väll inte vara några problem att importera då?

Butcher82

Inlägg av Butcher82 »

Det ska inte vara några som helst problem :)

xzeros

Re: Sv: Fråga angående import av GBBR från usa. (tull/frakt

Inlägg av xzeros »

Magasin är absolut inget problem att importera. Det är bara en gasbehållare.

Se bara till att skicka med UPS då dom är dom enda som vill ta i importerade airsoft-grejer. Alla andra kommer skicka tillbaka om som får reda på vad som är i paketet.

Butcher82

Inlägg av Butcher82 »

Visst co2 magasin är helt ok men inte vanliga gasmagasin då dessa är som jag har skrivit innan drivkraften för att gasbössa ska fungerar så faller de in under samma kategori som GBBR vapen.

Jag kan ha fel som sagt detta är min uppfattning av lagen finns säkert någon annan som har bättre koll, vet att Twist är ganska insatt i gasrelaterade frågor och detta har varit uppe innan.

Beställa gasvapen och magasin är som att spela rysk roulette man vet inte när kulan kommer, dvs tullen kan beslagta när som helst :)

xzeros

Re: Sv: Fråga angående import av GBBR från usa. (tull/frakt

Inlägg av xzeros »

Butcher82: Du är den första jag stött på som säger att gasmagasin är olagliga.

Att det är en del som krävs för att vapnet ska fungera går inte att undkomma, men samtidigt räknas inte magasin som vital del i lagen och då faller ju argumentet.

Som sagt, gasmagasinen är egentligen inget mer än gasbehållare. Borde våra påfyllningsflaskor också vara olagliga?

Butcher82

Inlägg av Butcher82 »

Fast du är väl medveten om att du inte får importera greengas från utlandet in i sverige, så lite motsäger du dig själv ändå :)

Och ensam är jag nog inte om det, har pratat med flertalet människor som håller med mig om detta.

Skriv svar