Intressekoll: Trigger till TM Spas12

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Droopfy
Admin

Intressekoll: Trigger till TM Spas12

Inlägg av Droopfy »

Jag har ett litet projekt jag skulle vilja kalla, "Rädda TM Spas12".

Har kollat på möjligheterna att ta fram en cnc-fräst trigger till detta älskade hagel eftersom det inte verkar gå att få tag på den som reservdel.

Innan jag rusar vidare vill jag veta hur många av er som Är intresserade samt hur många triggers ni vill ha.

Detta styr om projektet blir genomförbart, så tipsa ALLA ni vet som kan vara intresserade.

Delen kommer tillverkas i stål eller aluminium och garranterat vara mer hållbar än originalet som lätt går av.

När vi kommer längre i detta ska jag kika på möjligheten att antingen eloxera eller pulverlacka delarna.

Era önskemål och åsikter kring detta kommer tas med i beräkningarna, så kom loss med konstruktiv kritik. Vill vi kanske ha borrade och försänkta hål i triggern? (ungefär som hicapa)

Ang pris så har jag inget klart besked om det än. Dock är det som ni nog vet en tämligen komplex del med många olika ytor osv och därmed lite trixig att tillverka.
Målsättningen är givetvis att hålla ner kostnaden så mycket det går!

Gissningsvis kommer priset ligga mellan 250-450:-/st men detta är bara en uppskattning baserad på de indikationer jag fått.

Lägg in ert intresse i listan nedan och kommentera!

1. Droopfy: 2st
2.
3.

Om denna tråd hamnat fel eller bedöms som olovlig/olämplig vill jag be admin kontakta mig.
//Droopfy
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

grimm

Re: Intressekoll: Trigger till TM Spas12

Inlägg av grimm »

Jag skulle personligen avråda från pulverlackering.. Det bygger för mycket på materialet och kommer efter slitage både glappa mer och se riktigt fult ut. Annars verkar det va ett vettigt projekt om orginaldelen gärna lägger av i förtid. Lycka till.

ClassoS

Inlägg av ClassoS »

Lägg in ert intresse i listan nedan och kommentera!

1. Droopfy: 2st
2. Classos: 4st
3.

Jag ser inga som helst problem med att lägga pulverlack på Detaljerna, Jag jobbar Med pulverlack sen 7 år tillbaka.
Visst det bygger på matrialet men inte mer än 25-30 my, vid svart färg. Lägger man klarlack så 10-15 my max på så små detaljer. 1000 my är 1 mm. så tjockleken blir minimalt större.
Slitaget på lacken är minimal då Spasens kropp är byggd i plast, att original triggern ser sliten ut är pga rent ut sagt skitfärg från kina eller vartifrån den kommer.
Även våtlackad för den delen.
Den färg som man använder i dagsläget vid lackering av Inredning till exempel Ica, Citygross, Coop mfl har en blandning med Klarlack i sig som gör att den blir extremt reptålig.

Hoppas tillräckligt många nappar på detta så det blir en liten serie gjorda iallefall, Jag kan stå för lackeringen av dem om det önskas, valfri färg. rosa om så önskas :D

grimm

Inlägg av grimm »

Så det är med andra ord inga tolleranser värt namnet vid avtryckaren och hålet den sitter i? Isf har CLasso rätt och då funkar pulverlack. Jag är utbildad cnc-operatör så jag är van vid faktiska tolleranser, som micrometer, eller my som Classo kallar det. Pulverlack torde va enklare, billigare och snabbare att få gjort än eloxering, så kör på den om tolleranser inte är ett problem. Se till att de som gör det vet att du vill ha hyffsat ytfinish bara. Annars kan du få "apelsinskalseffekt". Jag har fått ett gäng cykelramar pulverlackade genom åren, ibland har de kommit jämna och fina, ibland har appliceringen varit ojämn och slarvig. I länkagen till de ramarna har det definitivt byggt mer än några micrometer, men oas kör man ju tjockare lager pga användningsområdet.. Man har fått skrapa bort färgen helt för att saker ska passa igen pga taskig maskering.

Droopfy
Admin

Inlägg av Droopfy »

Stället jag brukar anlita för pulverlack gör vanligen bra jobb, men jag är med på vad du menar med för tjocka lager, eller att det samlas mycket färg på vissa ställen på bitarna.

Ett annat alternativ är att delarna bar är blästrade så får folk måla med vad dom vill, men tror inte lla ä så sugna på det.
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

grimm

Inlägg av grimm »

Eller så gör du som du tänkt nu (tror jag), tar in order från folk, och låter föregående talare lackera i den färg kunden vill ha. Han verkar ha koll på pulverlackering så det blir nog bäst så.

Stygge

Inlägg av Stygge »

Har man möjlighet så är ju pulverlack trevligt. En eloxerad yta i all ära men det gör sig isf bättre på delar där temperatur och dyl är högre (typ flamdämpare). Tror även pulverlack har betydligt mycket bättre korrosionsskyddande egenskaper än oxering (iaf "vanlig" sådan, finns säkert riktigt bra och dyra alternativ där med).

Micrometer är fö det verktyg man mäter my med (iaf om man ska tro min gamla arbetsgivare) :p

grimm

Inlägg av grimm »

Kan så vara (kan va ett fall där fel uttryck används för att "alla" gör det) men jag tvivlar på det, vardagsterminologin säger iaf "micrometer" i cnc-verkstadsindustrin. Där talar man istället om my när man talar ytjämnhet. Vi använder nämligen både mikrometer och ytjämnhetsmätare (där vi använder termen my). De ser helt annorlunda ut och fungerar på olika sätt, då man mäter olika saker med dem. För oss är alltså my bara en ytjämnhetstollerans (den har tom en annorlunda symbol på ritningar osv), medans micrometer är tjocklekhetstolleransen beroende på tolleransstandarden som används.

Jag tror att my kommer från det grekiska ordet, och folk kanske använder det i andra brancher där -meterord inte är vanligt förekommande, och att vi talar om mikrometer i verkstadsbranchen för att vi har fler -meterord vi använder där, samt att vi särskiljer my och mikrometer pga ovan förklarade orsak? Det är min högst personliga teori dock. Nu ska iaf inte jag fortsätta med mer off-topic, utan ser fram emot bilder på en avtryckare i svart pulverlack!

PerceptIon

Inlägg av PerceptIon »

Borde väl inte vara så knepigt att komma med två alternativ: Svart pulverlack (eller vad det nu blir) eller obehandlad? Förutsatt att man inte behöver X antal för att det ska vara värt att lacka dårå.

Offtopic: Jobbar med CNC jag med, och här heter det tusendelar/tusingar och man mäter det med en micrometer! :P

Droopfy
Admin

Inlägg av Droopfy »

Låt oss gå back to topic nu, hur intressant jag än finner diskussionen kring lilla my och micrometrar.

Vi lär behöva en lite längre lista om detta ska bli genomförbart till vettiga pengar. Jag ska lägga ut en tråd även på norska forumet.

//Droopfy

Skriv svar