Tyska sektionen - Infanterie Zug

Xarzus

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Xarzus »

Inte direkt ;) Men jag har gjort det, det är sjukt intressant, om man ligger runt 150 i alla fall, då medger säkavståndet att man i alla fall kan skjuta lite, 170 m/s gav över 50m vilket var lite för mycket.

Passar på att smyga in en fråga också, jag har en M40 hjälm som ska målas för att passa från säg 42 och framåt, vilken färgkulör är det som är mest korrekt?

TigerZero

Inlägg av TigerZero »

Hur mycket i kraft är det co2 magasinen tappar ? Jag har läst att det går från 600 ms till 500 ms (ungefär). Om det är så, är den fortfarande användbar som prickskyttevapen ?

Jag tror dom värdena du kollade på är FPS och inte m/s för 600m/s kan jag lova att den inte gör ;).

Har inte chronat min än men jag skulle säga att den iaf tappar hälften av räckvidden efter 15-18 skott med co2 magasinen, alla skott går ungefär lika långt tills du avfyrat ca 15-18 stycken då märks skillanden avsevärt direkt, räkvidden blir inte mindre och mindre förän du når den punkten, men efter dom där 15-18 skotten tappar den mer och mer räckvidd för varje skott efter det, kanske går att skjuta 15-20 skott till efter det men dom sista 5 skotten brukar inte komma längre än 10m.
Men det är ju som sakt bara 8g co2 patroner i den och dom äts upp ganska fort, tror green gas maggen är mycket bättre, dom kan man iaf fylla på direkt när dom börjar tappa effekten.

Ja det är tråkigt med siktet, skulle själv gärna vela ha det siktet på men vågar inte riktigt borra hål i bössan när den är ny :).
Finns en tråd här på ASS i ww2 delen där jag frågade om sikten, finns ju ZF4/ZF41 med 1,5x zoom man kan montera utan att modda, googla och kolla på Ebay så ser du hur det ser ut och vad det kostar. :)

Köpte min på airsoftbutiken, men den finns inte kvar där nu.

Lägger in en egen fråga:
Hur vanliga var svarta läderkängorna på soldater i fält? Vet att low bootsen med gaiters var vanligast, men man ser ju lite bilder här och var där soldater även har höga läderkängor i fält.
Var det bara speciella förband eller officerare som hade dessa?
Försökt googla lite på det men får inte fram något speciellt om läderstövlarna.
SPRAY AND PRAY!

Köhler

Inlägg av Köhler »

Xarzus skrev:Passar på att smyga in en fråga också, jag har en M40 hjälm som ska målas för att passa från säg 42 och framåt, vilken färgkulör är det som är mest korrekt?
Feldgrau torde vara bäst att satsa på, mina hjälmar är målade i det. En reissued M35 singel dekal Heer och en M42.

Bild

TigerZero: Low boots med damasker och läderstövlar var det som i stort sett alla soldater hade i fält. Low boots kunde vara svarta men bruna var nog vanligast.
De kängor du syftar på tror jag är fallschirmjäger boots. Det finns två varianter av dessa och ett par med vanlig snörning fram samt ett par med snörning vid sidan på kängan. Dessa är högre än vanliga low boots.

https://www.atthefrontshop.com/ProductD ... e=gfwslfjb
https://www.atthefrontshop.com/ProductD ... Code=gfbfb
PANZERGRENADIERE!

TigerZero

Inlägg av TigerZero »

Ja det måste nog varit dom kängorna jag tänkte på tacksam för svaret :).

En annan fråga, MP44/STG44 hur vanlig var den bland heer trupperna?

Tänkt att jag ska köra som vanlig menig i heer, en vanlig "svensson" som blivit inkallad.

K98 var väll det dom allra flesta fick i heer men fanns stg44 överhuvudtaget där? Eller får man göra ett SS gear för att passa in med den bössan?
SPRAY AND PRAY!

Terry-hair

Inlägg av Terry-hair »

Stg44 fanns inom heer ja så det borde inte vara några problem ^^

Köhler

Inlägg av Köhler »

Många av de nya Volksgrenadierdivisionerna inom Heer fick extra tilldelning av Stg 44 så absolut ska du köra på det :) SS fick inte allt smaskigt, men nästan ;)
PANZERGRENADIERE!

TigerZero

Inlägg av TigerZero »

Tänkte passa på att slänga in några frågor innan nya året :)

Hade tyska soldater samma utrustning genom hela kriget eller byttes det ut mot nyare saker vart efter?
( Om inget gick sönder eller så )
Tänkte om en soldat fick sin utrustning 1939-1940 hade han då samma kvar om inget gick sönder 1945?
Undrade då om man realistiskt/trovärdigt kan köra med m40 uniform, tex m35 hjälm och dom tidiga kragspeglarna/uniformsdetaljerna även om man tänker sig att året var 1944-1945 men att man varit med sen början av kriget.

Vet att pistol inte var så vanlig bland vanliga meniga i Heer men fanns det överhuvudtaget och var det tillåtet för meniga?
Samma fråga med hölster, hade/fick meniga ha pistol och hölster?
Har en luger med hölster jag brukar ha på spel när fienden kommer innanför säkerhetsavståndet med K98an, men tänkt spela som vanlig Heer menig på ww2 spel så kan jag använda den på sånna spel också utan att det blir orealistiskt/fel?

Xarzus vad brukar du smörja tätningarna, hopupen och bolten på din k98 med?

Gott nytt år!
:D
SPRAY AND PRAY!

Xarzus

Inlägg av Xarzus »

När det gäller pistol till menig så är det väl så att man kanske får göra ett litet avkall på stenhård realism för att ha spelbarhet med en K98, har du dessutom en tidsenlig pistol kommer nog knappast någon gnälla.

Återkommer med exakt vad jag smörjer med när jag kommit hem och kan se exakt vad jag har.

Namboy

Inlägg av Namboy »

Jag skulle nog säga att både m36 och m40-grejer är okej att köra med under de senare krigsåren. Tyskarna tog vad de hade under de sista åren så det är inte ovanligt att se tyska soldater 1945 bära utrustning ur äldre förråd.
Det enda som blir lite knasigt, i min mening, är om scenariot utspelar sig -39 eller -40 och folk rusar runt med stg44:or eller liknande! :)

Själv bär jag lite blandade modeller på själva uniformsdelarna (m40 tunika med m43 brallor t.ex.), just för att jag tänkte mig en soldat under de sista ~2 åren.
"We're surrounded. That simplifies things."

Knasp

Inlägg av Knasp »

Meniga kunde ha pistoler om de var maskingevärsskyttar (2:a nerifrån): http://mp44.nl/equipment.htm

Ang. utrustning så är väl sanningen den att vilken utrustning som är korrekt är väldigt beroende på vilken specifik enhet, på vilken plats och tid...

Dock så utspelar sig ju majoriteten av airsoftevenemang (och även reenactments om jag har uppfattat saken rätt) under krigets slutskede, 1944-45 så då kan man ju lika gärna satsa på det. Vet inte vart ni köper era prylar men för tex tunikor brukar ju alla varianter vara ungefär lika dyra.

Plus en fråga: Vilken färg kan jag använda till att måla om hjälmen? Någon sorts texturfärg för metall?

Skriv svar