Tyska sektionen - Infanterie Zug
Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug
Jag håller på med en utrustningsguide för Waffen SS på AirsoftSveriges wiki, det går långsamt och har stått stilla de senaste månaderna då jag gör det på min fritid men det är en början.
Baserar mycket av det i uniformsväg jag skriver där på Michael D. Beavers böcker "Uniforms of the Waffen-SS" och "Camouflage uniforms of the Waffen-SS".
Baserar mycket av det i uniformsväg jag skriver där på Michael D. Beavers böcker "Uniforms of the Waffen-SS" och "Camouflage uniforms of the Waffen-SS".
Detta ska kollas uppKöhler skrev:Jag har själv inte hittat någon som är spot on med en lista över det du söker. Men dessa länkar kan vara en hjälp på traven.
Annars finns det lite att läsa om här på forumet ifall du leter liteHar du läst någonting om tyska soldater och deras utrustning sen innan?
Är du intresserad främst av WSS Panzergrenadier?
http://www.panzergrenadier.net/forum/
http://www.feldgrau.com
http://www.dererstezug.com
http://www.die-freiwilligen.pl/
http://www.3kompanie.org/

Jag har faktiskt kollat igenom det mesta här på forumet, men var ute efter " Den tyska soldaten i det förbandet har det och det på sig " förklaring.
Jag tog dom som exempel

Har precis upptäckt G6G Kar98, verkar helt fantastisk, någon som har något att dela med sig om den ? Hur mycket zoom är det på deras scope ?
Hittade denna sidan med tecknade illustrationer på tyska soldater, står inte vilka förband dom är.. http://www.militaryphotos.net/forums/sh ... rms-of-WW2
Köpte en G&G Kar98 eller G980 som dom kallar den för några månder sen.KingPanda skrev:Har precis upptäckt G6G Kar98, verkar helt fantastisk, någon som har något att dela med sig om den ? Hur mycket zoom är det på deras scope ?
Har bara använt den på ett söndagsspel hittils men fungerar rätt bra om man använder rätt gas.
Den är i riktigt trä dock ganska biligt sådant som lätt får battlescars och revor har jag märkt ( inga fina den här ser använd ut scars ), man får med 2x Co2 magasin, det ena är high powered och den andra low powered, low powered magasinet är helt värdelöst att spela med utomhus, det magget har väldigt dålig räckvidd, iaf mitt. Ska dock gå att byta ventilen till ett vanligt high powered.
Notera även att det är 8g co2 patroner EJ 12g som går att köpa överallt. Fick köpa mina 8g patroner från någon inredningsfirma på nätet.
Kommer även med en billig lädersling, piprensare och en liten låda G&G 0,30 kulor.
Finns även green gas magasin som jag nog skulle rekommendera, har dock samma räckvidd som en standard AEG med vanlig green gas, måste köra på tex power up gas för att få ut den riktiga räckvidden och effekten ur bössan.
Köpte 1x extra co2 mag från utlandet då dessa ej gick att få tag på i sverige, det co2 magget landade på ca 740kr med kostnaden för magget,tull och frakt så är inte billigt om man vill ha fler.
Något kikarsikte får man inte med, det är ett på bilden på kartongen men det är bara för ilustration, ska du ha ett sånt som på bilden får du ge mellan 300-500$ på ebay och göra modifikationer på metall kroppen ( borra hål, gänga upp osv ).
Magasinen passar ej heller i K98 magasinfickor, dom går att få i men det går absolut inte att stänga locken på fickorna, ska dock passa i G43 fickor vad jag hört.
Bolten är kanske lite väl vobblig i kroppen men glider fint och gör sitt jobb perfekt, händer dock att den fastnar på 1a kulan i nyladdat magasin, ibland får man ta ur magget och stoppa i det igen för att det ska gå.
Obs det går inte att trycka tillbaka bolten om du har ett greengas mag utan boll i bössan fungerar bara så länge det finns boll i det, hade nästan sönder mina när jag provade, går dock perfekt med co2 magasin utan boll av någon anledning.
Men det är en väldigt härlig känsla att spela med det, lite jobbigt att ladda om magasinen och co2 patronerna tappar nästan all effekt efter ca 15-20 skott.
Bössan är kanske inte helt lämplig på ett söndagsspel om man vill vara vid frontlinjen men fungerar nog underbart på ett ww2 spel.
Hyfsat bra pris jämfört med Tanakas, men har du råd så skulle jag rekomendera Tanakas K98 framför denna, jag hade inte det och därför blev det G&G´s

Är det något annat du undrar över bössan så är det bara fråga

Blev kanske lite OT och en hel vapen recension

SPRAY AND PRAY!
Aha då är jag med vad du är ute efter! De bilder du länkat till finns i böcker från Osprey som är informativa och bra och som har ett brett utbud.Detta ska kollas upp![]()
Jag har faktiskt kollat igenom det mesta här på forumet, men var ute efter " Den tyska soldaten i det förbandet har det och det på sig " förklaring.
Jag tog dom som exempelMen tror det blir Panzergrenadier, Waffen-SS eller FJ som är intressantast. Tror iaf
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1841763268
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1841765899
Mycket handlar också om vilket år du vill gestalta, detta avgör i hög grad vilken utrustning som är lämplig. Waffen SS och Heer kan jag hjälpa dig med tips och vart du kan köpa saker. FJ är jag inte så insatt i ännu

Panzergrenadier är bara en vapengren som många andra, i princip infanteri som åker i bepansrade fordon i takt med stridsvagnar. Alltså kan man vara panzergrenadier ur Heer eller ur WSS, handlar mest om vilken färg på axelklaffarna man har då vi inte har tillgång till fina fordon direkt

PANZERGRENADIERE!
TigerZero : Det var väldigt utförligt förklarat, det gillar vi
Hur mycket i kraft är det co2 magasinen tappar ? Jag har läst att det går från 600 ms till 500 ms (ungefär). Om det är så, är den fortfarande användbar som prickskyttevapen ?
Det var synd att det skulle vara sånt jobb med att få på kikarsiktet på geväret. Vill så gärna ha det !
Finns det möjlighet för co2 på tanakas version ? För gas är inte så optimalt på kallare årstider om jag förstått allt rätt.
Vet du någon svensk ÅF som säljer dessa bössor ?
Köhler : Då kommer vi till min nästa fråga. Tyskarna hade en hel del olika camo uniformer/uniformsöverdrag, kan man som heer ha vilket camo som helst ? De är inte enbart gjorde för elitstyrkorna ? Sen får man självklart hålla sig till ett camo så det ser enhetligt ut.

Hur mycket i kraft är det co2 magasinen tappar ? Jag har läst att det går från 600 ms till 500 ms (ungefär). Om det är så, är den fortfarande användbar som prickskyttevapen ?
Det var synd att det skulle vara sånt jobb med att få på kikarsiktet på geväret. Vill så gärna ha det !
Finns det möjlighet för co2 på tanakas version ? För gas är inte så optimalt på kallare årstider om jag förstått allt rätt.
Vet du någon svensk ÅF som säljer dessa bössor ?
Köhler : Då kommer vi till min nästa fråga. Tyskarna hade en hel del olika camo uniformer/uniformsöverdrag, kan man som heer ha vilket camo som helst ? De är inte enbart gjorde för elitstyrkorna ? Sen får man självklart hålla sig till ett camo så det ser enhetligt ut.
Som Heer hade du vanligtvis inget camo utöver din zeltbahn/tältdel, användes som en poncho. Visst fanns det smock i splintarn och sumpftarn som Heer hade men i väldigt liten utsträckning.
Gillar du camo så ska du satsa på WSS som hade smocks och hjälmdok nästan uteslutet. Samt dot 44 uniformen
Det är väldigt ovanligt att se Heer och WSS byta camo med varandra.
Gillar du camo så ska du satsa på WSS som hade smocks och hjälmdok nästan uteslutet. Samt dot 44 uniformen

PANZERGRENADIERE!
KingPanda: Nej, det finns inga CO2 magasin till Tanakas Kar98k. Däremot om du använder en starkare gas kan du nog använda den neråt nollgradigt, jag chronade 170 m/s med 0.25g kulor med min i somras, alldeles för mycket då men kan ha sina fördelar när temperaturen sjunker.
Hur mycket tappar den i utgångshastighet och räckvidd med säg 0.30 kulor eller tyngre? Torde det inte gå att justera lite på så vis?
PANZERGRENADIERE!
Säkerhetsavståndet beräknas dock på anslagsenergin som inte minskar med tyngre kulor. Dock finns det bra anledningar att gå på lite tyngre kulor med bössor som skjuter hårt då en tyngre kula ofta går rakare i luften och så länge man inte väljer för tungt även bibehåller hyfsad räckvidd.
Ahh det är så det fungerar
Tack för svaret!
Inte optimalt för sib då alltså

Inte optimalt för sib då alltså

PANZERGRENADIERE!