crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?
-
crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?
Hej,
jag stötte på ett ganska roligt fenomen igår när jag cronade min sr25. om jag cronade utan ljuddämpare så gjorde den 150m/s vid mynningen, men när jag satte på ljuddämpare (som inte agerar pipförlängare) så cronade vapnet 135m/s vid mynningen.
så nu är min fråga: vilket av resultaten är det man ska använda med tanke på säkerhetsavstånd? det är ju endån från mynningen man ska mäta, och om då mynningen är längre fram än där innerpipan slutar så blir ju resultatet annorlunda.
jag stötte på ett ganska roligt fenomen igår när jag cronade min sr25. om jag cronade utan ljuddämpare så gjorde den 150m/s vid mynningen, men när jag satte på ljuddämpare (som inte agerar pipförlängare) så cronade vapnet 135m/s vid mynningen.
så nu är min fråga: vilket av resultaten är det man ska använda med tanke på säkerhetsavstånd? det är ju endån från mynningen man ska mäta, och om då mynningen är längre fram än där innerpipan slutar så blir ju resultatet annorlunda.
*sssssssffffffffk......*
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!
-
Re: crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?
Vafalls? Det här måste undersökas (om inte något smartskaft kommer med en jättebra förklaring dvs.) Låter ju väldigt konstigt. Eftersom kulan redan har lämnat innerpipan, så borde väl inte luftkudden påverka kulan? Jag utgår från att du har skjutit flera skott, så inte vapnet varierar så mycket mellan varje skott.
Fd. Septicemia
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
Första gången någonsin jag hör talas om det här problemet...
Kan ioförsig ha att göra med luftkudden som bildas i ljuddämparen men som du säger vilket resultat ska man räkna med
Kan ioförsig ha att göra med luftkudden som bildas i ljuddämparen men som du säger vilket resultat ska man räkna med

chrona med det du spelar med...
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?
Betyder det att om den chronar 150ms utan och 135ms med ljuddämpare, så kan man trimma upp den ännu mer? Det är ju bara fel...chrona med det du spelar med...
Märkte precis likadant i min l96a, orkade dock inte ta upp det någonstans då jag trodde de var chronon de var fel på

Men jag kör med "högsta" utgångshastigheten, när jag säga vad bössorna chronar, ökad säkerhet i airsoft = blir roligare att spela då.

De svider när jag kissar.
nej men spelar han med ljuddämpare på så chronar han med den på... och vice versa...
Är ju knappast fel eftersom det är den utgångshastighet han får när han har på en ljuddämpare...
Är ju knappast fel eftersom det är den utgångshastighet han får när han har på en ljuddämpare...
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
Men Snöhäst... lägg ner och sluta sprid myter.
1. Du uppfattar inte ca 7,5-10% ökningar i utgångshastighet med blotta ögat.
2. Jag har använt tillräckligt många ljuddämpare på tillräckligt många airsoftvapen för att veta att de inte märkbart påverkar precisionen. Om det skulle vara så skulle det definitivt inte vara positivt.
Om kulbanan påverkas märkbart av en ljuddämpare på något sätt har du antagligen träffat någon del av ljuddämparen. Vilket märks tydligt på rikoschett-ljudet.
@Necro
Det kan inte vara så att ljuddämparen påverkar ljusförhållanden eller att du skjuter från en lite annorlunda vinkel med den på?
Om du vet att bössan är lite vassare med ljuddämparen av är det väl bara anpassa sig efter regelverket på platsen. Det är egentligen inte konstigare än att bära med sig två vapen med olika trim. Du vet ju alltid själv när den är på trots allt och det är ju det som är det viktiga.
1. Du uppfattar inte ca 7,5-10% ökningar i utgångshastighet med blotta ögat.
2. Jag har använt tillräckligt många ljuddämpare på tillräckligt många airsoftvapen för att veta att de inte märkbart påverkar precisionen. Om det skulle vara så skulle det definitivt inte vara positivt.
Om kulbanan påverkas märkbart av en ljuddämpare på något sätt har du antagligen träffat någon del av ljuddämparen. Vilket märks tydligt på rikoschett-ljudet.
@Necro
Det kan inte vara så att ljuddämparen påverkar ljusförhållanden eller att du skjuter från en lite annorlunda vinkel med den på?
Om du vet att bössan är lite vassare med ljuddämparen av är det väl bara anpassa sig efter regelverket på platsen. Det är egentligen inte konstigare än att bära med sig två vapen med olika trim. Du vet ju alltid själv när den är på trots allt och det är ju det som är det viktiga.
Lgt. Skalptagare
Jag kan tänka mig att utseendet på insidan av ljuddämparen
spelar ganska stor roll för hur ditt resultat blir...
om ljuddämparen är byggd på ett sätt som gör att luften får utrymme
att expandera när den lämnar pipan och sedan i ljuddämparen skapar
ett luftflöde som motverkar din boll ut från ljuddämparen...
gjorde en snabb bild på hur jag tänker...typ nått sånt här:

jag spekulerar bara och kan ha helt fel...men insidan på ljuddämparen
borde ju spela roll för hur luften beter sig inuti den...och detta varierar ju
lite beroende på vilken dämpare det är...
men som sagt bara spekulationer
spelar ganska stor roll för hur ditt resultat blir...
om ljuddämparen är byggd på ett sätt som gör att luften får utrymme
att expandera när den lämnar pipan och sedan i ljuddämparen skapar
ett luftflöde som motverkar din boll ut från ljuddämparen...
gjorde en snabb bild på hur jag tänker...typ nått sånt här:

jag spekulerar bara och kan ha helt fel...men insidan på ljuddämparen
borde ju spela roll för hur luften beter sig inuti den...och detta varierar ju
lite beroende på vilken dämpare det är...
men som sagt bara spekulationer
-
Hmm, jag vet inte riktigt. Jag förstår hur du tänker, men borde inte kulan hinna lämna ljuddämparen innan luften hinner expandera i ljuddämparen och på så vis "förstöra" för kulan?
Fd. Septicemia
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
Hittade detta svaret på ett Filipinskt Airsoft Forum där man diskuterade ämnet (Gammal tråd), Så troligen kan det påverka gevärets FPS till en viss del.
Generally Yes, a suppressor will reduced your FPS in Airsoft by about 3% to 7% depending on suppressor, bullet weight, FPS output.
But in real firearms, a sound suppressor will reduced FPS by about 15% to 18%, that why ammo used in sound suppressor are extra heavy called sub-sonic rounds. For example, a 9mm regular is about 110 grain for 1150 FPS, a sub-sonic is 147 grains at about 900 FPS like the Hydrashock of Federal. Hence lower FPS would mean lower reduction in FPS after d suppressor, and also reduction of sonic boom caused by velocity exceeding the speed of sound, likewise a higher weight means fast knock down of opponents.
M.v.h.
Charles a.k.a DaToolBox "The Father of Wulfjawz"
I'm just an old fart, Trying to cope with today's reality
Mina affärsredovisningar
Charles a.k.a DaToolBox "The Father of Wulfjawz"
I'm just an old fart, Trying to cope with today's reality
Mina affärsredovisningar