v3. baksug och dragkedje ljud

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Crapgame

v3. baksug och dragkedje ljud

Inlägg av Crapgame »

i Fredags testade jag för första gången min begagnade G36k som jag köpt för ett tag sedan, då funkade den bra i hemma.
Idag när jag kom ut i skogen så löt den lite som en dragkedja fram å tillbaka (Vanligtvis brukar det vara att kuggen smulas sönder, men jag tänkte att det får gå om det går.)

bössan sköt helt okej i början, men jag tänkte att den motorjustering kanske var på plats. Det ändrade ingenting i ljudet.
Då började hopen krångla och den sköt bara några meter sedan blev det värre och kulorna spred sig som en dusch, då skruvade jag av ytterpipan och såg att kulorna som stannade till i mynningen på pipan och som åkte tillbaka lite innan de for ut. (detta brukar ju kunna bero på cylinder kontra längd på pipan, men pipan är knappt så lång som en g36k pipa ska vara.

jag ska öppna bössan senare ikväll men är det någon som har en bra idè på vad det kan vara?
är det nått kugg som skulle kunna vara trasigt med tanke på missljudet?

Helge

Re: v3. baksug och dragkedje ljud

Inlägg av Helge »

Inte oringen som korvat till sig eller blivit utsliten på pistongen?
Är den tät om du blåser rakt in i nozzlen?

Crapgame

Inlägg av Crapgame »

har öppnat den nu, blir spännande om jag får ihop den igen, men jag såg inga skador på kuggar eller på Oringar.
däremot var det en stor samling metall på pistonghuvudets Oring, säkert ett resultat av slitage på pistongens tänder,
det ser ut som att pistongens tänder skulle ha antingen varit i två olika nivåer från början eller blivit nedslitna på det sättet under
en lång tid. Frågan är iaf om det kan varit pistongens tänder som gjorde att bössan inte fick tillräckligt med luft för att skicka ut kulorna samt missljudet a.ka. dragkedja och baksuget.

+ att gearboxen måste ha fått en hel burk med fett från förra ägaren….ojoj

frange

Inlägg av frange »

Tror du har det klassiska problemet som omnämns 'pistongsallad', alltså rasad pistong. Dragkedjeljudet är dreven som kuggar/slirar över tänderna på pistongen. Anledningen till att kulorna bara pluttas ut är för att pistongen bara åker en liten bit av vad den ska; du får bara ut en liten del av den luftmängden som ska driva kulorna.

Det spånet du hittat är resterna av pistongens tänder. Skjut inte mer, har du otur kan någon tanddel komma i kläm mellan dreven och i värsta fall knäcka drevens tänder eller spräcka bussningarna, då blir det mer trasiga delar att byta.

Så, pistongbyte är det som gäller.
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...

Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Skriv svar