Vilket spel skall jag välja?
Re: Vilket spel skall jag välja?
Jag har oxå svårt med skenavrättningar, men kan inte sätta fingret på exakt varför. Kan dock se min dubbelmoral i det hela och kan inte argumentera emot de i tråden ovan som har ett mer genomtänkt resonemang än vad jag har. Jag är bara inte lika öppen i mitt tankesätt tyvärr :(
Jag har som arrangör för Pandion svårt att tala gott om mina spel och vad som gör dem bra enligt många spelare. Men utifrån vad du skriver att du vill ha så säger jag att du ska deltaga på Tier 1 Military simulation :)
Jag har som arrangör för Pandion svårt att tala gott om mina spel och vad som gör dem bra enligt många spelare. Men utifrån vad du skriver att du vill ha så säger jag att du ska deltaga på Tier 1 Military simulation :)
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Ordet skenavrättning är helt fel i sammanhanget. Jag har aldrig hört talas om det i spel. Avrättning i form av ren arkebusering eller knifekill förekommer men skenavrättning?
Detta är ett starkt negativt laddat ord, något som journalisten som först använde det med största säkerhet var medveten om. Anledningen till det är att en skenavrättning i verklighetenär en av de grymmaste tortyrmetoder som någonsin har funnits. Den som blir utsatt för det tror sig dö och det är det metoden bygger på.
Det är dock inte alls det som händer på spel. Den som blir avrättad i spel tror sig inte dö och är inte rädd för sitt liv, precis som den som blir skjuten på annat sätt på spel inte blir allvarligt skadad eller dör av det. Att kalla det för skenavrättning är likvärdigt med att kalla spel för krig och säga att man ska ut och döda folk i helgen.
Vi är alltså offer för retoriken här. Det är ett gammalt hederligt trick att felanvända negativt laddade ord för att förvanska.
Detta är ett starkt negativt laddat ord, något som journalisten som först använde det med största säkerhet var medveten om. Anledningen till det är att en skenavrättning i verklighetenär en av de grymmaste tortyrmetoder som någonsin har funnits. Den som blir utsatt för det tror sig dö och det är det metoden bygger på.
Det är dock inte alls det som händer på spel. Den som blir avrättad i spel tror sig inte dö och är inte rädd för sitt liv, precis som den som blir skjuten på annat sätt på spel inte blir allvarligt skadad eller dör av det. Att kalla det för skenavrättning är likvärdigt med att kalla spel för krig och säga att man ska ut och döda folk i helgen.
Vi är alltså offer för retoriken här. Det är ett gammalt hederligt trick att felanvända negativt laddade ord för att förvanska.

Det där ser inte illa ut! Har du varit där själv?delendam skrev: Men utifrån vad du skriver att du vill ha så säger jag att du ska deltaga på Tier 1 Military simulation
De var över till oss i Sverige i vintras och kommer nu till februari igen för att spela som en grupp i mitt spel Op:Wendigo. De applicerar sin speltyp på sin lilla grupp i mitt spel så jag har fått se hur de jobbar. Kan säga som så att det finns ingen arrangör i Sverige som är i närheten av hur Tier 1 gör sina spel verklighetstrogna utifrån militär organisation, samtidigt som de menar att det finns inget i England som är i närheten av den simulering som Pandion erbjuder. Så allt hänger alltså på vad du verkligen gillar, de flesta säger att de vill ha verkligare spel men ofta menar man olika saker för vad som ska upplevas som verkligt. Så, anmäl dig till olika spel, testa och hitta den typ du gillar!
Twist: Du har som alltid rätt! Intressant hur man kan falla i retorikens lömska fallgropar. :/
Twist: Du har som alltid rätt! Intressant hur man kan falla i retorikens lömska fallgropar. :/
Någon som kan rekommendera ett spel som har hyfsade gearambitioner, faktioner, uppdrag och scenario men som inte är så mycket lajv eller låtsas-lumpen? Gärna med bil tillåtet då jag pajade knäna på förra jobbet så hajk med all packning går bort?
Långt söndagsspel med massa pang pang fast med uppstyrda lag och objektiv, typ USA-ryssland / USA-Taliban (hundra tusen olika faktioner ala nordic op går bort) vill jag ha.
Finns det något sådant och vad vill jag åka på i så fall?
Långt söndagsspel med massa pang pang fast med uppstyrda lag och objektiv, typ USA-ryssland / USA-Taliban (hundra tusen olika faktioner ala nordic op går bort) vill jag ha.
Finns det något sådant och vad vill jag åka på i så fall?
Knowledge is power, hide it well.
Min presentationstråd: viewtopic.php?f=165&t=9285
+1 på Delendam.
Fattar heller inte meningen med folk som försöker lajva. Lönnfeta och på svenglish försöker spela elitsoldater. Herregud...
Skrattar röven av mig rätt ofta...
Hade varit faen så bättre om folk lärt sig läsa kartan, vara klara och tydliga över radion samt kanske orkat springa lite.
Om vi nu ska prata om att "leva" sig in i rollen. För där har vi något som är viktigt för MIN upplevelse...
//Peter
Fattar heller inte meningen med folk som försöker lajva. Lönnfeta och på svenglish försöker spela elitsoldater. Herregud...
Skrattar röven av mig rätt ofta...

Hade varit faen så bättre om folk lärt sig läsa kartan, vara klara och tydliga över radion samt kanske orkat springa lite.
Om vi nu ska prata om att "leva" sig in i rollen. För där har vi något som är viktigt för MIN upplevelse...
//Peter
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Som tidigare sagt, det är ok att inte förstå men vi kan väl komma överens om att vi inte dömer och förlöjligar varandra för att vi gillar olika saker? Om du inte förstår så är det ju hos dig något saknas. Tycker du att vi som har lite större förståelse och bredare referensramar har rätt att idiotförklara dig för det?
Nä, jag trodde inte det heller. Då kan du låta bli att själv göra det också. Tala fint och visa respekt så får du kanske respekt tillbaka.
Nä, jag trodde inte det heller. Då kan du låta bli att själv göra det också. Tala fint och visa respekt så får du kanske respekt tillbaka.

Minre bråk, mer förslag på spel i rätt stil tack 

Knowledge is power, hide it well.
Helt fantastisk meningTwist skrev:Tycker du att vi som har lite större förståelse och bredare referensramar har rätt att idiotförklara dig för det?

Annars +110 på Djihani.
EDIT: adjusted attitude
Senast redigerad av 1 Mixe, redigerad totalt 0 gånger.