Vilket spel skall jag välja?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Butcher82

Re: Vilket spel skall jag välja?

Inlägg av Butcher82 »

Jag skulle föreslå att du åker iväg på ett valfritt spel och provar på innan du bestämmer dig för ifall rollspel är din grej eller inte, för mig och de flesta som åker iväg på milsim är just lajvandet ett inslag man vill komma åt för att göra det hela lite realistiskt annars är det bara att åka iväg på valfritt söndagsspel och kräla runt och utföra olika uppdrag ifall det är det du är ute efter.

För mig på milsim innebär det att man spelar en roll i en berättelse hur man än gör kommer man inte ifrån detta, visst förekommer det skitsnack mellan människor det kommer man inte ifrån heller men det hålls på en hyfsad nivå, man börjar inte snacka skit mitt i en eldstrid eller när man ligger och spanar på fienden och försöker koncentrera sig på att få så mycket information som möjligt man väljer helt enkelt sina stunder då man snackar skit.

Som sagt innan du har provat på lajvandet inom milsim så kommer du egentligt inte veta ifall du tycker om det eller ej, för ärligt talat så har du inte provat på det även fast du känner nu att du tror dig inte komma tycka om det så kan man alltid ändra uppfattning.

Jag skulle föreslå att du kollar in Hearts and Minds som är ett väldigt bra milsim med mycket inslag av lajv och uppdrag och så lite pang pang som möjligt (beroende vilken fraktion man spelar)
Fördelen med lajvandet inom milsim är att ifall man blir utskjuten så får man komma tillbaka som en ny karaktär med ny bakgrund och detta vill man undvika då det innebär att man måste lägga tid på att uppfinna hjulet igen, därför försöker man att inte bli utskjuten och kanske utför sina uppdrag lite försiktigare vilket i sin tur blir stämningshöjande och mycket roligare.
Krig är Krig, vi intar stadshotellet. (Sann PMC anda)

Boogieman

Inlägg av Boogieman »

Jag vill förtydliga att HAM är ett milsim likväl som ett lajv där rollspelandet är essentiellt för att spelet ska fungera. Krav ställs på att man ska vara ingame och i karaktär när man är bland andra spelare, inklusive sin egen grupp.
Man är välkommen att dyka upp och prova om den sortens spel är nånting för en själv, men då förväntas man acceptera att man inte kan prata gearboxar. Väder, vind, skoskav och annat kan man prata om, men som ens karaktär och inte som den halvfeta airsoftare man är :)

Kan för övrigt bara säga att det finns många förvuxna söndagsspel, många icke-rollspelande milsim och annat, bara välj och vraka. Eller, kan du kanske arrangera något på egen hand?
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Hymer

Inlägg av Hymer »

Jag älskar milsim men undviker lajvandet. Vi inom gruppen pratar om vad vi vill men håller det där. Kommer ju inte börja prata offgame saker med någon random person om jag inte märker att personen i fråga vill prata detta med mig.

Men det är klart man lever ju sig in i rollen men det innebär ju inte för mig iaf att allt man pratar om är ingame saker i 2 dagar.

Prova att åk på valfritt milsim med en bra inställning så kommer du nog bli nöjd.

Supernaut

Inlägg av Supernaut »

Vad ni gör när ingen hör skiter jag i, men inget dödar stämningen så mycket som när någon ska snacka airsoft eller annat som rycker mig ur fiktionen. Visst, det måste inte vara djupa karaktärer med värsta bakgrunden, men undviker en att snacka off och iaf spelar rollen lite mot andra ökar stämningen rejält. Jag vill iaf att motspelaren låtsas att de är amerikanska soldater och inte bara tjommar i multicam, då kan jag lika gärna spela paintball.

FreddyFourFinger

Inlägg av FreddyFourFinger »

+1 på Supernaut
You can't start a fire without a spark...

Mixe

Inlägg av Mixe »

Absolut ingen tanke på att förstöra för någon annans upplevelse. To each their own. Det jag menar är att jag är ute efter ett spel där uppdragen i sig är så realistiska att inget extra spel behövs. Jag vill spela med proffsiga och seriösa människor som kan ha fokus på uppgiften. Inte nödvändigtvis med amerikanska soldater- eller vad nu den som spelar tror att en amerikansk soldat är. När jag gjorde lumpen var det rätt högt i tak vad man pratade om mellan det att man pratade jobbet. Varför inte, liksom? Soldater, i min erfarenhet, är grovarbetare och inte mer seriösa än vad som krävs av dem.

Vilket osökt för mig in på SSMG. Någon med erfarenhet av deras spel? De verkar ha ett bra upplägg.

Och sen en grej om Berget: jag såg ett klipp på Youtube från Berget med en skenavrättning av ett antal soldater. Jag är inte med i något spel som innehåller den typen av avskyvärda skithandlingar, och jag spottar ärligt talat i ansiktet på vem som helst som föreslår det. Empatistörda snorungar, oavsett ålder. Fy fan vad äckligt. Och jag skiter dessutom i om det "bara är en del av spelet". Om det är vad man lajvar kan man ärligen stoppa upp sitt lajv-larv i mumindalen. Det är ingen lek och skall inte heller lekas. Sorry för ilska och förakt, men det är allt jag har över för avrättningar och de som vill ägna sig åt det, ens på låtsas.

MRV

Inlägg av MRV »

+10 på mixe hehe ;)

Bloodneed

Inlägg av Bloodneed »

Tycker du har en jävligt pissig attityd, kalla folk för empatistörda snorungar och hävda att deras empatiförmåga skulle vara mindre för att dom kan se ett lajv för vad det är. Då antar jag att du tycker att folk som spelar som talibaner ÄR terrorister?..Med det sagt ha dina värderingar men varmedveten om att det finns folk som kan distansera sig längre från verkligheten än du, och dom är varken empatistörda eller okej att spotta i ansikte.
Senast redigerad av 1 Bloodneed, redigerad totalt 0 gånger.
CTR EP3 Championship White, nuff said

ministry

Inlägg av ministry »

Eftersom allt vi gör är lek och olika grader av rollspel (vilket egentligen tangerar varandra) och låtsas med olika nivåers framgång; varför vara upprörd och arg över att folk vill låtsas på olika sätt? Åk inte på de spelen bara. Och sådant snack om att spotta på någon för att deras lek inte passar din hör hemma hos en femtonårings vokabulära arsenal. Du är åtminstone arton, så bättre kan du än spottloskor och allmän e-ilska.

Det är en sak om någon förstör din lek. Det är illa. Men det är en helt annan fråga än att du har en åsikt som skiljer sig från någon annans om hur leken skall lekas.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Mixe

Inlägg av Mixe »

Jag anade nog att det skulle uppröra många vad jag skrev, men det är ok. Jag tycker att avrättningar är avskyvärda och obehagliga, och djupt osmakliga och olämpliga att väva in i en lek. Jag tycker inte heller att det är ok att ha en lek där man har iscensatt pedofili, till exempel. Och ja, jag tycker att det är jämförbart. Vissa grejer ger man bara sjutton i. Jag väntar bara tills media får tag på klippet jag såg från Berget, och vad som händer med airsoftsporten efter det. Och tyvärr, då tycker jag att det är självförvållat. FRAMFÖR ALLT om de som seriöst håller på med sporten/rollspelet går ut och försvarar det.

Vilket återigen osökt för mig in på SSMG, som har som policyregel att inga skenavrättningar får genomföras. Jag hittar förvånansvärt lite om deras upplägg på forumet, med tanke på hur påkostat det verkar. Någon med erfarenhet eller åsikter?

7 november 2012, 18:30:
Hammerhead skrev:Snackar man offiga saker när man är på span finns ju fortfarande risken att någon annan hör det, vem vet vem som ligger i busken bredvid? Om du spelar Yankee doodle och säger "äää men asså djurgårn fick ju fett me torsk igår ba, vi drog till Kista Galleria och käkade köttbullar istället" eller så enkelt som "fi i busken kl 2". Jag vill inte bara se vem det är jag möter i terrängen, jag vill höra det också.
Helt ok. Men vad jag minns från lumpen och i mina kontakter med riktiga soldater så är det EXAKT vad man pratar om 90% av tiden :)

Skriv svar