Tjo!
Det bakre slingfästet på min Dboys AK74M lossnar när som helst. Jag har försökt banka till fästet på motsatta sidan till där öglan sitter. Blev väl sådär kan man säga
Finns det något snofsigt fix för detta eller är det bara att köpa ett nytt fäste? Vilket rekommenderar ni då? Kollade runt efter ett bra fäste men det mesta är railfästen eller ett och annat velcrofäste.
Kan du beskriva _vad_ som faktiskt håller på att lossna? Finns ju flera idéer du kan testa beroende på vad som lossnar. Är det tex en skruv så kan du tex svarva till en liten mässing ring, dra nya gängor i den, sen borrar du upp hålen i kolven i lite för liten diameter så det blir presspassform, sen knackar du in mässingringen i hålet, gärna med ett starkt lim som binder plast och metall.. se till att plasten är ren och dra gärna en eldlåga lite snabbt över området så blir det extra rent från sånt som kan störa härdningen av limmet. Är det inte total skitplast är det alltid en bra lösning att fixa trasiga gängor i plast, om utrymme finns. Men den idéen beror ju helt på vad det är som lossnar för dej som sagt... Alternativt kan du ju göra så oavsett, med ett remfäste anpassat för träkolvar tex. Beskriv gärna exakt vad du behöver hjälp med, så är det enklare för folk att hjälpa dej.
Ok, jag skall försöka vara mer specifik. Dels är det själva D-ringen som håller på att dras isär. Sen håller själva D-ringens infästning på att lossna med. Infästningen är som en sprint där man böjt till ändarna på baksidan av fästet så att den skall sitta fast men ändå kunna röra på sig så att slingen inte skall tvinna sig.
Man kan säga att fästet är indelat i tre delar. En D-ring, sprinten som håller fast D-Ringen och gör så att den kan snurra och sist sitter allt i brickor på vardera sida av kolven.
Det är en Dboys ak 74m Ministry. Det står ju i mitt första inlägg. Det bakre fästet som vi snackar om ser väl likadant ut på alla Ak74m från Dboys?
Synd att man inte kan ladda upp bilder på det just nu men jag hoppas att det är lite klarare nu
Nåväl. Det idiotsäkraste är att köpa ny kolv - det rör sig om ca 17 dollar från Kina. Det går förvisso att göra en egen "ring" av tjock ståltråd eller liknande som målas, men själva fästet i kolven har jag aldrig förmått att ta ur eller in. Enskilda sådana har jag inte sett säljas för övrigt.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой
Det är bara det att jag är rädd att jag får samma skit igen om jag beställer en ny kolv. Om man satsar på att köpa en dyrare AK som t.ex VFC så kanske man slipper problemet och får en riktigt tjusig och bättre bössa på köpet? ^^
Det stämmer att bössan är klart bättre externt med VFC (internt är vfc vanskliga men det är både enkelt och billigt att ändra på). Däremot går slingfästen av även på VFC. Det händer helt enkelt efter mer eller mindre lång och trogen tjänst. Mig har det dock inte hänt på varken Cm, Kalash eller VFC.
Ett tips är ju ändå att skaffa ny kolv till ditt nuvarande vapen och köpa en VFC ändå. En kolv är ju inte anledning till att skrota en vacker AK, men den känns ju tämligen tråkig både att spela med, ha som backup eller sälja utan en kolv. Det är en investering oavsett tycker jag.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой
Ok, då verkar den se ut precis som mina VFC med skelettkolv.. Jag skulle gjort så här för en enkel lösning om jag hade tillgång till en enkel svarv. ta bort remöglan och dess låsning i kolven. mät sen hålet och svarva till en passande stång med spår för låsbrickor i lämlig storlek, med lagom utrymme för kolven mellan brickorna, som hindrar att den åker ur hålet åt endera, samt stabiliserar det hela och förhindrar slitage i hålet.. Sen gör man ett hål i ena änden, genom diametern alltså, för en ögla. Har du tillgång till en svarv kan du tom göra den själv med lite handledning. Den nya öglan om du behöver göra en, kan du göra av en tunn stålstång eller tjock ståltråd som du sen svetsar ihop efter du böjt till den i passande form. Då har du en enkel men väldigt stabil lösning, som fortfarande snurrar fint i hålet och fungerar precis som orginalet.
Personligen hade jag försökt åtgärda felet och sedan uppgraderat till en "bättre" bössa. Kalash's ytfinish är hemsk i mitt tycke, och efter min erfarenhet med min fd akms-model, RK-10S (stålvarianten alltså) kna jag säga att även om de flesta delar verkar hålla bra, så var materialval och tjocklel i kolvlåset rent skrattretande, samt att bakre siktet's materialval, om än stål, var så poröst att det gick av på mitten när bössan föll omkull i mitt vardagsrum.. Jag hade 3 VFC innan, och ansåg att jag nog gjort rätt som la mer än dubbla summan för dem, än för Kalash'en. Kan man lätt fixa och dona och inte bryr sej alls om kosmetiken är kinabössorna säkert tillräckliga, men för mej är de inte ett alternativ. Kan ju bara säga att bytet från akms'en till en type 56-1 var värt pengarna. I praktiken samma typ av bössa, samma typ av kolv och lås, men istället för att försiktigt låsa upp och igen akms'en, för att inte böja låsmekanismen till obruklighet igen, kan jag lita på att real sword har ett ordentligt lås installerat... Enormt nöjd med den bössan, även om real sword'ens reciever-lock redan tappat ytfinish av min handsvett efter att ha hållit bössan mycket där haha.. Dags att slita ner den så det blir homogent tror jag...
Man kanske kan nöja sej med mindre pengar och ändå ha en bössa som fungerar, men ju mer man vill lägga, desto bättre blir det. Och du behöver inte punga ut 10k+ för nåt "Systema" när du leker med AK's för att få nåt ordentligt realistiskt heller.