Räcker detta?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Schultz

Re: Räcker detta?

Inlägg av Schultz »

+1 frange
ODA 727
PTW User

Mina affärsredovisningar

Takolander

Inlägg av Takolander »

For the record: Jag har kört tegelstensbatteri i en hel dag i minus 10 grader.
Sen fattar jag inte vad ni hänger upp er på att Lipo är så himla bra...nästan barnsligt låg nivå nu.

Men vet ni vad? Jag ger mig, Ni har rätt och ni vet bäst.
Mitt gamla nom de guerre i bushen: "Slavko"
"SFC Takolander" på Xbox
"SFC_Tako" på PC/PS3

Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

..fast helt ärligt.

Det finns inget, INGET, som ett NiMh eller liknande batteri är bättre på än ett Lipo.

Sämre urladdningsström.
Sämre köldegenskaper.
Sämre storlek.
Sämre helt enkelt.

Det är inte barnsligt. Det är fakta.

Namboy

Inlägg av Namboy »

En gnutta OT nu men jag uppfattade det som att Takolander snakade om NiCad-batterier och inte NiMh.
Har ett enormt jävla NiCad till min AK och det funkar hur bra som helst med en fin rof dessutom. Håller en hel dag för mig (2400mah) även när det är kallt ute.

Hittills är jag svinnöjd med det batteriet (det funkar hur bra som helst, varför byta?) men kommer ersätta det med ett Lipo när det gamla väl parkerar tofflorna. Använder ett Lipo till min MP40 och det är inga bekymmer med det heller. :)
"We're surrounded. That simplifies things."

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Nu håller det på att barka käpprätt här eftersom ni snackar förbi varandra. Tillämpa välvillighetsprincipen när ni läser vad andra skriver så slipper vi bråk i onödan, tack.

Det är inte kemin (LiPo, NiMh, NiCd) som avgör behovet av mosfet utan spänningen. Ju högre spänning desto högre risk för ljusbågar. Ett fulladdat 11,1 V LiPo ger en bra bit över 12 V och det gnistrar ordentligt. Ett 7,4 V LiPo ger däremot inte nämnvärt högre spänning än ett 8,4 V NiMh/NiCd så där är ingen direkt skillnad när det kommer till behov av/nytta med mosfet och därmed ställer det heller inga högre krav på användaren.

Ergo, rådet att undvika LiPo må vara välment men det är inte ett speciellt gott råd. Ett gott råd vore att välja rätt LiPo för att få fördelarna utan att få några nackdelar på köpet, dvs 7,4 V.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar