The challenge kit... À bitch?

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.
Prospero

Re: The challenge kit... À bitch?

Inlägg av Prospero »

Modellen var en MX-3 hämtad från Hong Kong
Så jag befarar att den inte har dessa av STTS rekommenderade uppgraderingar...

Barrelnut... och deltaring.... jag tog rikligt med bra täck tejp och pollygrip... inte på barrelnut då iom mitt RIS kom med någon egen del som täcks av riset så där täckte jag först med en duk och sen sket jag i duken... men som sagt det syns inte....
Däremot på min andra upper drog jag barrelnut med pollygrip
Jag vet inte som sagt om detta funkar för alla iom att jag är modell större har jag kraftigare utväxling... annars är det väll skruvstäd som gäller
Det enda lödande som jag stött på är vid motorn... dock har man inte gjort någon färg skillnad på kablarna men dom är i lite olika längd.. så den längre skall längre bort .. ;)
Den kommer med en större kontakt i crane än vad som används i våra lipos.. så jag klippte och satte ny kontakt. Finns en form av omvandlare att köpa men kände att varför ha moduler när man kan ha allt rakt...

21 oktober 2012, 21:12:

Har nu försökt få igång bössan men det verkar som den förbi kopplar någonstans för när batteriet åker in rör sig gearboxen utan att avtryckaren är intryckt och säkringen går omedelbart.... jag är lite konfunderad...
Tips?

22 oktober 2012, 10:43:

Man brukar säga bättre sent än aldrig...
Idag av en händelse trillade det ner en pdf manual i mailen...
Ögnade igenom den och insåg att det fanns en eller två grejer jag löst på annat sätt och några saker som skiljer sig från systemas manual.
En väldigt viktig grej som jag missade och kan föranlett till mina problem var insättningen av motorn. Jag har satt skiftnyckel över magnet spolen i mitten hoppas inte detta lett till mina problem.
Skrev ett argt brev där jag frågade hur man kan skicka en så avancerad byggsats utan manual och inte kommentera mailet där man efterfrågar en utan sonika lite över en vecka senare droppar det bara ner...
Grrrrr hänsynslösa kineser....
Signing of...
Fritte "PROSPERO"
Seal Team : Zero

-För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras!-

~Marcus Porcius Cato maior~

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Det är helt enkelt för dåligt... En idé är ju att du lägger upp manualen på scribd eller nåt så att andra kan hitta den och slippa råka ut för samma sak.

Ditt problem låter som en kortslutning. Har du kollat så att alla kablar är hela, isolerade och inte i kläm?
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Prospero

Inlägg av Prospero »

Tydligen fick dom först manualen igår... Men ändå...
Signing of...
Fritte "PROSPERO"

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Ja, men ändå... Kass att sälja något utan att ha en manual. Det är därför det faktiskt är olagligt att göra så i Sverige.

22 oktober 2012, 20:41:

Hur skulle man kunna göra kittet enklare att installera tycker du? Vad hade hjälpt dig? Manual, så klart, och uppmärkta påsar, men vad mer?

Prospero

Inlägg av Prospero »

Tydligt utmarkerade plus och minus poler på kablagen och motorn.
Tack vare detta tror jag att jag kan ha blåst mosfeten... (se separat tråd)
Så nu befarar jag att jag måste byta moset och ingen verkar ha någon på lager och jag är i te kompetent att göra bytet själv känns det som.
Var ingen höjdare på el innan lärt mig lite nu men utan färg på kabel detta övergår mitt förstånd.

Fråga: varför envisas man med att installera större kontakter än de vi använder till våra batterier... Detta för mig är ologiskt...
Signing of...
Fritte "PROSPERO"

Goreplay

Inlägg av Goreplay »

-Skickat från min brödrost-

saft

Inlägg av saft »

Prospero: Nej, jag är inte någon prins av "Tyllesand". Om du ser upp till den typen av personer gör jag dig troligtvis besviken. Jag vill snarare påstå att jag är saklig, där det ingår att vara kritisk. Tro det eller ej, men jag försöker faktiskt hjälpa folk här, och ibland lära mig själv något nytt. Ibland är det att hjälpa andra att sätta käppar i hjulet för resonemang du inte håller med om, och det har jag väl rätt att göra? Om du nu tar illa upp personligen av det jag skrev och klankar ner på mig som person, kanske du ska aktivera lite självdistans och inse att det här ett forum på internet där det diskuteras, informeras och förs argumentation. Hade du istället skrivit att du ville ha värdefulla tips och/eller planerat att skriva en guide (då borde du egentligen väntat med att posta till du hade något att skriva, likt ditt andra inlägg) hade tråden fyllt ett syfte (nej, de behöver inte försvaras men bör finnas). Men strunt samma, vi ser väl olika på saker och ting och efter några år kanske du börjar uppskatta informativa och välskrivna trådar.

Vad gäller din montering av challenge kit är det givetvis dåligt att det inte medföljer en manual. Dock har du uppenbarligen hittat hit, där det dels finns länkar, dels finns kompetent folk som kan hjälpa till. Motorn ska ha positiv/röd pol (jag har aldrig sett en ptw/ctw/jg/fcc-motor med ofärgad pol. På just ctw-motorerna har jag för mig att utsidan av bleckfästet varit målat?) pekande mot mynningen, där också logiskt den längre kabeln går till, vilket gör färgade kablar onödiga. Detta står överallt, och är man det minsta osäker på poler bör man absolut antingen fråga eller helt enkelt mäta (eller testköra motorn omonterad). Att montera ihop en cylinder finns det också många enkla sätt att göra på. Likaså hopuphuset. Är man osäker är det bättre att fråga än att testa med risken att det går sönder, och därefter oja sig över det. Att du vrider motorn över rotorn och magneterna är olyckligt, men det kanske inte säger sig självt att man bör vrida den fasta delen och så nära fästpunkten som möjligt för att minimera momentet, speciellt med tanke på att magneterna i vissa motorer är pressade på plats och inte skruvade, vilket gör det extra känsligt.

Om du syftar på att finjustera sprintar med att slipa ner take-down-pin kan det vara en dålig idé. Ett tips är att använda övre bakre kanten på ditt magasin att först trycka ut den lite, och sedan samma kant att lägga in under kanten på sprinthuvudet och dra ut den. Ju bättre den sitter desto mindre risk för glapp.

Vad menar du med större kontakt? En vanlig stor Tamiya? Logiken bakom det valet är att det har varit (är?) den vanligaste kontakten för acc'ar och diverse tillbehör sedan lång tid tillbaka. De kontakter som "används i våra lipos" antar jag du syftar på T-kontakter (ultra plug, från Deans, som sedan kallas Deans oavsett varifrån de kommer). Det är bara en typ av kontakt, och det finns extremt många andra från andra företag inom RC. Hade du köpt ett batteri med en annan kontakt, eller lött på en annan, hade det väl isf varit lika ologiskt att leverera bössan med en t-plugg.

Du behöver inte utgå från att du tagit sönder den vid montering, även om risken föreligger, då celsius inte varit felfria vad gäller sin elektronik tidigare och shit helt enkelt happens. Kontakta företaget du köpte den av och säg att den var DOA så kanske du får hem en krets gratis.
Brimstone 14
was known as sniper_elof

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Jag håller med saft när det gäller mosfeten faktiskt. Även om vi gärna säljer till dig är det bättre att du först försöker DOA den. Gratis är trots allt godare.

Saft: Du borde nog se inåt nu. Du är snarare konflikt- och felsökande än saklig. Har du problem med till exempel mig som person så skicka PM. Då stör du iaf ingen annan än den du är sur på.

Genocide

Inlägg av Genocide »

Saft: Det stämmer att CTW markerar sina bleck med röd penna/färg på utsidan av blecket.

Sen tänkte jag med montering av motorn, förstår att det är dåligt att ta skiftnyckeln direkt över magneterna, men skadas dem verkligen av det? Det är ju inte direkt mycket styrka man använder för att få motorn på plats. Nästan så man kan vrida på plats för hand. Bara en tanke=)
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Lazt

Inlägg av Lazt »

Jag har alltid vridit mina för hand, ibland med lite siloconspray på ytorna. Men det kanske är trögare på ctwer. :)
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Skriv svar