Ett steg närmare en förnuftig vapenlag! (gasdrivna vapen)

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
NonEx

Ett steg närmare en förnuftig vapenlag! (gasdrivna vapen)

Inlägg av NonEx »

EDIT: Preliminärt så är det för tidigt att säga om det verkligen kommer ge det resultat vi vill, hittar inget konkret ännu i texterna... Se nedan info. EDIT2: Well... hyffsat konkret men jag är för okunnig för att tyda om det i praktiken innebär det jag tror det innebär :p HELP!

Spegling ifrån tråden : http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... 9&start=20 på gamla forumet, specifikt från och med post : http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... 0#p1250379

Cred till osito för att han hittad detta och tog upp det!

Idag var det alltså debatt och omröstning om proposition och motioner, see mer detaljer nedan.

Resultaten hittare ni här : http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... 112/JuU22/

Propositionen som har godtagits och röstats igenom innehåller följande stycke;
Prop. 2011/12:109
Bilaga 1
45
Sammanfattning av departementspromemorian Vissa
frågor om vapenlagen (Ds 2010:6)
I promemorian lämnas ett antal förslag till ändringar i vapenlagen och
vapenförordningen. Förslagen syftar till att förstärka och effektivisera
kontrollen av vapen samt göra vapenregleringen mera lättillgänglig och
ändamålsenlig.
Förslagen innebär i korthet följande:
? Klassificeringen av effektbegränsade vapen ska även i fortsättningen
göras med utgångspunkt från den utskjutna projektilens anslagsenergi.
Vapen som har med kolsyra, luft eller fjäder jämförbara utskjutningsmedel
ska omfattas av reglerna om effektbegränsade vapen.
Gränsen för när ett halvautomatiskt vapen ska anses som effektbegränsat
ska vara densamma som för andra icke helautomatiska vapen.
? Kraven för att en enskild person ska kunna få tillstånd att inneha
målskjutningsvapen skärps. Skärpningen innebär att det krävs att den
enskilde är aktiv medlem i en av Rikspolisstyrelsen godkänd sammanslutning
eller en organisation som är ansluten till en sådan sammanslutning
Sen får vi ju bara hoppas att ändringen i Vapenlagen, 1996:67 och eller Vapenförordningen 1996:70 ändras till att även innehålla detta.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... s-1996-67/

Vapenlagen;
2 kap. Tillstånd och register

Tillståndsplikt
1 § Tillstånd krävs för att
a) inneha skjutvapen eller ammunition,
b) driva handel med skjutvapen,
c) yrkesmässigt ta emot skjutvapen för reparation eller översyn, eller
d) föra in skjutvapen eller ammunition till Sverige.

Tillstånd krävs inte för den som har fyllt arton år, om vapnet är ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen som är avsett för målskjutning eller ett harpunvapen och om det har en begränsad effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen (effektbegränsade vapen). Tillstånd krävs inte heller om innehavaren har lånat vapnet enligt bestämmelserna i 3 kap. 1 a eller 7 §.

Tillstånd krävs inte heller för verksamhet som omfattas av tillstånd enligt 3 eller 4 § lagen (1992:1300) om krigsmateriel. Lag (2006:386).
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... s-1996-70/

Vapenförodrningen
2 § Ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen skall anses ha sådan begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen (1996:67) om en projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en anslagsenergi som är mindre än 10 joule.

Ett hel- eller halvautomatiskt kolsyre-, luft- eller fjädervapen skall anses ha sådan begränsad effekt om en projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en anslagsenergi som är mindre än 3 joule.

Trots vad som föreskrivs i första eller andra stycket skall ett kolsyrevapen som är avsett för att med färg markera träffar på deltagare i stridsspel (paintballvapen) anses ha sådan begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen, om vapnet är konstruerat för att laddas med färgampuller med en minsta diameter om 16 mm.

Ett harpunvapen skall anses ha en sådan begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen, om harpunen är avsedd att drivas ut med endast en gummikabel och avståndet mellan vapnets framkant och uttag för harpunens upphakning i vapnets stomme inte är längre än 50 centimeter. Förordning (2006:509).
Det är i de sektionerna vi vill se tillägget "jämförbara utskjutningsmedel". Förhoppningsvis så ändras lagtexterna den 1 juli (2012). Om inte så kanske man kan referera till den godkända propositionen som giltig lag, så att säga. Hade varit intressant att ringa runt och höra hur det ligger till i nuläget.

Det känns i alla fall positivt!

EDIT:

Hittade även detta under omröstningsresultaten:
24. Register över effektbegränsade vapen
Riksdagen avslår motion
2011/12:Ju358 av Allan Widman (FP) i denna del.
Men, när jag går igenom övrigt material kan jag inte riktigt utläsa om det svart på vitt kommer bli en ändring i lagtexten till vår fördel enligt det jag skrivit ovan. Nån annan som kan kika och se om de kommer fram till något ?

Följande punk i omröstningen känns väl relevant men exakt vad den innebär kan jag inte tyda:
9. Regeringens övriga lagförslag
Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i vapenlagen (1996:67) i den mån lagförslagen inte omfattas av vad utskottet har föreslagit ovan.
Därmed bifaller riksdagen proposition 2011/12:109 punkt 1 i denna del.
EDIT: Tittar på videon nu ser om jag kan få ut nåt mer ifrån den, ossanolikt dock... UPDATE: Svammel och pajkastning som vanligt. Rekommenderas EJ!
Senast redigerad av 1 NonEx, redigerad totalt 0 gånger.

El Macho Grande

Re: Ett steg närmare en förnuftig vapenlag!

Inlägg av El Macho Grande »

Tillstånd krävs inte för den som har fyllt arton år, om vapnet är ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen som är avsett för målskjutning
Biten jag markerat i fetstil är lite oroande.

Boogieman

Inlägg av Boogieman »

Lite enkelt: idag står det om effektbegränsade vapen för målskjutning, det är inget nytt.

Propen går ju ut på att ändra vapenlagen, börjar alltså gälla från 1 juli med de nya ändringarna.

Alltså: we won!
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

mouse
Admin

Inlägg av mouse »

Har vi någon advokat/åklagare på forumet som kan tolka?
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

Boogieman

Inlägg av Boogieman »

Förlåt, men vad är det som ska tolkas? Det är ju knappast skrivet på svår svenska och kräver knappast någon djuplodande utredning.

Om riksdagen fattade beslutet igår och att det ska gälla från den 1 juli är det väl självklart att man ändrar lagtexten i den lagen som förslaget föreslår att man ändrar?

Ja, vi får som vi vill.
Nej, propositionen är inte lag förrän 1 juli.
Nej, det är inget problem med stycket om målskjutning, det har vi dragit med innan.

Och för dem som undrar, så är jag jur.stud. och har vänt ut och in på VapenL mer än en gång.
CO ST36

NonEx

Inlägg av NonEx »

Tack för det.

Kungligt! :D

1 juli = handla GBBs från HK like crazy !

Cpt-Colt

Inlägg av Cpt-Colt »

Äntligen!!! :D
Fy fan va bra! Kan ej med ord beskriva lyckan just nu!
Tiocfaidh ár lá!
Mina affärsredovisningar
JTF-S Engineer

Dimage

Inlägg av Dimage »

Kan inte se ifall dom tillåter butangas som drivmedel.
Verkar vara samma drivning som tidigare, fjäder, kolsyra och luft...

Hittade något som kan skapa problem då vi vet hur tullen är.
Den ena innebär att det blir straffbart att inte anmäla införsel av vapen och ammunition från ett annat EU-land till Tullverket.

Achilles

Inlägg av Achilles »

Dimage: "Vapen som har med kolsyra, luft eller fjäder jämförbara utskjutningsmedel
ska omfattas av reglerna om effektbegränsade vapen. "
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber

Boogieman

Inlägg av Boogieman »

Efter att ha läst förslaget från utskottet konstaterar jag tre saker:
1. att utskottet är tydliga med att samma hårda kontroller inte är nödvändiga för effektbegränsade vapen.
2. att om Tullen stoppar det kan det max ge böter.
3. att efter det får vi lära oss att anmäla införsel. Märk väl skillnaden mellan att anmäla och söka tillstånd för.

Dock kom den bestämmelsen till för att handlare som idag kan importera fritt utan att anmäla sin införsel ska behöva göra detta under straffansvar. Detta för att pappa staten ska ha koll på mängden vapen i landet.

Alltså, vi behöver inte skita på oss av rädsla för att aldrig kunna handla från utlandet. Märk väl att det bara handlar om EU i förslaget...
CO ST36

Skriv svar