Hitta spelområde

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
MiqaFox

Re: Hitta spelområde

Inlägg av MiqaFox »

Den egentliga frågan kanske borde vara, hur mycket är du villig att lägga?
I slutändan är det bara det som sätter begränsningar, vill man lägga 100.000 så kan man garanterat få mark.
Nu är väl inte det realistiskt, men säg att man istället betalar lika mycket som ett jaktlag gör, då lär det förmodligen inte vara jättesvårt. En snabb googling gav att jaktlagen förmodligen lägger mellan 100-300 kr/ ha och år i Stockholms-området.

Kan tänka mig att det kan vara skäligt att betala lite mindre än det, men det ger en fingervisning.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Mixe

Inlägg av Mixe »

Och just det, i samband med vårt letande efter spelområde har följande kommit fram (OBS mest intressant för spelare i Stockholm/Roslagen):

Området från Täbys kommungräns (i praktiken E18 vid Hägernäs) till Bogesundslandet i Östråkers kommun ägs av släkten Douglas och Von Essen från Rydboholms Slott. De är arga på paintball- och airsoftspelare som antingen inte respekterat ett nej eller varit på marken utan att fråga och säger därför generellt nej. Lät sig inte bevekas av något och tycker att vi stör vilt, jakt, allmänhet och fågelsång. Så allt spel i trakterna runt Rydbo är mot markägarens vilja och kan förstöra för andra spelare och sporten som helhet.

Det jobbiga är också att det angränsande Bogesundslandet, som ägs av Statens Fastighetverk och är avsatt som rekreationsområde för Stockholms invånare, också är off limits. Ansvarig på SF anser att painball och airsoft stör de andra rekreativa verksamheterna i området. Har absolut ingen humor och låter sig heller inte bevekas av några argument eller löften.

Sammantaget är alltså hela vägen från Täby kommungräns till Vaxholm (stooort område) olämpligt för airsoftspel om man inte har någon speciell påtryckningsmetod eller relation till markägare. Typ aktieposter i Assa Abloy eller Securitas, som släkten Douglas äger stora delar av.

20 oktober 2012, 14:23:
MiqaFox skrev:Den egentliga frågan kanske borde vara, hur mycket är du villig att lägga?
I slutändan är det bara det som sätter begränsningar, vill man lägga 100.000 så kan man garanterat få mark.
Nu är väl inte det realistiskt, men säg att man istället betalar lika mycket som ett jaktlag gör, då lär det förmodligen inte vara jättesvårt. En snabb googling gav att jaktlagen förmodligen lägger mellan 100-300 kr/ ha och år i Stockholms-området.

Kan tänka mig att det kan vara skäligt att betala lite mindre än det, men det ger en fingervisning.
Mycket bra info! Men jag undrar naturligtvis också hur mycket andra har betalat?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Mixe skrev:detaljer och spetsfundigheter och behov av att ha rätt för inte tråden framåt.
Men det gör personliga påhopp menar du? :-)

Skämt åsido... Vad som för tråden, och airsoften, framåt är att vi har koll på vad som gäller. Anledningen till att jag vill lyfta skillnaden mellan vad man måste och vad man bör/ska är inte något behov av att få rätt eller skriva någon på näsan. Orsaken är mycket mera jordnära och altruistisk än så, nämligen att jag av egen erfarenhet vet man faktiskt kan hamna i kniviga situationer trots att man har markägarens tillstånd. Om man inte vet vad som faktiskt gäller i det läget blir det bara onödigt obehagligt.

Enklaste sättet att undvika problem är att se till att man har markägarens tillstånd och eventuella jaktlags samförstånd. Detta ska man se till att ha. Skulle detta ändå fallera bör man bara vara medveten om att ingen har juridisk rätt att köra bort en, inte ens markägaren själv, men givetvis ska man ändå lämna platsen frivilligt och undvika onödig konflikt.

Skillnaden är att man kan göra det med huvudet högt om man känner till hur saker och ting ligger till. Det har ett egenvärde, i min bok iaf.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar