Nybörjartips för NVG?

Allmänt om allt du bär med dig förutom vapen.
p33krN

Nybörjartips för NVG?

Inlägg av p33krN »

Har skaffat mig en billig begagnad nattkikare. ATN Viper Gen.1+.

Vet att det inte är mycket att komma med, men jag har tänkt att ge den ett ordentligt försök.

Jag är ganska så ny inom detta med nattkikare så vad jag efterfrågar är helt enkelt några bra och enkla tips, och sådant man kanske inte direkt tänker på. Har tänkt att använda nattkikaren på storspel och milsim.Har tänkt att använda den mestadels till navigering genom att slå på IR när det behövs och köra utan när det går.

Är medveten om att IR-lampan kommer synas för andra med nattkikare. Vet inte om det går att stänga av den på just den här modellen?

Har även tänkt att skaffa mig en IR-lampa att sätta på vapnet för att kunna lysa med i eventuell strid. Har kollat på den här:
http://www.ebay.com/itm/Ultrafire-WF-50 ... 3f14ad4941

Är tacksam för alla tips som ni kan ge.

Detta är hur min setup ser ut just nu:
Det är enbart ACM-grejer, men i metall.
Har försökt eliminera så mycket vobbel som möjligt genom buntband.
Ska även fästa nattkikaren i hjälmen med paracord ifall den skulle lossna.

Bild

Bild

derf

Re: Nybörjartips för NVG?

Inlägg av derf »

Det viktigaste är att prova före spel, mycket.
Då lär du dig vad det är du ser i ditt nvg och när du behöver/ inte behöver ir ljus.
Om du ska ha ditt nvg huvudmonterat behöver du ha en ir laser på bössan.

Läs mer under elektronik i utrustnings delen.
Thinker har skrivit mycket matnyttigt i ämnet.
Om du söker det här jobbet med allt det innebär för den lönen uppvisar du ett bristande omdöme som gör dig direkt olämplig för anställning. Citerar ur Hr. Morgonsurs blogg.

Thinker

Inlägg av Thinker »

Besvarar här istället för inlägg i bildförstärkare tråden. http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=75&t=829

p33krN, kan inte säga hur det kommer påverka elektroniken, men borde inte vara några problem med "obalans" eftersom alla bildförstärkare kräver speciella nätdelar för att omvandla lågspänningen från batteri till det rören behöver i högspänning, och förhoppningsvis så ska det vara balanserat mm. Nackdelen med just din modell är så vitt jag vet att det inte går att stänga av IR, många Gen1+ har separata switchar för just bildförstärkare och av/på inbyggd IR. Jag har inte plockat isär någon Viper så jag vet inte hur de är invändigt. Det troligaste är som sagt det inte påverkar utan lampan är kopplad parallellt till bildförstärkare nätdelen.

Som Saft sa, 940nm kommer vara i princip oanvändbart för din Gen1+, och om du läser mina rekommendationer i artikeln han länkar till så ser du min rekommendation är halogen vapenlampa med IR filter. Ja det blir ett svagt rött sken om man tittar direkt in i lampan, men du kommer få väldigt mycket mer ljus frammåt än med LED lampa (och ser längre), och även en 850nm vapenlampa kommer ha ett svagt rött sken, dock svagare.

Du kommer märka skillnad mot att använda inbyggd IR eller handhållen/vapenmonterad IR just för att det även påverkar vinkel mellan ljus/bildförstärkare. Med lampa/belysning närma linsen på NV får du allting belyst rätt framifrån, men vapenlampa på vapen som hålls i midja eller i hand blir det vinkel och du kan lättare få viss terräng uppfattning mm pga det då blir lite annan skuggbildning och ljusförhållande. Men båda sakerna har sina för och nackdelar. Ibland är det också fördelaktigt att hålla sin ljuskälla lågt, eller avskärmat riktat kraftigt nedåt för minimera spridning utanför tänkt område. Men sådat faller under taktik och beror på situation samt vad du har att tillgå just då.

Tips om du kan skaffa billigt och löda är att testa hur exempelvis 850nm 3-5mm led är i din NV i olika ljus, det är generellt inte mycket skillnad mellan likvärdiga ljuskällor även om den ena är RS vs hemmabyggd test sak, och kan hindra dyra köp som man sedan ev ångrar. Rätt enkelt skaffa några leds av olika typer som 850nm och sätta samman med ett batteri samt motstånd, men visst, är rätt få som har tokstort sortiment sådant hemma för olika tester och byggen. ;)

Och att bygga själv eller köpa? Oj, stort diskussions område, handlar mycket om personliga val, vad kan kan göra och hur bra man kan göra det, samt ekonomi och om man har väldigt specifika krav på utseende, funktion eller annat. Jag bygger väldigt mycket själv, givetvis delvis pga jag kan, delvis pga specifika krav, och delvis för jag ibland bygger saker utan tänka på om det finns att köpa färdigt...

Lite användbara länkar:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=75&t=823 - Recensioner av PEQ, DBAL mfl.
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=75&t=822 - IR lasers och lampor
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=75&t=821 - Tekniken
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=75&t=829 - Lite om nattspel
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =15&t=5339 - Lite diskussion om lasers och säkerhet
This space intentionally left blank

p33krN

Inlägg av p33krN »

Tackar för svaret Thinker :)

Som sagt så hittade jag denna lampan med 850nm LED. Förstår att antagligen så är halogenlampor bättre till just Gen1+ men priset på den lampan var ganska lockande.
Länk: http://www.ebay.com/itm/Ultrafire-WF-50 ... 3f1497318c

Har jag förstått rätt att det kommer att fungera tillsammans med min Gen1+ "helt okej"?

Sen hade jag lite diskussioner med min vän på facebook om att man kanske kunde löda in en IR-led i en vanlig LED-lampa á la Clas Ohlsson. Tänker mest på denna och en LED i stil med den här förutsatt att måtten är detsamma som redan är i ficklampan. (Köper ficklampan först och sen en passande 1W-LED).

Då är alltså den lilla ficklampan till för navigering där behovet är en IR-lampa med en lagom styrka, som ej bländar, samt är ganska så riktad (till skillnad från flood-lampan som sitter på NVG:n nu). Och den första lampan jag länkade är till för observation över längre håll, samt i strid.

Och till IR-lasersikte så blir den här lasern bra? Får hitta någon slags lösning för montering i kanske PEQ-låda eller liknande där jag kan ställa in den ordentligt. Den här PEQ-lådan verkar ganska så lovande, vet inte vad det sitter för IR-led i från början men den går ju alltid byta ut. Sen kan man ju byta ut den blåa LED:en mot en IR-led också så har man ju precis allt man behöver i en enda låda.

Jag har en ganska så begränsad budget. Så ha gärna det i åtanke.

Jag vill också göra det klart att jag inte förväntar mig att den här kikaren kommer vara en 100%-lösning, utan istället bara ett hjälpmedel som kanske kan ge mig ett marginellt övertag mot dem som kör helt utan NVG på nattspel. Jag kommer antagligen ganska så ofta bli upptäckt av folk med dem dyrare nattkikar-grejerna när jag är ute och lyser med mina IR-lampor.

EDIT: Dem som föreslog MPLS så verkade det aningen intressant. Hittade den för ca 30 USD på ebay, vilket är inom min prisram. Dock så hittar jag inget info om vad för styrka lampan är på, och vilken våglängd det är på IR-LED:en.

Robe

Inlägg av Robe »

Som sagt, öva mycket så du lär dig vad du ser och lär dig dess begränsningar.
Jag tycker det är bra att folk ger sig ut på natten på storspel/milsim oavsett generation på förstärkaren. Kör på!

Thinker

Inlägg av Thinker »

Kan inte annat än hålla med Robe, och rätt använt kommer du ha stor fördel vs folk utan bildförstärkare när det blir mörkt, och även om andra med NV ser dig när du använder IR ser du även om de använder IR, och blir det för jäkla mörkt är nästan alla beroende av IR, själv tenderar jag använda olika typer och mängd av IR rätt mycket och då har jag spelat med allting från Gen1 kaskad till Gen3or, men där kommer speltaktik samt val av taktik och taktisk användning av ljus in.

Mina åsikter med tanke på hur jag själv hade velat ha det kommer nedanför, bara så du vet varför jag rekommenderar det jag gör.

Rent praktiskt sett kommer du troligen inte se jätte mycket skillnad mellan 3W 850nm på vapnet och 1W 850nm den lilla ficklampan moddade från clas ohlson, det är för närma varandra i ljusmängd när man snackar bildförstärkare även om givetvis fokusering påverkar. Men ja, den där 850nm 3W lampan kommer fungera "ok", och med det menar jag att den kommer ha en rätt trevlig ljusbild med rätt bra ljus mängd för din bildförstärkare och användning.

Skulle rekommendera denna modellen av lampan istället i kombination med ett lämpligt IR filter inmonterat. Extra 6V lampan är trevligt för om de inte ändrat något så har den en 9V lampa original för att klara laddningsbara CR123 som har högre spänning än vanliga 3V CR123, så kommer du inte använda laddningsbara är det bara att skruva isär och byta lampan så får du lite starkare ljus.
http://www.ebay.com/itm/UltraFire-WF-50 ... 27cb8970f5

Ett sådant här IR filter kan du skruva isär och sätta in framför lampan om du ändå byter glödlampan. Var lite försiktig med filtret dock, för det är i glas och kan givetvis spricka. Det finns plastfilter att köpa och kapa till men mer jobb osv.
http://www.ebay.com/itm/28mm-760nm-Infr ... 414b70f70f

Den kombinationen är inte dyrare än den kompletta LED lampan du länkade till, och jag har själv gjort en sådan kombi innan med en 850nm filter med bra resultat som jag sålt efter lite tester, men med tanke på du har en gen1+ kommer ett 760nm ge dig mycket bättre ljusmängd, vilket är vitsen med lampa för vapen användning.

En PEQ låda av någon typ med en IR laser samt något mer smalare och mindre mängd IR belysare är som jag skrivit i andra trådar mycket praktisk, och du kan säkert modda den där PEQ16, vet andra som gjort det även om jag inte själv kollat i just sådan låda, och den där lilla IR lasern är mycket praktiskt och lämplig för din användning, det lilla formatet gör den enkel bygga in och den är redan i komplett hölje med styrelektronik för 3V. Den lilla inbyggda IR LED är troligen en vanlig ofokusera 5mm 850nm och du lär nte ha jätte mycket användning av den, men du kan ju prova använda den först under olika ljusförhållande, men tror du kommer vilja byta till en 1W 850nm powerled om du kan få plats med det och fokusera den ok för din bildförstärkare. Tänk bara på lite kylning av powerled samt rätt motstånd för strömbegränsning.

Jag hade själv nog behållit den inbyggda IR lampan i din NV, ev satt i en 1W 850nm powerled för att dämpa den svagt lysande röda signaturen, men det jag definitivt hade gjort då är att modda Vipern så den kunde tänds och släckts separat från bildförstärkaren, men det kräver moddning och jag vet inte hur villig du är att göra det. Själv förverkar jag snabbt garantier mm även på rätt dyra saker men långt från alla är sådana. ;) Annars rekommenderar jag att ta väck inbyggda och prova dig fram med någon separat som andra länkat till eller annan lösning. Tips är att vänta med det tills du skaffat vapenlampa och PEQ så du kan prova vilket ljus de ger.

p33krN

Inlägg av p33krN »

Vart kan man få tag i plastfilter? Är det hårdplast eller mjukplast? (Har tillgång till bandsåg och enklare CNC-maskin, så det går nog att få ganska så måttenligt om det finns i hårdplast.)

Funderar nämligen på att modda in ett filter i denna http://www.airsoftpark.com/element-infr ... -9752.html tillsatts.

Har frågat airsoftpark om vilket spektrum det där filtret ligger i, men dem visste inte. Kan ju hända att jag har tur och det är ett som fungerar bra, men annars så får jag plocka ur det befintliga och ersätta det med 780nm.

Ska bara hitta en lämplig och billig xenonlampa som den passar på. Passar den inte 100% så går det mesta nog lösa med lite vulktejp.

Va för övrigt ute i skogen igår igen och provade nattkikaren, det går bara bättre och bättre. Behöver helt enkelt bara träna för att få det rätt, precis som med allt annat. Tricket är nog att vara bra på fokusjusteringen, så man behöver en bra sling för att vänsterhanden har fullt upp med att skruva. :)

Thinker

Inlägg av Thinker »

De IR filter jag sett till vapenlampor och liknande är relativt lika i spektrum och användning, så vilket som helst lär fungera fint för ditt syfte, de ligger oftast någonstans 760-800nm men har även olika branta kurvor, men hittar du ett lamp filter som fungerar så var nöjd med filtret i den, vinsten att byta filter är troligen rätt liten och inte värd jobbet och problemen som kan uppstå med arbete och kostnaden.

Det finns alla möjliga typer av filter men vanligast är hårdplast av olika typer eller glas, det finns andra saker som kan användas som IR filter exempelvis vissa gamla floppy disketter eller oexponerad men framkallad fotonegativ, men då med okänd ljusdämpning för det som släpps genom och spektrumkurva. Tänk även på att inte ha för kraftig lampa när det handlar om plastfilter (kan smälta) för filtret absorberar allt synligt ljus och stor del av värmestrålningen. Men det är mest ett problem vid exempelvis 20-50W+ halogen med liten diameter och lång lystid. Glas är bättre om man behöver optisk klart IR filter (som för IR fotografering) eller för högre temperaturer. Exempel på olika kurvor för olika köpta filtertyper, NIR70N i den undre bilden hade du inte velat använda pga alldeles för mycket synligt rött ljus släpps genom, samtidigt som NIR90N hade dämpat lägre IR alldeles för mycket.
Bild
Bild

Exempelvis har Elfa en typ men den köps i rektangulära bitar med 0.5-2mm tjocklek och måste formas, NIR79, men är relativt dyr med moms och frakt, Elfa är inte känd för vara tokbilligast, och mest värt det om man behöver speciell form från svensk säljare, 1mm tjocklek har nummer: 75-584-89.
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... =75-584-89

Du kan aldrig räkna med att säljare kan sådan specifik info som spektrum kurva, misstänker du kan fråga tillverkaren och de i sin tur måste kolla upp det och då återkomma, eftersom det igentligen inte är tokviktigt vilken kurvan är. Samma anledning många inte har koll på det där med led ljusspridning över spektrum eller hur våglängder för lasers osv fungera. De har inte behov att annonsera informationen, tänker på att vissa kan vilja veta, eller att det faktiskt är stor skillnad mellan 850nm vs 880nm vs 940nm i användning. Samma med många av de lampor med IR leds som finns, okänt vilken typ, styrka och ljuspridning leds har. Sådant här är en anledning till jag bygger själv eller moddar btw. Men jag är typen som verkligen har skaffat och testat olika leds som 760nm, 810m, 850nm, 880nm, 890nm, 910nm, 940nm, 960nm, 1060nm med olika spektrala bandbredder och strålningsfält samt en packe lasers, filter och annat.

När det gäller fokusering på huvudmonterade NODs så håller jag generellt fokus på långt/oändligt avstånd och lever med att det blir suddigare ju närmare det kommer, endast om jag behöver ta mig förbi "krånglig terräng" som klättra genom hål i väggar, förbi hinder eller exempelvis kolla karta i handen ställer jag tillfälligt om fokus. Men det påverkar en hel del mellan olika bildförstärkares optik och hur snabbt det blir suddigt och hur suddigt det blir. Kan inte sägar hur Vipern är. Däremot lite nyfiken på hur din Viper fungerar med skyddsglasögon?

p33krN

Inlägg av p33krN »

Jag har inte riktigt hunnit prova med skyddsglasögon än. Vill lära mig lite hur den fungerar utan först, sen får jag se hur det blir med skyddsglas. Kan återkomma om hur det fungerar senare.

p33krN

Inlägg av p33krN »

Har lite grejer på väg nu. Har beställt IR-leds, IR-laser och en LED-vapenlampa samt en utbytes-bulb i xenon (50kr för bara bulben, som sedan passar i samma lampa :) ). Ska prova elements IR-filter med.

Provade en vänlig killes Element PEQ-16 och det gick att ställa in lasern, så det ska jag försöka modda i lasern i den.

Har provat o kika på min gear och hur den står sig i IR-ljus och resultatet är väl inte det bästa :lol:

Svårt att få kameran att fokuserad på ett bra sätt, bilden är mycket skarpare IRL.
Bild

Till vänster är ett par kinabyxor i woodland, till höger är truspec.

Har för mig att jag såg nån tråd om att det finns spray att ha på ghillies för att dämpa IR-reflektion, hittar dock inte tråden längre, den har säkert gått ner i stupet tillsammans med det gamla forumet. Nån idé om vad det kan röra sig om?

Skriv svar