Som erfaren airsoft-sniper kan jag tycka lite att man får räkna med att inte 100% av träffar märks. Av erfarenhet vet jag att det är svårt ibland att märka/veta att man blivit träffad av sniper. Därför jagar jag inte upp mig och börjar gnälla om dåligt träfftagande. Men räkna med att det kommer fler skott . Att spela som sniper är svårt och skall vara svårt i min mening. Och om man beskjuter man någon utan att de märker de kan ju betyda att man lyckats bra med den biten iaf ;P
Tycker alla ska få spela i vilken gear de vill.
Bleh, singeleld kunde man lika gott stryka från airsoften. När jag spelade med maruishotgun lurade jag bakom en stubbe sketalänge till en ovetande snubbe smög fram nära mig. Satte en trebulorsgrupp mitt på bröstet på honom på ca 7 meter och han bara skakade på sig, såg sig litet förvirrat omkring och forsatte gå tills jag var tvungen att stiga fram och ropa på honom. Samma sak i skrothögs-spel. Hade smygit mig fram och kunde skjuta en kille point blank på nåt ställe som kändes hyfsat moraliskt från under en plåt som han tog skydd bakom och han bara hoppade in bakom en kontainer och fortsatte skjuta mot andra fi längre bort tills jag fick vinka och ropa till han. Ja där låg man sen under plåten med alla hans kompisar runtom och inget annat än mitt ansikte att skjuta på.
Det här med träff tagande är en svår grej eftersom alla försöker ju undgå att bli träffade och då när man väl blir träffad så kanske man inte vet det just pga utrustningen man kanske har ändrat lite på eller aldrig spelat i.
Tycker den enklaste lösningen är att folk arrangerar fler "skoj" spel den typen där man bara skjuter på varandra där träff tagande inte finns, man får bara inte skjuta på spelare som laddar om innan själva spelet ska startas!(räcker med typ 10-15min på litet område)
På detta sätt släpper en del spänningar hos alla spelare som är rädda för träffar och hos spelare som kanske har domnat av lite i känseln när inga spel förekommit samt är där någon som har svårt att förstå hur airsoft går till eller reglerna så märks det mycket snabbare bland annat sikta där du skjuter märker man snabbt om där är folk som inte är införstådda med.
En annan fördel är faktiskt om där är en bössa som andra anser skjuter hårdare vid träff så kan chronografen tala om detta för alla spelare om den verkligen gör det eller inte och då bli mer upplysta om hur olika hårt det känns vid olika m/s! Istället för avbrott i spel och irriterade spelare!
Avstånds bedömning kan tas upp med detta så får alla en bättre uppfattning än vad ögon måttet säger!
Jag brukar spela med en liten grupp på 10-15 pers och då kallar vi det för airsoftyoga!!!
Som Twist skrev här nere 0,20 är den bästa vikten att använda vid den här typen av spel!
Senast redigerad av 1 Barbie, redigerad totalt 0 gånger.
Att inte synas börjar med att skrämma alla så man kan röra sig obemärkt(Stealth Combat)
GET AWAY FROM MY HIDDING SPOT !
Det där är ett ganska intressant förslag. Det påminner lite om "AJ-spel" som vi körde en del förr, dvs att man inte räknades som träffad så länge man kunde bita ihop och vara tyst. Det var ganska kul men samtidigt ganska oförsiktigt.
Jag vill bara påpeka att det inte är m/s som känns/skadar utan J. Ett vapen som chronar in fint med 0.20 kan mycket väl träffa betydligt hårdare med en tyngre kula. Även när man chronar vapen med den kulvikt som ska användas kan tyngre kulor göra betydligt mer skada än den som gjorde trimtabellen tänkte sig, om man inte använder sig av ett system likt det som diskuteras här: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =20&t=2201
Något en del personer inte förstår är att det är svårt att lura någon som tittar på en genom en lins. Om man sedan inte vill/vågar/orkar konfrontera personen i fråga får man gilla läget.
Ibland vill man gärna skjuta personen i ansiktet, men att göra det avsiktligen tycker jag är fel och lite av ett brott mot de oskrivna sniperlagarna. Ska dock inte spela oskyldig. Det har dock hänt att även jag tappat tålamodet när någon helt tydligt står och förnekar träffar som till och med jag både hör och ser 30-40 meter bort.
Jag tror att en bidragande faktor till att folk upplever "träffmissar" som ett problem är att många prickskyttar använder låga trim och lätta kulor. Många spelar med out-of-the-box bössor som kan segla ut lätta kulor uppåt 60-70 meter med varierande resultat. På de avstånden är anslaget väldigt klent.