Detta är en samling av egna erfarenheter och tips ute på ASS-forumet, men även tips/råd från mer pålästa personer.
Saknas det något ni tycker borde vara med skriv ett svar i denna post

De interna delar jag räknar upp är sån jag själv behövt byta i min under resans gång, ni tar vilket märke på internals ni är bekanta med.
Är du helt ny inom airsoft och detta är din första bössa, rekomenderar jag dig bara smörja upp GB då det oftas är obefintligt med fett i gearboxen, alternativt en blobba på ett av kuggen.
KOMPABILITET
A&Ks M249 serie är kompatibla med CA M249 serie då man klonat CA moddellen. Således kan du köpa en Gearbox från CA och ett Hophus från CA ifall du skulle behöva. Även delar från G&P fungerar att använda. Vissa delar kräver dock modifikation för bättre passform. I gearboxen används V.2 Delar!
LÄNKAR:
NERMONTERING AV M249 & GEARBOX
GUIDE MED BILDER (Eng)
ARNIES AIRSOFT REVIEW
UPPGRADES/TIPS & TRIX
A&K Orginal Vad behöver jag byta?
HOPHUSET/INNERPIPAN:
Första du ska byta är innerpipan mot en 6,02 Guarder/Deepfire/eller annat märke efter egen erfarenhet.
Hopup gummit bör bytas till Guarders Vita/Svarta eller Madbulls Blå/Röda.
Skaffa en kullagerkula i lämplig storlek att lägga in mellan spacerna och hopjusteringshjulet, kapa spacern en tredjedel ca.

Här har jag tagit en av kulorna från den trasiga pistonghuvudets kullager.

Jag har sedan placerat kullagret ovanpå Spacern så när man vrider Hophjulet så justeras hoppen korrekt. (det är så här denna konstruktion är tänkt från början, varför A&K inte gjort det vid montering är oklart).
Som ni ser på bilden har jag även karvat in ett noll-läges streck med en pil åt vilket håll man ställer hoppen, har en likadan pil på andra sidan så man lätt ser åt vilket håll man ska vrida för att få mer hop.
Många upplever problem med hophuset på A&K att det är problem med matningen eller med tätning.

Det jag gjorde för att det skulle bli bättre var att smärjla ur hophuset med sandpappersmandrell så det blev lent och jämt inuti. sen slipade jag med hård filttrissa, sist polerade jag upp invändigt så gott det går som ni ser på bilden.

Det jag började med var att fräsa (dremel liknande metallfräs) ur så hålet var i den rätta storleken, sen slipade och polerade även upp matningshålet. För min del har det inneburit att den matar kulorna bra utan att de kan fastna i ojämnheter!
GEARBOXEN:
Springguide: om den inte är kullagrad bytt till en kullagrad springguide tex Guarder.
Fjädern: bör bytas till en SP120 Fjäder, en del föredrar en SP 130 beroende på övriga internals.
Pistongen: bör bytas till en Dream Army "Lila" Reinforced Polycarbonate Piston med Ståltänder, eller vilket märke du nu föredrar.
Pistonghuvud: Dreamarmy Aluminium piston head med kullager, eller annat kullagrat huvud.
Cylinder Head: bör bytas Guarders V2 Steel cylinder head. Jag tycker denna tätar bra med två st oringar, annat märke fungerar med.
Cylinder: Behöver sällan/aldrig bytas såvida den inte är defekt och läcker vid komptest.
Tappetplate: orginal fungerar bra byt efter behov
Nozzle: Guarders M4 Nozzle med oring för tätare resultat. eller annat märke om du vill med oring.
Delayer: bör inhandlas om du har matningsproblem för att fördröja nozzlen så nästa kula hinner fram.
Motor: Guarders Infinity High Torque motor. Eller annan high torque motor från kina om du inte vill ha guarders.
Kugg: Byt efter Behov ej nödvändingt.
MICRO-SWITCH:
Micro-Switch: Köp 0,6A. 125VAC. på Claes Ohlson för 29kr om du bränner orginalswitchen.
Mosfet+Switch: Då det är en micro-switch vi talar om fungerar det inte med mosfet.

Så här ser micro-switchen ut från Claes Olhsson.
UTVÄNDIGT:
När man trycker fast ytterpipan och den sitter ända in så kommer de två hålet som finns på ytterpipan ligga paralellt med varandra. Ersätt de två orginalskruven på vardera sida till längre. Ta med till järnhandeln eller dylikt så du får rätt skruv. Anledningen är att när du skjuter så kommer troligen ytterpipan av vibrera ut!

Här ser ni skruven som ska ersättas (redan ersatt som är på bild samt skruven på andra sidan).
Orginal magasinet bör bytas ut till ett MAG-M249 magasin. Dels är de mindre och de matar så mycket bättre.
ATT TÄNKA PÅ:
Om du ska köra med 120m/s eller 130m/s fjäder så har jag följande råd.
Pistong med plasttänder: Fungerar med 7,4v LiPo. med 120m/s utan större risk för pistångras. Ej testat detta med 130m/s fjäder! Håller inte länge om man kör med 11,1v LiPo.
Pistång med ståltänder: Klarar 7,4v & 11,1v LiPo utan problem, både med 120 & 130m/s fjäder. Märket jag testat är Dream Army Reinforced Polymer full Steel Teeth Piston och Reinforced Polymer Pistonhead.
Jag har låtit ca 5-10k kulor gå igenom och då servat GB under tiden för att se ifall pistong eller andra delar fått slitageskador. Måste säga att jag inte sett ett märke till slitage vilket är en bra nyhet!
EDIT: 2012-10-05:
LiPo jag använt i testerna:
RFI 7,4v 1500mha, 25C
RFI 11,1v 1500mha, 25C
G&P 11,1v 1200mha, 20C
Gravity 11,1v 2200mha, 30C
Chargery 11,1v 4200mha, 50C
EDIT: 2013-05-07
Lagt till en länk från Arnies Airsoft som gjort en full Review på M249an. Tack Darksin för denna länk

Skriver om detta då det varit en del diskutioner på gamla ASS forumet om Pistongras i dessa bössor. Tänkte både ni äldre och yngre rävar kanske har glädje av denna infon.
Har jag missat något ni tycker är viktigt så fyll på med information

Håll till godo så länge
