Diskussion/frågor om "pang"-regeln [split]

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Namboy

Re: Diskussion/frågor om "pang"-regeln [split]

Inlägg av Namboy »

Själv har jag pangat en gång och blivit pangad en gång, och båda gångerna kändes helt okej;

Den gången jag pangade en annan spelare var för ett par, tre veckor sedan under ett söndagsspel. Spelet började lida mot sitt slut och jag, min brorsa Rick och en tredje spelare som heter Tim var de enda som var kvar. Rick och Tim beslöt sig för att köra ett sista 1 on 1 spel medan jag stod och packade ihop allt mitt skit. Jag beslöt mig för att jag ville jävlas, plockade fram pickan och smög mig ut på spelbanan på jakt efter någon av de andra två. Jag hörde skjutande en bit fram och fick snabbt syn på Rick som sköt upp mot ett av husen som finns på området (ej bebott!). När jag hörde att Tim var fokuserad på att skjuta tillbaka mot Rick tog jag mig runt och smög in i huset. Väl inne beslöt jag mig för att avvakta nedanför trappan som leder upp till 2a våningen där Tim befann sig. Jag hörde hur dörren ut mot trappan öppnades så jag gömde mig bakom en dörr och väntade på att han skulle gå förbi. När han gått förbi mig går jag upp bakom honom, sätter pistolen mot sidfläsket och säger "Pang!". Hade inte hjärta att bränna av ett skott där.
Han blev så klart skiträdd, och jag lät honom spela vidare mot min brorsa då jag ansåg att my work was done. :)

Gången jag blev pangad var på Malmö Airsofts bana, Horsabacken.
Jag stod intill ett av plåtskjulen när motståndarlaget försökte ta sig in i "byn". Jag var helt fokuserad på att täcka mitt hörn av byggnaden att jag inte såg hur en av motståndarna tog sig in i skjulet, klättrade upp på 2a våningen och kikade ut. Jag hörde bara "Pang" och vände mig om, och där stod en jäkel och siktade rakt mot mig. Det var ca en meter ifrån mig och jag var jäkligt tacksam över att han valde att inte skjuta!

Jag är ganska kluven när det gäller "pang-regeln" i allmänhet; görs det på "rätt" sätt (som ovan, i min mening) är det kanon, men när folk använder den för att kunna rensa rum eller panga någon på tio meters håll genom ett buskage blir det jävligt löjligt. Alla som spelat airsoft VET om att det gör ont ibland, även om skottet är "OK", och kan man inte ta det så får man välja en annan hobby.
"We're surrounded. That simplifies things."

Droopfy
Admin

Inlägg av Droopfy »

Jag röstar för att stryka pangregeln helt.
Får man inte skjuta pga sitt säkerhetsavstånd så får man se till att ha sidearm som är snällt nog.

Det är inte blodigt allvar vi pysslar med.

Tål folk inte att bli träffade (under huvudet) på nära håll med cqb trimm så är dom på fel plats.
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Det handlar mindre om vad folk tål och betydligt mer om vad folk vill tillfoga andra. Pang som regel är anus. Pang som spontant uttryck för empati och samförstånd är däremot mycket bra.

Så om vi bara stryker regeln och låter folk vara människor blir det nog jättebra.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Droopfy
Admin

Inlägg av Droopfy »

Good point Twist
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

El Macho Grande

Inlägg av El Macho Grande »

Jag tar alltid pang om den är någotsånär rimlig med en godmodig tolkning.

Varför?

Var att jag föredrar det framför ett skott på nära håll, och genom att respektera att någon inte ville skjuta så att det gör ont så uppmuntrar jag till att de ska fortsätta bete sig så.

Inte fan gnäller jag om jag tittar ut åt ena hållet genom en dörr, och någon står åt andra hållet med pipan en decimeter från mig och säger pang, även om de är inom sitt säkerhetsavstånd. Jag är bara glad att han tänkte efter och brydde sig om sina medspelare. Det är ett exempel som jag råkat ut för flera gånger på Tjärnan, både som mottagare och avsändare av pangen.

För mig går skillnaden mellan en bra och en dålig pang när man skaffar sig en distinkt spelmässig fördel man inte haft om man istället valt att skjuta (oavsett säkerhetsavstånd). I exemplet ovan, om jag istället bara sprungit förbi dörren och han hade sett mig en kvarts sekund och hojtat pang, då hade det varit en dålig pang, eftersom han antagligen skulle missat om han skjutit. Fast jag skulle nog tagit träff ändå där, av ovan nämnda skäl, men med en kommentar i stil med "Den var lite tveksam, men jag tar träff ändå.".

Mixe

Inlägg av Mixe »

Vad är grejen med pang? Vad är vi, kattungar? Min största besvikelse med den här sporten är att det INTE gör tillräckligt ont- hälften av tiden springer jag runt och undrar om jag möjligen blev träffad eller inte, om det smattrade i löven eller i mina pouches.

Och vem bryr sig om man får ett litet sår? Med glasögon på finns det ju ingen risk för permanenta skador, är man skrajsen av sig får man väl ha tandskydd också så är man helgarderad. Har jag ett blodigt litet sår efter en match är jag NÖJD, då har jag blivit lite skraj att bli träffad och plötsligt är spelet så mycket mer spännande. Vad är det folk är så rädda för?

Pang är för puss-eeeees.

cornrocket

Inlägg av cornrocket »

Har man ett svagt hjärta och inte kan skjuta någon på litet avstånd eller reglerna är sådana så tycker jag att man knivar ist eller backar och skjuter :P Tycker det är mest till Arrangörernas ansvar att bestämma hur dessa regler ska fungera.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Du är säkert jättetuff och så, Mixe, men du har missat poängen.

Twist skrev:Det handlar mindre om vad folk tål och betydligt mer om vad folk vill tillfoga andra.
Om jag är en kattunge för att jag helst undviker att göra hål i folk om jag inte absolut måste så må det vara hänt. Jag spinner hellre än klöser. Det är trevligare så.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Bloodneed

Inlägg av Bloodneed »

Mixe kliv gärna upp på stenen nästan gång du är på klacken och förklara att de som skjuter på dig inte behöver ta hänsyn till säkavstånd, S&M bondage kanske är en mer passande hobby om det är blod och sår som ger dig njutning ;)

skämt och dryghet åsido.
Den här regeln eller vad man vill kalla det är ju skapt för att alla kanske inte har samma smärttollerans som du, och än mer kanske för att integrera sidearms ;)
CTR EP3 Championship White, nuff said

Mixe

Inlägg av Mixe »

Moi tuff? Hoho, jag är en villigt erkänd smärtmes. S/M? Jag har inte ett enda häftstift i pungen. Nej, det handlar om motsatsen, att jag är livrädd för smärta och just det gör spelet så mycket mer spännande. Paintball gör ONT, och det gör det lite roligare att spela. Synd bara att man skall se ut som en mc-knutte, att vapnen ser ut som spraypistoler och att kulorna går vart de vill. Så airsoft är ändå roligare i sin helhet.
Och jag har full respekt för att inte vilja skada andra. Och för att alla är olika. Men kan jag vara med och rösta bort panget så gör jag.

Skriv svar