Fråga angående batterier!

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Re: Fråga angående batterier!

Inlägg av Twist »

Har du tittat i Batterier och elektronik? Svaren på de flesta av dina frågor finns där. Inte för att det är fel att fråga. Det är det Nybörjardelen är till för. Jag tror bara att du kommer fortare fram och lär dig mer om du lägger lite tid på att läsa på själv.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

LinusNeuman

Inlägg av LinusNeuman »

Jag läser så mycket jag kan, men jag hittar ingenting, eller, jag hittar massor, men förstår inte mycket av det, blir förvirrad av allting som det står. På Idioternas menar jag.. Här finns det mycket att läsa

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Mosfet finns i de flesta välsorterade butiker och kostar från någon trehundring och uppåt. Det är dock stor skillnad på mosfet och mosfet. För det första kallas alla kretsar i folkmun för "mosfet" även om en del av dem inte ens innehåller en mosfet, som i princip är en strömbrytare som kan fjärrstyras.

I sin enklaste form är en mosfet-krets bara precis det; en brytare som släpper igenom strömmen med minimala förluster och en liten styrströmskabel som går in i SA. När kretsan sluts öppnar mosfeten och släpper igenom ström, utan att någon ström går igenom kopparblecken i SA. Detta ger rappare respons och något högre ROF, utan att slita mer på elektroniken eller batteriet.

En AB-mosfet (Active Braking/Aktiv Broms) är en liknande krets med identiska egenskaper men som har en mosfet-kapsel "på andra hållet" och därmed bromsar motorn när du släpper avtryckaren. Det ger "tightare" gång, parkerar pistongen i sitt yttersta läge vid enkelskott (ingen "overspin") men sliter samtidigt mer på motorn. Det skyddar även batteriet från backström (en elmotor som man bryter strömmen på och som är kopplad till en massa i rörelse blir en generator, som en cykeldynamo) som annars kan steka mosfet-kretsar.

En CPU-styrd krets gör (i regel) allt de ovanstående gör men har även mera avancerade funktioner som t.ex. burst, semispärr, ROF-kontroll och LiPo-skydd.

Utöver det finns det kretsar av enklare och mera avancerad modell som till skillnad från ovanstående, som kopplas in i befintligt SA, ersätter SA med en krets som har mikrobrytare och (vissa) läser av var i cykeln boxen befinner sig. Det ger ett kortare "triggerpull" och (i de fall de läser av cykeln) möjlighet för att cyklerna alltid avslutas och aldrig stannar mitt i, inte ens vid full auto, vilket eliminerar risken för låsningar ganska affektivt. Några av dem kan även avsluta burstar även om man släppt avtryckaren och har specialare som burst vid snabbt tryck, full auto om man håller in (ASCU gör så t.ex.), eller "DMR-mode" som drar upp fjädern en bit efter varje cykel så att nästa skott ska komma fortare.

There is no end to the possibilities. :-)

EDIT: AWS Raptor som nämns ovan tillhör den sista kategorin och fick plats helt inne i boxen men tillverkas inte längre. Den kommer att ersättas av Black Talon Chimera som tyvärr inte får plats i boxen utan har en "klump" på kabeln. Airsoft Systems ASCU II är ett annat alternativ som ersätter SA men heller inte får plats helt i boxen och har en "klump" på kabeln.

LinusNeuman

Inlägg av LinusNeuman »

Väldans vad du kan! Tack för infot! Blir en titt på det, det där med DMR lät bra, men låter inte så spännande med AB eftersom det sliter på motorn. Men vet fortfarande inte så mycket om LiPo osv, men ska läsa på forumet om det! Idag kommer även min MP5:a tror jag, det blir gött! Funderar på om det går att sätta dit sikten/laser-pekare osv på den, på Cabom så fanns det inga grejer enligt dom som gick att sätta på, det kanske inte finns nån rail som det går att sätta fast på, men det hade vart kul i framtiden att ha ett bättre sikte än ironsights, vad det nu heter på svenska.

ohman

Inlägg av ohman »

Det finns rails/siktesadapter till MP5, tror att röda stjärnan hade dem på lager. Kolla upp återförsäljarna (det finns en utmärkt lista i återförsäljardelen), det mesta du kan tänkas vilja ha finns att få tag i, och finns det inte inom Svea rikes gränser så finns det garanterat utomlands :)
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Cryxter

Inlägg av Cryxter »

För att svara på din fråga om mAh (skummade igenom och tror ingen svarade på det) skillnaden på 1100 och 1400 är hur länge batteriet räcker innan du måste ladda det igen.

m= milli
A= Ampere (ström)
h= timme
If soldiers were to begin to think, not one of them would remain in the army.
- Frederick II the Great, King of Prussia

ohman

Inlägg av ohman »

Grovt räknat får du ut 2-2.5 skott per mAh ur ett LiPo.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Cabom verkar veta ganska lite om airsoft och vapnen de säljer. Det är därför de för närvarande inte räknas som en seriös airsoftbutik. Det kan komma att ändras över tid men änså länge är det mycket lite som pekar på det.

Kolla in listan på http://airsoft.nu och återförsäljardelen här på forumet så hittar du bättre butiker.

AB är inget att vara rädd för. Fördelarna uppväger nackdelarna med råge. Motorer är billiga men känsla är värt hur mycket som helst. Går kolen i motorn så har du en ursäkt för att köpa en bättre, starkare och snabbare motor. ;)

LinusNeuman

Inlägg av LinusNeuman »

Tack för alla svar!

Blir nog ett bättre batteri, men det batterit som följde med har suttit på laddning i en timma exakt nu, hur länge ska den sitta i? Ska jag vänta tills batteriet är varmt, för då är den väl färdigladdad, är hur ivrig som helst med att provskjuta!

Och de där med sikten osv, älskar lasersikten, men som sagt så har ju mp5an inga rails, hur sätter man då fast ett lasersikte? För det ser faktiskt ut som allra längst upp i mitten av vapnet så är det en sorts grej där det verkar vara gjort som om man ska sätta dit nåt:
Bild

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Frågan går inte att besvara. Ett batteri är som en bensintank och man kan räkna ut hur länge det ska laddas från tomt men om man inte vet hur mycket laddning det har från början vet man inte hur länge det ska laddas, precis som man inte på förhand kan veta hur mycket bensin man ska tanka om man inte vet hur mycket som redan finns i tanken. Det finns laddare som känner av att batteriet är fullt automatiskt men laddaren som följer med vapnet är en sk dumladdare som inte kan sånt.

Laddar du tills batteriet blir varmt så är du nära nog. Batteriet är ändå inte bra, det är de medföljande aldrig, och tänker du ändå skaffa LiPo kommer du att tvingas skaffa en LiPoladdare i vilket fall som helst. Var bara försiktig så att du inte överladdar alldeles. NiMh kan explodera då.

Skriv svar