308:a Bolt-problem.....

HappyCamper

308:a Bolt-problem.....

Inlägg av HappyCamper »

Jag har köpt mig en AW 308:a och ett 180-trimm till denna. Den skjuter huuuur fint som helst....MEN efter mantelrörelse där man spänt upp fjädern så är bolten nästan omöjlig att få tillbaks i låst läge utan att vålda och slå fram den.... Någon ide´ på vad som kan tänkas orsaka detta?? Problemet uppkommer bara när fjädern är spänd, är den i avfyrat läge så löper bolten hur fint som helst .... Blir inte klok på det....Men det bör ju vara inne i huset det kärvar.... HILFE BITTE!!!

fet_apa

Re: 308:a Bolt-problem.....

Inlägg av fet_apa »

Min gissning är att det geväret har ett 45-graders trigger-system (googla upp skillnaden mellan 45- och 90-graders system). Detta medför att pistongen kommer ligga "snett" i cylindern och göra det trögare att föra fram bolten när fjädern är spänd.
<insert 'cool' one-liner here>

ryu

Inlägg av ryu »

Utan att veta exakt, men är inte AW308 samma sak som Well MB01?
Då har de 90-graders trigger och det borde inte vara det som spökar.

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Vad är det för märke på bössan?

Det låter onekligen som ett 45 graders syndrom. Men mig veterligen har alla bössor av den modellen 90 graders trigger. Det finns dock en "AGM" som jag inte kikat på annat än externt. Den verkar vara löst baserad på VSR. Skulle kunna vara en sådan?

Ett annat alternativ är att du har en 90 graders trigger och lyckats sätta i en 45 graders pistong. Effekten är den samma.
Lgt. Skalptagare

HappyCamper

Inlägg av HappyCamper »

Plockade isär cylindern igen och mycket riktigt så var Kolven (sk. cylinderhuvud) skadat och full av repor i bakdelen. Det verkar som att den inte centrerade i cylindern då fjädern var spänd. Jag satte tillbaks orginal kolven och sring-guiden men behöll fjädern i och nu funkar det galant! Dessa delar är ju av plast....så vi får se hur länge de håller :)

Skriv svar