PTW vs CTW...?

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.

Jag har en:

PTW
40
82%
CTW
9
18%

Antal röster: 49

Taint

Re: PTW vs CTW...?

Inlägg av Taint »

Jag har ägt både ptw och ctw, har mekat otaliga xTW-bössor och skulle nästan vilja säga att jag stött på alla problem man kan tänka sig.

En PTW är inte guds gåva till airsoften. Deras kvalité på saker skrämmer mig ibland. Kika på bevel-kuggen (den som ligger emot motorkuggen), den är ju ett rent skämt i vissa bössor, kast på säkert flera tiondelars mm. Kika lite snabbt i gearboxen, kuggarna tar i lite varstans i gearboxhalvorna och inte nog med det, de tillverkar en motor som håller usel kvalité. -07 elern kunde få för sig att brinna upp, kuggrack på pistong som slits onormalt fort (dåliga toleranser på kugg) som till följd sabbar sector-kuggen.

En CTW har mer eller mindre samma saker, men med olika materialval.

Jag tror nog väldigt många har problem med sina PTW'er, kika bara på systema-forumet, så att säga att det är en "felfri" plattform är att ljuga lite för sig själv. Däremot håller jag med om att de tenderar att strula MINDRE än en CTW (pre mx3) men strular, det gör de. Jag äger trots detta ett gäng PTW'er idag, enbart för att jag trivs med dem. En CTW, om jag kommer över en billigt, skulle säkert platsa i samlingen och skulle förmodligen bli använd.

Denna tråd känns som ett fanboy-krig mer än en diskussion. För det är väl inte tufft att äga en KLON på den där megahäftiga PTW'n?

En annan märklig sak, varför kallar man inte FCC-bössorna för kloner? Är det för att de kostar 20k som minst?
PTH - Pure Awesomness Designated Marksman
Hitta oss på Facebook

Skogsmulle

Inlägg av Skogsmulle »

Har bara haft/har CTW så kan inte uttala mig om PTW

Personligen handlade det om att PTW var för dyrt. För priset av en PTW 2012 får du lika gärna en 2012 CTW med full FFC/e-tiny/STTS uppgraderingar(komplett fcc låda, e-tine mosfet+select, stts nozzle samt hopup PLUSS FCC 2.5 motor)

Blir ganska precis samma pengar. så får du tag på en billig kropp, så får du altså en fullt uppgraderad CTW pluss en "skräp orginal" ctw till priset av 1 PTW.

Vet inte om det riktigt verkar rimligt.

Men som Taint säger, känns mer som ett Fanboy krig, och kan ha full förståelse för det, hade jag slängt ut de X antal tusen lappar på en PTW så kommer en sketen klon till 1/3 av priset skulle jag oxo blir sur(på mig själv, och ta ur över andra)
You Can't have Manslaughter Without Laughter!

Black Forest Group

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Det där är en ganska förenklad och på rätt många sätt orättvis bild av PTW-ägare. Människor tenderar att uppleva dyra och exklusiva saker som generellt bättre. Det gäller allt ifrån vin till bilar. Man skulle kunna säga att man lurar sig själv men det är i så fall något som alla människor gör, inte bara PTW-ägare, och handlar mer om att vi blir lurade av våra egna hjärnor att uppfatta verkligheten på ett icke helt objektivt sätt. Det kallas, som tidigare sagt, "priming" och det är en mycket intressant funktion hos människohjärnan.

Jag tror att alla känner igen antingen sig själva eller någon de känner när det kommer till detta. Alla har väl en kompis som, till trots att de bevisligen håller sämre, tycker att deras Levi's-jeans är de bästa de någonsin har haft, att iPhone tål allt trots att hälften av alla iPhones man ser är spruckna eller att deras BMW bara går och går, trots att verkstadsräkningarna i handskfacket berättar en helt annan historia. Den där sista är för övrigt jag själv... :-)

Till stor del handlar det om att Systema har ett väldigt starkt varumärke, precis som Apple, Omega, Levi's, Dom Perignon och BMW. Systema stod för kvalitet långt innan PTW:n kom och trots att de kinesiska tillverkarna gör inre delar till AEG som håller lika bra som Systema (eller bättre) är det fortfarande många som väljer Systema-delar. De är dyrare men det är faktiskt till viss del det som gör att folk tycker att de är bättre, hur knepigt det än kan låta.

Vad "bra" betyder är väldigt subjektivt och vad jag menar med "bra" behöver inte stämma överens med vad du menar, och därför hamnar man ofta i "den är bättre - nej det är den inte"-diskussioner. När det kommer till PTW handlar det väldigt mycket om känsla. Första gången jag höll i en PTW var min omedelbara reaktion bara "WOW!". Den känns som att man skulle kunna köra över den med en stridsvagn, doppa den i svavelsyra och kasta den i en masugn utan att den skulle må dåligt av det. Det är givetvis inte sant. PTW:er strular minst lika mycket som vanliga AEG:er, detta har jag faktiskt fört bok över och bekräftat, men det verkar inte störa ägarna. När en AEG strular så är det "kinaskit" men när en PTW strular så är det automatiskt förlåtet och ägaren registrerar det knappt, till den grad att han/hon inte ens verkar minnas det efteråt. Detta är inte egentligen förnekelse utan bara ett exempel på hur alla mänskliga hjärnor fungerar, även min och din.

När någon säger att hans/hennes PTW är bättre än din AEG så ljuger han/hon inte, varken för dig eller för sig själv. Han/hon menar bara något helt annat med "bra" än du gör. På samma sätt kommer PTW alltid att vara bättre än CTW för vissa, även om CTW skulle komma ikapp rent tekniskt, av den enkla anledningen att det är en Systema och det räcker för att han/hon på fullaste allvar och i all ärlighet ska uppleva den som bättre. Det är så varumärken fungerar och våra liv är fyllda av saker som har ett värde som är baserat på icke materiella parametrar. Pengar har t.ex. ett värde trots att de bara är papperslappar eller siffror och det brukar vi inte ifrågasätta.

Airsoft bygger på upplevelse och om någon får en bättre upplevelse av något så är det bara att acceptera, fast man inte kan sätta sig in i eller förstå det. Om personen i fråga utåt baserar sin åsikt på saker som verkar helt vekrlighetsfrånvända ur ditt perspektiv så får du helt enkelt försöka förstå att verklighet är något vi skapar och att ingen av oss har direkt tillgång till en objektiv verklighet.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Kether
Admin

Inlägg av Kether »

Vad hände med den sakliga diskussionen om skillnaderna mellan plattformarna?

Nu är vi nere på bajskastningsnivå igen genom att "angripa" ägare av vise versa plattformar.

Riktig skitdiskussion har det blivit.

Så jag tackar för mig och tänker inte lägga mer energi på detta. Och enligt forumets regler borde tråden låsas.

Låst