Pang-regeln med gevär
Re: Pang-regeln med gevär
i den tidigare "pang regel tråden" så var dom flesta över ens om att pang regeln ska inte vara en regel, Mer en schyst sak att göra för att bespara någon sveda när man har ett riktigt stort övertag i en situation (typ tittar in i ett fönster där det sitter en snubbe 1 meter bort som inte ens har sett dig). Detta kan man i min värld även göra om ens bössa har säkerhetsavstånd. Blir för löjligt annars.. Lär ju bli ett jävla dagis om man ska hålla reda på vilka som får tillämpa pang eller inte.... Dessutom när man säger "pang" till någon så ska man inte räkna med att personen i fråga accepterar pangen.. Min lösning på problemet: skaffa pistol och sätt en kula i bröstet så finns det inga tvivel...
-Skickat från min brödrost-
Ja, det handlar ju mer om ett förhållningssätt till att åsamka andra smärta än en regel.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой
За край наш родной мы все пойдем в священный бой
-
Problemet som jag ser det är den tid det tar att dra en pistol och det ljud som faktiskt uppstår då. På spelområden med skiftande avstånd så är det en klar fördel om man tillåter alla typer av vapen att använda pangregel under 4meter pga mer inlevelse och snabbhet.
Men vad händer om personen inte tar pangen då? eftersom man inte får skjuta. Har man sånt övertag att man kan säga pang så hinner man helt klart dra sin pistol. annars blir pang nån slags autokill så fort folk klantar sig och inte dragit sidearm i tid. (och vad fäään ska vi ha pistolerna till då?)
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------
-
Hade en sniper som hasande upp för en bergsås ca 4 meter ifrån mig, enkel"Pang du e död" ha sa; Vafaan trycker du under en granjävel jag såg dig inte!!
Har skjutit en snubbe i dojan med pickan just för att läder e tjock å det var det som stack fram, man kan ju inte springa runt å skrika pang pang hela tiden, men tror nog att "gör mot andra som du själv vill bli beskjuten på" ligger nära.
Har skjutit en snubbe i dojan med pickan just för att läder e tjock å det var det som stack fram, man kan ju inte springa runt å skrika pang pang hela tiden, men tror nog att "gör mot andra som du själv vill bli beskjuten på" ligger nära.
"Dom har omringat oss... Dom stackarna.."
Retarded... sluta panga och skjut istället. Det är klart och tydligt att folk inte ens behärskar common sense... då klarar dom fan inte av "pangregeln" heller.
Pentex First Team.
http://www.airsoft-adventures.se
http://www.airsoft-adventures.se
Å andra sidan kom jag ihåg att jag stött på idioter som använt pangregeln för att rensa rum i CQB, dvs springa rakt in och redan i dörröppningen skrika PANG (flera gånger ibland) och viispa runt bössan för att "täcka av hela rummet" - innan denne ens uppfattat ifall det faktiskt varit någon i rummet. I de fallen har jag helt sonika besvarat "elden"... Och jo, givetvis har det varit på Frysen.
Jag använder pangregeln just enbart ifall jag överraskar någon, smyger mig på denne bakifrån, stormar in i ett (mindre) rum där någon sitter och håller på och byta magasin etc. Det vill säga, i de chanserna personen ändå är chanslös och jag redan riktar bössan/pistolen mot denne och lika gärna kan dra en salva på denne - men av ren barmhärtighet besparar denne smärtan från en träff på nära håll. När skottet verkligen bara är en centimeters rörelse med pekfingret bort.... Avstånden har då ändå varit så pass nära att jag lika gärna kunde ta ett snabbt skutt och daska till personen på axeln...
Har ett par fina minnen när man stått och tryckt bakom ett hörn med bössan uppe, och någon FI försiktigt kikar runt hörnet, och verkligen tittat rakt in i flamdämparen på några centimeters avstånd.
Och ett ställe på Frysens bana, där det är ett hål i en vägg, typ knähögt, och någon kryper in genom det när jag står precis vid/över det med bössan verkligen rakt ovanför huvudet på kryparen...
I ett sånt läge är det ju inte så mycket snack om att pangregeln eller inte gäller, motståndarna har ändå tagit träffen på eget initiativ utan att jag behövt trycka av
Jag använder pangregeln just enbart ifall jag överraskar någon, smyger mig på denne bakifrån, stormar in i ett (mindre) rum där någon sitter och håller på och byta magasin etc. Det vill säga, i de chanserna personen ändå är chanslös och jag redan riktar bössan/pistolen mot denne och lika gärna kan dra en salva på denne - men av ren barmhärtighet besparar denne smärtan från en träff på nära håll. När skottet verkligen bara är en centimeters rörelse med pekfingret bort.... Avstånden har då ändå varit så pass nära att jag lika gärna kunde ta ett snabbt skutt och daska till personen på axeln...
Har ett par fina minnen när man stått och tryckt bakom ett hörn med bössan uppe, och någon FI försiktigt kikar runt hörnet, och verkligen tittat rakt in i flamdämparen på några centimeters avstånd.
Och ett ställe på Frysens bana, där det är ett hål i en vägg, typ knähögt, och någon kryper in genom det när jag står precis vid/över det med bössan verkligen rakt ovanför huvudet på kryparen...
I ett sånt läge är det ju inte så mycket snack om att pangregeln eller inte gäller, motståndarna har ändå tagit träffen på eget initiativ utan att jag behövt trycka av

Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...
Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.
Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.
Tycker det helt galet att ha det som regel då det varje gång är en 100% öppen tolkningsfråga hur vida man har drop'en på den andre.
Jag har vid sådana tillfällen frågat: "Behöver jag skjuta?". I ungefär 50% av tillfällena har personen sträckt upp händerna och gått ur spel och i de övriga 50% har de försökt dyka i skydd eller fumlat efter pickadollen. Det är för mig likgiltigt vilket när jag är på rätt sida av situationen.
Gällande säk-avstånd tycker jag att hela grejen går ut på att man har den andres airsoft-öde i sin hand och ger personen en chans att att slippa bli skjuten. Kan man göra det inom sitt säk-avstånd? ööh...nä.
Busenkelt...
Jag har vid sådana tillfällen frågat: "Behöver jag skjuta?". I ungefär 50% av tillfällena har personen sträckt upp händerna och gått ur spel och i de övriga 50% har de försökt dyka i skydd eller fumlat efter pickadollen. Det är för mig likgiltigt vilket när jag är på rätt sida av situationen.
Gällande säk-avstånd tycker jag att hela grejen går ut på att man har den andres airsoft-öde i sin hand och ger personen en chans att att slippa bli skjuten. Kan man göra det inom sitt säk-avstånd? ööh...nä.
Busenkelt...
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Som jag redan skrivit i den andra tråden funkar pang så länge det inte är en regel utan ett uttryck för empati och samförstånd. Annars inte.

Då är ni välkommen att ställa er 20 cm från mynningen på en MGL med MB XM108 HP hylsor @ 850 PSI när man börjar dra i pang-spaken. Den är klassad som 0 m säk enl. utgångshastigheten.
Nu är det ett extremfall, men jag har vart i det läget och valt att INTE trycka av, utan säga "Pang".
Vill visa på bara att det finns ställen där det fungerar och situationer där man aktivt väljer bort att skjuta, just för att det inte blir så mysigt efteråt för båda parterna.
Sticker någon fram skallen med en helmask i min pipa, så trycker jag av såklart med MP7'an, ingen tvekan om det... Men tänk till ett varv till innan man dundrar in med en åsikt om att en sak aldrig behövs.
Speedball/tajt CBQ blir ibland sånna lägen och då är det tillämpbart, fast såklart inte på det sättet Frange beskriver (been there, fired back).
EDIT: Som Twist säger, är ingen regel, utan ett val.
Nu är det ett extremfall, men jag har vart i det läget och valt att INTE trycka av, utan säga "Pang".
Vill visa på bara att det finns ställen där det fungerar och situationer där man aktivt väljer bort att skjuta, just för att det inte blir så mysigt efteråt för båda parterna.
Sticker någon fram skallen med en helmask i min pipa, så trycker jag av såklart med MP7'an, ingen tvekan om det... Men tänk till ett varv till innan man dundrar in med en åsikt om att en sak aldrig behövs.
Speedball/tajt CBQ blir ibland sånna lägen och då är det tillämpbart, fast såklart inte på det sättet Frange beskriver (been there, fired back).
EDIT: Som Twist säger, är ingen regel, utan ett val.
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)