Pang-regeln med gevär

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Kether
Admin

Re: Pang-regeln med gevär

Inlägg av Kether »

Pangreglen är kass och det finns 1000 sätt som folk använder den på.

Sluta använda den.

BlackGoat

Inlägg av BlackGoat »

Pang"regeln" fungerar på vissa ställen. Inte alla..
Här i Dalarna på de ställen jag spelat så är folk rätt tacksamma på att inte bli påskjutna när nån säger pang, oavsett vapen.

Senast förra spelet jag var på blev det en sån situation.
Vi kommer fram mot en kille som ligger semidold bakom en vall 10m längre fram.
Enbart huvud och bössan som syns.
En av våra (Med 135m/s+ trim) siktar mot huvudet och ropar:
-Visa mer än huvudet annars skjuter jag!
Får tillbaka:
-Jag tar den träffen, och så gick han till spawn.

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

appslapp

Inlägg av appslapp »

skjuta tillbaks var inget som blåste igenom huvudet på denna person?
"Det var Van Damme som spelade rovdjuret från början i Rovdjuret!! Stora ryktet från 80-talet var sant! ;)"

Lazt

Inlägg av Lazt »

jag skulle också ge mig om nån hotade skjuta mig i huvet på 10meters avstånd med en 135+bössa, oavsett pangregeln. :)
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Xelley

Inlägg av Xelley »

Även om denna person som gömde sig bakom vallen hade synts till full kropp så har inte din polare tillåtelse att skjuta med 135+ trim på det avståndet?
I dont do karate, i do Ka - Razy!

frange

Inlägg av frange »

Xelley: Och hur visste den personen om att bössan som riktades mot honom cronade just 135m/s? Tänk om den cronat 99m/s?

Ska nu varje person börja fråga sin motståndare varje gång "Ursäkta, innan du nu skjuter mig, så vill jag se exakt resultat vid mätning utav utgångshastighet för bössan tillsammans med noterad klockslag, temperatur, luftfuktighet, eventuella vindavvikelser samt givetvis godkända kalibreringsresultat för mätinstrumentet, tack." - eller?
Varför inte börja med industriella avståndsmätare också, för att utesluta alla eventuella överträdelser utav säkerhetsavstånd, om än minimala? Airsoft är väl ingen lek, eller?
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...

Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Xelley

Inlägg av Xelley »

Jag säger inte att personen som blev siktad på gjorde fel? Jag ifrågasatte varför man på 10meter med ett 135+ trim hotar med att skjuta någon i huvudet om dom inte visar sig. Förklara gärna vad du inte förstod när jag ifrågasatte detta.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

BlackGoat

Inlägg av BlackGoat »

Det var inte hårddragna tabell-regler på detta spel. Med sunt förnuft kommer man långt :)

Personen bakom vallen var fokuserad på annat vid tillfället. Därav inga skott från honom. + att vi var rätt dolda (granskog)
Som sagt, med sunt förnuft och ett skott i västen så spelar det inte så stor roll om bössan chronar 90m/s eller 140m/s (Säger inte att vi kör utan SÄK för det)

Vi har ingen "pang-regel" med i nåt reglemente för övrigt. Det bara händer. Alla har varit tacksamma och inte klagat hittills.

Alla har VÄLDIGT delade åsikter ang pang. Själv anser jag att det är väldigt beroende på situationen.
Jag använder den för att inte skada personer. Gentlemannahobby som airsoft ändå är.
Behöver inte gå in så mye mer på det då jag vet att det alltid är nån som kommer haka upp sig på det oavsett vad jag skriver :)
Finns den andra tråden för det. (Denna tråd var väl riktad mer mot just bara gevär?)

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

Lazt

Inlägg av Lazt »

Jag ser inte det sunda förnuftet i att (hota) att skjuta nån i huvet med 135+ på tio meter bara. Jag försöker verkligen undvika att dra av min auto b på under 15-20meter då det börjar blöda om det tar lite illa.
Men har ni inga trimgränser så är det väl ett ok användande av pang, iom att han slapp åka hem med ansiktet förstört. :)
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Setharakthe

Inlägg av Setharakthe »

Just därför jag har bössa som inte chronar över 100 :) man får helt enkelt bli mer personlig med motståndarna och lägga sig närmare ;) MEN av någon anledning så pangar jag ändå ca 4-5 ggr per speldag... och det är enbart för att inte riskera att skada någon och alltid när jag har ett klart övertag (dvs att motståndaren inte vet att jag är där) och över armslängd men för nära ( < 2m ) och ytterst sällan opponerar sig motståndaren...

Men skulle dom då börja så har jag ju redan siktet på dom och då är det ju bara att trycka av så är det löst ;)

Låst